• Äldre 11 Jan 10:42
    794 visningar
    18 svar
    18
    794

    Föräldrapenning på LG. Olika omfattning varje dag.

    Om några månader fyller mitt barn 4 år och jag/vi har ca 30 dagar kvar utöver de 96 som får sparas efter fyraårsdagen. Jag planerar att ta ut dessa nu då jag ändå inte har full sysselsättning. Jag har även ett barn med sjukdom som behöver åka in till sjukhuset för kontroller och ingrepp lite oregelbundet nu under våren och det kan även hända att vi behöver åka in med kort varsel ibland. Därför har jag svårt att planera treåringens förskoletider långt i förväg då det kan ändras snabbt (även under dagen). Kan jag anmäla fp hos fk och sen fylla i två veckor i taget i efterhand över de exakta timmarna hon faktiskt vistas på förskolan? Eftersom det är dagar på lägsta garantinivå som jag kommer att ta ut undrar jag också hur exakt det är med timmar per dag. Jag har hört lite olika. Jag vet att man också kan ta ut dessa på helgen istället även om man jobbar heltid på vardagarna, men jag vet inte heller där med säkerhet att jag kommer att vara hemma och ta hand om henne exakt hela lördagen t.ex. (Pga sjukhusbesök, eller bara att jag och mitt andra barn åker iväg på något eget några timmar eller liknande).
    Någon som kan råda mig till vad som är smidigast att göra? Jag vill inte råka fylla i att jag tar ut 1/4 fp varje dag och sen råkar barnet gå 7 timmar en av dagarna i slutänden för att jag behöver det, och sen åka dit i en kontroll. Likaså har barnet ett schema på förskolan på 40 timmar ungefär, men jag lämnar och hämtar nästan alltid senare/tidigare än vad som står. Det kan väl inte spela någon roll för fk?

  • Svar på tråden Föräldrapenning på LG. Olika omfattning varje dag.
  • Äldre 11 Jan 11:38
    #1

    Om du inte har ekonomiskt behov av pengarna på "rätt dag" varje månad så tycker jag absolut att du ska söka i efterhand när du vet hur det faktiskt blev.
    Hellre det än att behöva rätta.

  • Äldre 11 Jan 11:42
    #2

    Med förbehåll för att reglerna kan ha ändrats.. så här HAR det funkat för några år sedan: Det räcker att du är frånvarande 1/8 (ex. en timme om du skulle jobba 8 timmar/dag) av en arbetsdag för att få en HEL garantinivådag utbetalad. Du kan ansöka om fp i efterhand (upp till 90 dagar) eller lämna in till FK hur du tror att du ska vara ledig och sedan ändra i efterhand om det skulle visa sig att det inte stämmer.

  • Äldre 11 Jan 13:14
    #3

    Ja, jag hade för mig att man kunde ta ut en hel lg-dag även om man bara egentligen slutade en timme tidigare om dagarna för att ta hand om barnet. Vet det inte med säkerhet att det är så och helt ärligt låter det märkligt. Då skulle jag i teorin kunna fylla i 1/4 dag mån-fre de dagar det är jag som hämtar och lämnar (och har barnet 5-7 timmar på fsk) utan att bli kollad av fk för exakt schema från fsk? 
    Jag vill helst undvika att fylla i fel och sen behöva gå in och ändra. Så jag anmäler fp idag och sen fyller jag ansöker jag efterhand? Jag står inte och faller med ersättningen.

  • Äldre 11 Jan 13:33
    #4
    LillaMi81 skrev 2019-01-11 13:14:06 följande:

    Ja, jag hade för mig att man kunde ta ut en hel lg-dag även om man bara egentligen slutade en timme tidigare om dagarna för att ta hand om barnet. Vet det inte med säkerhet att det är så och helt ärligt låter det märkligt. Då skulle jag i teorin kunna fylla i 1/4 dag mån-fre de dagar det är jag som hämtar och lämnar (och har barnet 5-7 timmar på fsk) utan att bli kollad av fk för exakt schema från fsk? 
    Jag vill helst undvika att fylla i fel och sen behöva gå in och ändra. Så jag anmäler fp idag och sen fyller jag ansöker jag efterhand? Jag står inte och faller med ersättningen.


    Så skulle jag gjort.
    Det har funkat bra hela min föräldraledighet, så länge man vet att ersättningarna kan dröja lite i utbetalning.
  • Äldre 4 Feb 15:02
    #5

    Du kan ju även lägga heldagar lägstanivå lördag-söndag om du är ledig då och behöver "bli av med" dagarna så att de inte brinner inne. 

  • Äldre 4 Feb 19:18
    #6
    Seven Costanza skrev 2019-02-04 15:02:48 följande:
    Du kan ju även lägga heldagar lägstanivå lördag-söndag om du är ledig då och behöver "bli av med" dagarna så att de inte brinner inne. 
    Man får inte ta ut lördag och söndag lägsta dag, utan måste även söka för en vardag i anslutning till helgen. 
  • Äldre 4 Feb 19:21
    #7
    Pajama skrev 2019-02-04 19:18:57 följande:
    Man får inte ta ut lördag och söndag lägsta dag, utan måste även söka för en vardag i anslutning till helgen. 
    Man får ta ut lågnivådagar över helgen precis som Seven Costanza säger.
    Om man vill ta ut SGI-dagar måste man ta ledigt i anslutning till helgen och ta ut SGI-dagar även denna dag tex fredag + helg eller helg + måndag.

    Du kan alltså jobba 100% och ändå ta ut lågnivådagar på helgen.
  • Äldre 4 Feb 19:22
    #8
    Pajama skrev 2019-02-04 19:18:57 följande:
    Man får inte ta ut lördag och söndag lägsta dag, utan måste även söka för en vardag i anslutning till helgen. 
    Jo, det ju just lägstanivådagarna man FÅR ta ut på helgen utan att ta ut en vardag. Dvs du kan jobba heltid fem dagar i veckan och ändå ta ut lägstanivådagarna på helgen om man inte vill att de ska brinna inne. 

    På lägstanivå: 
    Ja, du kan alltid ta ut föräldrapenning på lägstanivå för helger eller andra dagar du inte skulle ha arbetat.


    På sjukpenningnivå: 
    Ja, men bara om du tar ut föräldrapenning även för dagar direkt före eller direkt efter helgen eller de dagar du inte skulle ha arbetat.


    Om du till exempel arbetar måndag till och med fredag och vill ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på lördagen och söndagen, måste du också ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på fredagen eller måndagen. 
    Du måste ta ut föräldrapenningen i samma omfattning på alla dagarna. I det här exemplet behöver du alltså ta ut 
    föräldrapenning på sjukpenningnivå i samma omfattning för fredag, lördag, söndag eller lördag, söndag, måndag.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

  • Äldre 4 Feb 19:23
    #9

    Haha nnnn hann före med en minut :)

  • Äldre 4 Feb 19:27
    #10
    Seven Costanza skrev 2019-02-04 19:23:02 följande:
    Haha nnnn hann före med en minut :)
    ha ha ha!
    Bara påpekade att du hade rätt som vanligt!


  • Äldre 4 Feb 19:46
    #11

    Märkligt egentligen att man får ta ut dagar på helgen även om man skulle jobba heltid i veckorna. Men, men, nu kommer jag med säkerhet att kunna ta ut tillräckligt många dagar iaf!

  • Äldre 4 Feb 20:00
    #12
    nnnnnnnn skrev 2019-02-04 19:27:56 följande:
    ha ha ha!
    Bara påpekade att du hade rätt som vanligt!
    Haha tack, jag borde nog jobba extra på FK så att jag får betalt :)
  • Äldre 4 Feb 20:03
    #13
    LillaMi81 skrev 2019-02-04 19:46:01 följande:

    Märkligt egentligen att man får ta ut dagar på helgen även om man skulle jobba heltid i veckorna. Men, men, nu kommer jag med säkerhet att kunna ta ut tillräckligt många dagar iaf!


    Ja det är ganska märkligt men bra att veta att det är tillåtet i alla fall. Det är kanske för att det är svårt i vissa jobb att jobba deltid och fylla upp med FP för att skydda SGI om man måste få sitt schema anpassat exakt så att det passar FK:s regler om antal timmar man får jobba för att få ut ut 1/8-dag, 1/4-dag, 1/2-dag, 3/4 dag etc. Lättare då att lägga in en heldag LN på helgen. 
  • Äldre 4 Feb 20:03
    #14
    LillaMi81 skrev 2019-02-04 19:46:01 följande:

    Märkligt egentligen att man får ta ut dagar på helgen även om man skulle jobba heltid i veckorna. Men, men, nu kommer jag med säkerhet att kunna ta ut tillräckligt många dagar iaf!


    Ja det är ganska märkligt men bra att veta att det är tillåtet i alla fall. Det är kanske för att det är svårt i vissa jobb att jobba deltid och fylla upp med FP för att skydda SGI om man måste få sitt schema anpassat exakt så att det passar FK:s regler om antal timmar man får jobba för att få ut ut 1/8-dag, 1/4-dag, 1/2-dag, 3/4 dag etc. Lättare då att lägga in en heldag LN på helgen. 
  • Äldre 4 Feb 22:06
    #15
    Seven Costanza skrev 2019-02-04 20:00:30 följande:
    Haha tack, jag borde nog jobba extra på FK så att jag får betalt :)

    Funderat på det med!


    Men jag är tveksam till att FK vill ha folk som har koll på alla genvägarna?  Jag hade nog haft svårt att låta bli att berätta om alla kryphål som finns!!!

    Dessutom tror jag att det är dåligt betalt och att folk är sjukt otacksamma, men det är ju bara mina fördomar... Kanske täljer man guld och har enbart glada och tacksamma möten/samtal hela dagarna?

  • Äldre 5 Feb 17:32
    #16
    nnnnnnnn skrev 2019-02-04 22:06:56 följande:

    Funderat på det med!


    Men jag är tveksam till att FK vill ha folk som har koll på alla genvägarna?  Jag hade nog haft svårt att låta bli att berätta om alla kryphål som finns!!!

    Dessutom tror jag att det är dåligt betalt och att folk är sjukt otacksamma, men det är ju bara mina fördomar... Kanske täljer man guld och har enbart glada och tacksamma möten/samtal hela dagarna?


     Haha sant. Jag tror ändå att föräldrapenning är det trevligaste och roligaste man kan jobba inom på FK - jag är inte intresserad av att sitta och dra in folks sjukpenning... 
  • Äldre 5 Feb 22:18
    #17
    Seven Costanza skrev 2019-02-05 17:32:06 följande:
     Haha sant. Jag tror ändå att föräldrapenning är det trevligaste och roligaste man kan jobba inom på FK - jag är inte intresserad av att sitta och dra in folks sjukpenning... 
    nä...
    Men hade du klarat av att vara saklig och trevlig mot de som tex utförsäkrar sig genom att inte ta ut 5 SGI-dagar/vecka när barnet fyllt 1 år, för att "de inte orkar fylla i så noga" eller ta emot skäll från arga mammor/pappor för att de inte får ge alla dagarna till mamman för att pappan ABSOLUT inte har råd att vara hemma (då vi båda vet att det går utmärkt att ta ut alla 90 dagarna utan att vara hemma en enda dag mer än om man jobbar 100% och att man dessutom kan få ut mer pengar än om man jobbar 100% på att ta ut sina SGI-dagar)?
    Jag hade nog blivit tokig med jämna mellanrum och läxat upp de okunniga!
  • Äldre 5 Feb 22:47
    #18
    nnnnnnnn skrev 2019-02-05 22:18:01 följande:
    nä...
    Men hade du klarat av att vara saklig och trevlig mot de som tex utförsäkrar sig genom att inte ta ut 5 SGI-dagar/vecka när barnet fyllt 1 år, för att "de inte orkar fylla i så noga" eller ta emot skäll från arga mammor/pappor för att de inte får ge alla dagarna till mamman för att pappan ABSOLUT inte har råd att vara hemma (då vi båda vet att det går utmärkt att ta ut alla 90 dagarna utan att vara hemma en enda dag mer än om man jobbar 100% och att man dessutom kan få ut mer pengar än om man jobbar 100% på att ta ut sina SGI-dagar)?
    Jag hade nog blivit tokig med jämna mellanrum och läxat upp de okunniga!
    Ok, du har rätt. Det är som de säger på film: Don't quit your dayjob
Svar på tråden Föräldrapenning på LG. Olika omfattning varje dag.