• oroligtjej97

    Någon svensk med erfarenhet av förhållande med kurd?

    Hej! Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter kring detta ämne. 

    Jag har smått börjat dejta en kille som är kurd men som nu såklart bor i Sverige. Han har inga föräldrar med i bilden längre då dem bor kvar i hemlandet så skulle säga att hans närmsta familj är hans äldre bror med familj + kusiner här i Sverige.

    Vi har varit på några dejter och jag frågade rakt ut om han var troende när vi hade träffats ett tag, vilket han var. Han sa inte så mycket om det förutom att han tror på Gud. Börjar verkligen tycka om honom och han behandlar mig redan bättre än många killar jag varit i förhållande med tidigare. Känner mig trygg och genuint "lycklig" med honom. Men en liten skrämmande tanke finns såklart då man hört så mycket om att religionen kan förstöra ett förhållande (är ej själv troende). 

    Är det nån av er som är tillsammans med en kurd eller har varit och hur fungerade ert förhållande? Jag har hittills inte märkt någonting som jag tycker verkar konstigt eller jobbigt. Är bara intresserad och vill lära mig mer. 

    Jag är 20 och han 22 ifall någon undrar. 
    Jättetacksam för svar <3 

  • Svar på tråden Någon svensk med erfarenhet av förhållande med kurd?
  • Anonym (Jah)

    Jag dejtade en kurd när jag var yngre. Va det bästa förhållande jag haft.

    Gifte mig senare med en man från Balkan.

    Religon och kultur spelar ingen större roll så länge ni ser på saker på samma sätt. Se till att ni har pratat om allt och är överens innan ni flyttar ihop och/eller gifter och/eller skaffar barn.

    Får barnen äta griskött? Kommer ni fira jul? Hur ser han på omskärelse? Resor med barnen till hans hemland? Osv.

  • Anonym (Funderar)
    oroligtjej97 skrev 2019-01-11 11:34:25 följande:

    hahaha ignorera mitt användarnamn, Flört


    Vet du vad tjejerna tycker om svenska killar? 
  • Anonym (,,)

    Min kompis var några år äldre än du och  levde ihop med en kurdisk kille några år. Inga problem vad gäller religion (de var båda ickereligiösa), däremot jobbade han jättemycket (egen företagare). Det funkade innan de fick barn när det var mindre att göra hemma och båda gjorde saker på sitt håll och men hon trivdes inte med att ta allt ansvar hemma med barn som det blev senare, så det sprack.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jah) skrev 2019-01-11 21:05:49 följande:

    Jag dejtade  när jag var yngre. Va det bästa förhållande jag haft.


    Vet du vad tjejerna tycker om svenska killar ointressanta?
  • Anonym (igen?)
    Anonym (Funderar) skrev 2019-03-23 10:52:19 följande:
    Vet du vad tjejerna tycker om svenska killar ointressanta?
    Hur orkar du?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (igen?) skrev 2019-03-23 11:03:43 följande:
    Hur orkar du?
    ?
  • Anonym (igen?)
    Anonym (Funderar) skrev 2019-03-23 11:06:52 följande:
    ?
    Du har frågat samma fråga i samtliga trådar om invandrare. Tror du att alla av samma etnicitet tycker lika? Om du ska ha en chans så beror det på hur du är som person och hur attraktiv du är, inte på om du är svensk eller inte.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (igen?) skrev 2019-03-23 12:16:42 följande:
    Du har frågat samma fråga i samtliga trådar om invandrare. Tror du att alla av samma etnicitet tycker lika? Om du ska ha en chans så beror det på hur du är som person och hur attraktiv du är, inte på om du är svensk eller inte.
    Du talar av erfarenhet 
  • Anonym (igen?)
    Anonym (Funderar) skrev 2019-03-23 12:47:17 följande:
    Du talar av erfarenhet 
    Nej, jag är kvinna. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (igen?) skrev 2019-03-23 14:42:27 följande:
    Nej, jag är kvinna. 
    ok men du vet att det finns tjejer kvinnor som är intresserade?
     
  • Anonym (Funderar)
    skrev 2019-01-11 11:34:25 följande:

    hahaha ignorera mitt användarnamn, gjorde detta kontot för så länge sen i stress och bara skrev ihop något Flört


    Gick det bra ts 
  • Anonym (Låda)

    Verkar inte vara så många som har den erfarenheten här.

  • Charmica

    Jag dejtade en kille med kurdisk ursprung från Irak för många år sedan.
    Men det uppdagades ganska fort att han inte menade allvar. 
    Jag är idag gift med en syrisk man som är helt underbar och som betyder allt för mig!
    Han har inte heller sina föräldrar här eller någon släkting heller för den delen. Men han var väldigt snabb med att presentera mig för sin familj via videosamtal.

    Mitt råd till dig är. 
    Presenterar han dig för sina föräldrar och särskilt sin mamma så är han seriös. 
    Killar presenterar inte sina tilltänkta om de inte är seriösa.

    Min man är troende och även hans familj. 
    Han har aldrig kommit på idén att jag ska konvertera och skulle aldrig tvinga mig till det heller. Utan han förklarar och berättar mycket om både sin kultur och religion för mig så jag förstår och jag får I min tur göra detsamma för honom. Och tillsammans så möts vi halvvägs och det går faktiskt överförväntan! 

    Men man behöver ha det så pass öppet att man vågar prata om allt inom dessa ämnen oavsett små saker till känsliga saker.
    Och tillsammans så skapar man sin familj där vi båda respekterar och accepterar våra olikheter. 

    Hoppas jag kunde komma med något typ av svar. 

    Lycka till! 

  • Anonym (Bara)
    Charmica skrev 2022-04-18 23:25:43 följande:

    Jag dejtade en kille med kurdisk ursprung från Irak för många år sedan.


    Är det bara männen som umgås med svenskar?
Svar på tråden Någon svensk med erfarenhet av förhållande med kurd?