Inlägg från: Anonym (Förvirrade frun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrade frun)

    Från monogami till öppet/poly – går det?


    Jag önskar råd från er som lever på annat sätt än i monogama relationer. Jag är gift i en bra relation sedan 30 år. 3 vuxna söner och ett gott liv tillsammans med min man som jag verkligen trivs med. Okej sexliv om än inte så upphetsande längre.


    Sedan fem år tillbaka har min sexlust ökat enormt, känner mig som en tonårskille i huvudet. I takt med det har en allt starkare längtan börjat växa hos mig att uppleva mer av sex och erotik, med andra än min man. Så här i femtioårsåldern känner jag att livet är kort, ingen vet hur långt det blir. Det finns så mycket jag inte varit med om.


    Jag har lagt fram en trevare om att öppna upp vårt förhållande men det gjorde min man ledsen och osäker ? han vill bara vara med mig. Jag vill inte gå bakom hans rygg och riskera att såra honom som betyder så mycket för mig. Jag vill fortsätta leva tillsammans.

    Men samtidigt känner jag ett stort begär efter att få utforska mig själv och min egen sexualitet. Jag vill uppleva sexuella, kärleksfulla relationer med andra människor. Hur detta skulle se ut vet jag inte men förmodligen inte en ny monogam relation. Så, hur går man vidare i denna situation? Tacksam för råd och tips från er som gjort en liknande resa eller lever era liv på andra sätt.


  • Svar på tråden Från monogami till öppet/poly – går det?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 10:48:40 följande:

    Ja, det kan gå. Sen om det går tillsammans med din man är ju inte lika säkert. Nånstans kommer man till ett vägskäl och måste välja.

    Ta dig tid. Ge din man tid. Prata (om det går) med honom. Förklara. Ge honom tid att fundera. Sen kan det vara så att detta är omöjligt för honom. Då är valet ditt, och du måste bestämma hur du vill göra.

    Jag var i ett monogamt förhållande när jag accepterade att jag inte är monogam. Min kille lyssnade på mig, vi pratade och grät och han kom fram till att han inte kunde tänka sig att öppna upp. Vi valde att göra slut men förbli vänner.

    Jag är glad över mitt beslut. Jag har utvecklats så enormt som människa under dessa år! Och har fått uppleva så mycket fin kärlek. Har lärt känna många fantastiska människor.


    Tack för ditt insiktsfulla svar! Hur har du gjort för att hitta likasinnade när du utvecklat denna sida av dig själv. Är okända trakter för mig som just nu mest är förvirrad av mina egna känslor.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Enikk skrev 2019-01-11 11:04:33 följande:

    Du kan skriva pm till mig så kanske vi kan prata om.det tillsammans försöker att hitta någon som mig


    Tack!
  • Anonym (Förvirrade frun)

    Fjäril Vingad, när du började fundera på detta, hade du då redan träffat någon som du var attraherad av eller väcktes tankarna oberoende av andra?

  • Anonym (Förvirrade frun)
    villhatrekant skrev 2019-01-11 11:24:08 följande:

    Skulle du vara öppen för att din man hade andra kvinnor? Det känns som en förutsättning för att få honom med på noterna. Men det verkar som om din man som de flesta vill bara vara med dig och inte vare sig dela dig med andra eller själv vara med någon annan. Öppen relation är dessutom oftast väldigt ofördelaktigt för mannen då kvinnor med lätthet kan hitta en älskare medan det är mycket svårare att hitta en älskarinna. Kanske ni kan testa med partner byte lite försiktigt och se hur det går? Om han inte vill det så måste du bestämma vad som är viktigast för dig, att utforska din sexualitet eller ert förhållande för jag tror inte att du kan ha båda. Själv skulle jag gärna låta min fru få vara med andra män i mitt sällskap, jag skulle tycka det var härligt att se henne njuta men hon är inte så intresserad.


    I teorin, absolut! Sedan hur det skulle kännas i verkligheten vet jag inte. Men jag inbillar mig att jag skulle se på honom med nya ögon om han var åtrådd av en annan kvinna. Jag tänker att det skulle ge honom nytt självförtroende och infallsvinklar på sex. Partnerbyte låter intressant men jag vet verkligen inte hur det skulle gå till - svårigheten att hitta ett lämpligt par där alla fyra klaffar och vill samma sak låter som en rejäl utmaning. Tanken att bjuda in en annan man är bara kittlande för mig, inte min man. Möjligtvis kanske han skulle acceptera en kvinna, vilket är svårare för mig. Trixigt när man levt så länge tillsammans och ett behov av utveckling dyker upp som inte passar bägge.

    Jag läser en massa om polyamori men vet inte om det just är flersamma förhållanden jag är ute efter eller om det mer handlar om sexuella vänskapsrelationer med flera män. Kanske behöver det heller inte någon etikett. Varför tror du det är svårare för en man att hitta en älskarinna än tvärt om?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 11:54:47 följande:
    Mina vänners kommentar var: men du har ju alltid varit poly! Jag har alltid fungerat så att jag attraherats av fler, men levde då så ultramonogamt att jag tryckte undan den sidan. Det var först efter skilsmässa mm som den sidan fått leva ut.
    Som ung funderade jag en massa runt detta men i och med att jag träffade min man som inte ville ha det så, anpassade jag mig till ett monogamt liv utan att fundera så mycket mer på det. Tills nu.
    Skilde du dig på grund av konflikten med monogami? Eller hade det hänt ändå?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 12:14:15 följande:
    Finns många som är monoamorösa men polysexuella.
    Vad betyder/innebär det?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (Anonym@) skrev 2019-01-11 12:59:41 följande:
    Du har helt rätt i att ett sådant upplägg förmodligen blir väldigt ofördelaktigt för mannen. Det är biologiskt/kulturellt. Och så långt i jämställdheten har vi inte kommit än i "normala" 30 åriga monogama förhållanden
    .
    Om ts skulle få igenom sin önskan tror jag det skulle skapa en obalans i förhållandet som om inte omedelbart förstör, så i alla fall på sikt blir spiken i kistan för deras förhållande. Men ts kanske inte bryr sig om det.

    Nu verkar ju ts anse att hon vill uppleva mer innan hon dör, och då menas att öppna förhållandet med sin man.
    Och det är väl där hon förlorar mig.
    Att uppleva mer i livet, är det verkligen att knulla en massa andra män?
    Va fan, Res, se världen, Hoppa fallskärm, Vandra i fjällen.
    Det kallar jag att uppleva mer.
    Alla har vi olika intressen, vissa vill utforska bergstoppar, andra vill uppleva en värld av sex och erotik. För mig handlar det inte bara om "att knulla en massa män" som du tror. För mig handlar sexuell energi om livslust, att känna kåthet, glädje och förundran över vad vi människor kan uppleva med varandra. För mig står det för kärlek.

    Men i vågskålen ligger ett långt och innerligt förhållande som jag självklart bryr mig om. Och det är därför som jag inte vill vara otrogen. Jag önskar att det gick att förändra/utveckla förhållandet utan att förstöra.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 14:08:40 följande:
    Det är det ju ingen som har påstått att TS vill tvinga sin man till detta. Inte ens TS. Hon har tagit upp frågan helt enkelt.

    Sen går det ju faktiskt att välja leva flersamt som ett aktivt val, inte pga läggning.
    Jag vill absolut inte tvinga min man till något han inte vill. Den här resan har bara börjat och det är därför jag vill höra hur andra har gjort i min situation. Jag verkar inte vara ensam om mina tankar även om de säkert kan vara provocerande. Jag vet inte om monogami är en läggning eller en kulturella idé, det enda jag vet är att det för mig börjar kännas för trångt. 
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 14:59:59 följande:
    Det finns forskning och teorier i mängder. Nu är det ju så att monogamin styrt länge och de som lever utanför normen kan provocera vissa, absolut. Tro mig, jag har mött typ alla fördomar du kan tänka dig. Men detta passar mig, så jag skiter i tyckarna.

    Lycka till med allt! Ha inte bråttom. Låt det ta sin tid.
    Tack! Vore trist om de enda alternativen som finns är skilsmässa eller otrohet.
    Tid kommer det att ta.
  • Anonym (Förvirrade frun)

    Tavelramen: Nej jag är inte attraherad av någon annan specifik man. Tankarna har kommit oberoende av yttre omständigheter. Min man ser bra ut och är en fin person men som novis på området har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara svårare för honom att hitta älskarinnor än för en kvinna att hitta män. Varför tror du inte man kan fortsätta som par?


     


    Lione81: Jag vill uppleva känslan av att tända riktigt grymt på en man igen. Du vet som när man inte kan göra annat än att längta efter att få slita av honom kläderna. Men faktiskt inte som i förälskelse utan främst passion. Äldre eller yngre är inte så viktigt men att vi tänder på varandra, både kropp, hjärta och hjärna. Har många nära vänner men för mig är denna typ av relation något helt annat, som jag saknar. Det skiljer sig också från den långa relationens kärlek.


     


    Meriall: har frågat men han känner sig ytterst tveksam. Ska diskutera det försiktigt igen men jag tror tyvärr att han mest tycker tanken är obehaglig.


     

  • Anonym (Förvirrade frun)
    villhatrekant skrev 2019-01-11 18:17:37 följande:
    Några reflektioner. Ni träffades som unga och har sannolikt inte haft tillfälle att leka av er så att säga, och efter 30 år är det få förunnat att tända så där på varandra på samma sätt som när man träffades. Det är förståeligt att du känner en nyfikenhet att vara med andra män och att få återuppleva vad du en gång kände för din man men inte fått uppleva sen dess. Jag tror ofta det är problematiskt att man blir tillsammans i unga år av just de skälen, för att ta igen det i din ålder är svårt utan att ens äktenskap påverkas drastiskt om inte båda är helt 100% med på noterna. För din nman känns det tveklöst också som att han inte duger och att veta att du inte tänder på honom lär definitivt vara ett stort slag mot hans självkänsla.

    Jag tror att det enda som kan fungera är att du förklarar just att ni båda träffades så unga gjorde att ni båda gick miste om fler sexuella erfarenheter och att det vore ett sätt för er båda att ta igen det. Din beskrivning av vad du vill är väldigt fokuserad på din njutning men ingenting om din mans - om du vill fortsätta i er relation måste du vända på det. Om din man kommer ändra sig är nog tveksamt men i så fall är nog partnerbyte det enda som kommer funka utan att knäcka honom - jag lovar att ni kommer ha hur lätt som helst att hitta killar till dig men det kommer inte vara alls så lätt för honom med mindre än att ni skiljer er. Det kan vara knepigt att hitta rätt men det finns många par som letar efter det så det borde inte vara omöjligt.
    Tack för kloka reflektioner.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    villhatrekant skrev 2019-01-11 18:56:51 följande:
    Jag kan tillägga att min situation är den motsatta - jag vill gärna ta in en annan man för en trekant med min fru, just för att jag skulle vilja ge henne den njutningen du söker (preciss som du känner nog inte min fru samma passion för mig längre som i början trots att vårt sexliv är rätt okej ändå). Själv har jag inte så stort intresse av en annan kvinna (skulle iofs inte tacka nej om vi hade partnerbyte) utan det är min frus njutning som jag verkligen tänder på. Hon däremot har inte uttryckt något intresse för detta, men delvis tror jag hennes tvekan beror på rädsla för hur det kan påverka vårt förhållande. Vi får se hur det går...
    Som någon skrev här i tråden: din man kommer aldrig att se på dig på samma sätt igen om du genomför det. Om din fru sa ja till att bjuda in en annan man till ert sovrum - skulle detta förändra dina känslor för henne på sikt tror du?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (AAA) skrev 2019-01-11 20:47:42 följande:

    Att leva poly, typ ha sex med massor när man har en relation är inte normalt
    Det kan bara passa psykiskt instabila  och andra defekta individer. 


    Tog ovanligt lång tid för trollen att vakna till liv får jag säga.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (längdtjejen4) skrev 2019-01-11 21:19:54 följande:
    Kan bara hålla med. Notera att hon dessutom har stora problem med korta tjejer!
    Hon har skrivit många inlägg om det.
    Okej Anonym (längd­tjejen­4) har du något intressant att tillföra tråden eller är du endast intresserad av att förstöra diskussioner?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 21:30:05 följande:
    Jag har inget behov av att diskutera längd i trådar. Jag skiter i folks längd faktiskt.
    Använd anmäl-knappen och ignorera sedan puckot.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (Älskare) skrev 2019-01-11 23:14:41 följande:
    Hej !

    Har en längre tid träffat en kvinna i din ålder som är gift men med sin man kommit fram tillt hon kan träffa mig för få sina sexuella behov tillfredsställda !

    Hon saknade no ungefär som dig saker sexullet i de förhållande hon lever i och ville även utforska saker som hon inte provat förut i livet
    Hur funkar det för dig? Lever du själv i ett förhållande? Jag gissar att du är lite yngre än dem, men det kanske inte stämmer alls?
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (mor) skrev 2019-01-12 07:54:54 följande:

    Du vill helt enkelt äta kakan och ha den kvar? Det heter ju i ordstävet att man INTE KAN det! Ibland är livet så hårt.....


    Tänk så många kloka och smarta människor det finns här på FL.
  • Anonym (Förvirrade frun)
    Anonym (Älskare) skrev 2019-01-12 10:58:40 följande:

    Jag lever som singel sen jag separerat för tag sedan efter en tio års lång relation.

    För mig funkar det jätte bra! Har ingen känsla för att jag vill leva i två sammet längre utan jag trivs att leva själv !

    Ja jag är lite mer än tio år yngre än dom! Så det har du alldeles rätt i. Hennes man tycker bra att jag är rätt mycket yngre för känns inte som jag är ute efter att vilja ha mer än en sexuell relation till hans fru ! Vilket han har varit med på hela tiden från början!


    Låter som ni har hittat ett upplägg som passar er alla tre. Hur tänker du runt svartsjuka vad det gället hennes man? Har han en egen älskarinna? Upplever du att det här var ett gemensamt beslut? Och var träffade du henne?
Svar på tråden Från monogami till öppet/poly – går det?