• Popetot

    Rädd att låta sonen äta själv

    Hej kloka föräldrar!

    Min son föddes prematurt för 16 månader sedan. Jag har märkt att han har det lite kämpigt med strupen. Känslig vid förkylningar och får inhalera ofta då. Har han något som kittlar i halsen så slutar harklingarna med att han spyr upp allt han fått i sig. Jag har blivit så oerhört nojig med att låta honom äta själv. Jag hatar att vara den föräldern då jag såklart fattar att jag hämmar honom. Igår satte han i halsen. Jag har aldrig varit så rädd i mitt liv. Det löste sig men hur ska jag komma över rädslan och har ni tips på hyfsat "riskfri" rolig plockmat? Jag ger bara småbitar (typ majs, smörgås i sockerbitsstorlek osv) men ser ju att jämnåriga kan sitta och äta från större bitar. Om några månader ska han skolas in och då måste jag ju ha kommit längre med det här. Som ni kanske förstår är han mitt första barn.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Rädd att låta sonen äta själv
  • Popetot
    Erla skrev 2019-01-11 14:22:39 följande:

    Överkokta rotfrukter, makaroner och grönsaker går ju i princip inte att sätta i halsen :) riktigt mört kött är ju också lättuggat. Har ni kollat upp då han inte har trång strupe eller så? Min sambo kunde inte äta en massa saker när han var liten pga att halsmandlarna var förstorade och strupen därmed för smal. Sedan han fick dem bortopererad som barn kunde han börja vänja sig vid att äta allt.


    Inget vi funderat på. Låter otäckt med operation dock. Ska till bvc på måndag så får lyfta vår (min man är lika nojig som jag om inte mer) oro då.
    Meriall skrev 2019-01-11 16:51:24 följande:

    Har också en prematur och var livrädd så vet hur du menar. Jag vågade inte ge majs >_> men gav typ ostbitar (en skiva som är delad i smådelar, inte tärning), supertunna bitar av typ päron, halverade snabbmakaroner, smörgåsrån med smör, pyttebitar av smörgås, skalade ärtor, halvmosade bönor, etc.

    Hon skolades in vid korr 10 mån på förskola och det var inget problem med maten. Sade att hon var dålig på bitar och de hjälpte henne extra. Så det gick bara bra. Det var ett annat barn som var äldre som slopades in samtidigt och som hade en halsmissbildning som gjorde att hon lättare fick problem som du beskriver. Det hade personalen också koll på efter info av föräldrarna.

    Plötsligt kunde hon äta "fint" och tog småsmå tuggor av saker.

    Min dotter kräks också lätt, tex om hon är förkyld, ledsen, hostar etc.


    Åh tack för ditt svar. Hoppas vår förskola är lika bra om det fortsatt är svårt nör han ska börja.
    Ruter skrev 2019-01-11 17:49:54 följande:

    Förstår din känsla. Det är en hemsk känsla då det inträffar och speciellt på ens egna barn. Jag jobbar till vardags på ambulansen så sett mycket men värsta känslan är när det inträffar på egna barnen

    Nu är inte min dotter prematur. Men har problem med att hon sätter i halsen stup i ett och då är hon 2,5 år nu. Har tappat räkningen nu men ör minst 20 ggr som hon satt så i halsen att jag slitit upp henne ur matstolen. Och då ör de inte inräknat de gångerna hon satt i halsen och lyckat lösa det själv(i snitt 5-10ggr veckan). De tror att hon har så bråttom att äta maten för att det dels är gott men även för att hon vill tillbaka till leken. Har provat vad hon gör med maten och gett tex såna skruvmakaroner och hela spegettistrån utan att dela. Hon sväljer de hela utan att tugga nåt. mitt råd är att fortsätt att dela i små bitar som du vet att han klarar av och försök succecivt öka lite lite i storlek åt gången nör du ser att han klarar av det. Och gärna mjuk mat som är lätttuggat.


    Tack för ditt svar! Jobbigt att det sker så ofta hos er. Men du har ju bästa kompetensen även om det såklart är annorlunda med de egna :) Jag bestämde mig för att ge mig på det idag igen. Upp i sadeln direkt säger dom ju. Så han har ätit både pannkaka och smörgås utan problem. Ska inte stressa med storleken. Fortsätter med små bitar.
  • Popetot
    Meriall skrev 2019-01-12 00:09:53 följande:

    Tuggar han maten ordentligt? Om du ger något tuggat, hur gör han då? Ta upp med bvc om han inte tuggar ordentligt. Kan bero på olika grejer.


    Han tuggar mycket bättre när han plockar själv ironiskt nog. När jag ger på sked slinker det ner i en enda sväljning. Vad kan de bero på då?
Svar på tråden Rädd att låta sonen äta själv