• Touma

    Två jobb!

    Frågan är

    Jag jobbar kommunalt men har dåligt betalt men vill ej säga upp mitt fastanställning , men har hittat ett annat jobb åtsidan som vik på ett konkurrerande företag och tänkte ta och jobba där som vik och ej meddela min chef är det fler som har gjort så? Har det fungerat för er utan problem eller ?

    Tack för svar

  • Svar på tråden Två jobb!
  • Anonym (Ellen)

    Enligt det kommunala kollektivavtalet är du som medarbetare skyldig att meddela din arbetsgivare (kommunen) att du har bisyssla i form av annat jobb. Och då kan din arbetsgivare säga nej till det.
    Dels pga konkurrerande verksamhet, dels pga schemaläggningen. 
    Om du tex. jobbar 100% dag i min verksamhet och har nattjobb hos någon annan, hur pigg och fräsch är du när du kommer till jobbet då?
    Och vem tar ansvar för att arbetstidslagen följs?

  • Touma
    Anonym (Ellen) skrev 2019-01-11 13:35:07 följande:

    Enligt det kommunala kollektivavtalet är du som medarbetare skyldig att meddela din arbetsgivare (kommunen) att du har bisyssla i form av annat jobb. Och då kan din arbetsgivare säga nej till det.

    Dels pga konkurrerande verksamhet, dels pga schemaläggningen. 

    Om du tex. jobbar 100% dag i min verksamhet och har nattjobb hos någon annan, hur pigg och fräsch är du när du kommer till jobbet då?

    Och vem tar ansvar för att arbetstidslagen följs?


    Min chef kan ej ge mig 100% då jag jobbar enbart natt 80% och jag behöver jobba då jag ligger risigt ekonomiskt samtidigt vill jag ej förlora min fasttjänst annars trivs jag bra på mitt jobb det är bara att jag har det jätte dåligt ekonomiskt nu senaste tiden ..
  • Kjell2
    Touma skrev 2019-01-11 14:02:40 följande:
    Min chef kan ej ge mig 100% då jag jobbar enbart natt 80% och jag behöver jobba då jag ligger risigt ekonomiskt samtidigt vill jag ej förlora min fasttjänst annars trivs jag bra på mitt jobb det är bara att jag har det jätte dåligt ekonomiskt nu senaste tiden ..
    Du har två val, fråga chefen om det är ok eller chansa. Upptäcker din första arbetgivare att du har bisyssla kan du få sparken.


  • Anonym (Ellen)
    Touma skrev 2019-01-11 14:02:40 följande:
    Min chef kan ej ge mig 100% då jag jobbar enbart natt 80% och jag behöver jobba då jag ligger risigt ekonomiskt samtidigt vill jag ej förlora min fasttjänst annars trivs jag bra på mitt jobb det är bara att jag har det jätte dåligt ekonomiskt nu senaste tiden ..
    Tyvärr så är det inget som kollektivavtalen tar hänsyn till. Jag säger som Kjell ovan, ta ditt ansvar och förklara för din chef hur det ligger till. Det kanske är helt ok. Men du är skyldig enligt avtal att informera.

  • AndreaBD

    Prata med din chef, chansa inte! Det finns ju risk att det kommer fram. Och när du ändå inte får en heltidstjänst, så tror jag säkert att det kommer att godkännas.

Svar på tråden Två jobb!