• klyban

    Sluta med cannabis- vad väntar?

    Bolliz skrev 2019-01-11 17:50:10 följande:
    Det finns många fall med människor som blivit beroende av cannabis. Ofta är det dessutom inkörsporten till andra droger.
    Man blir framförallt psykiskt beroende precis som du skriver. Men många får även utsättningssymptom som svettningar, irritation, håglöshet, sömnproblem, ilska, myrkrypningar mm.
    Att bara finnas där som stöd kan betyda mycket. Att inte själv reagera på irritationen och det dåliga humöret. Det är en lång process att bli ren ifrån men symptomen brukar försvinna efter någon vecka.

    Det är tyvärr så att man inte är riktigt tydlig med vad man menar med beroende och missbruk.
    De syreatomerna du pratar om när man slutar med cannabis, det delar även shopping, spel och sexmissbruk.


     


    För att få rätt på begreppen här, cannabis ger inget fysiskt beroende ala opioider, utan enbart en psykiskt beroende.
    Som tar år att utveckla, men väl så besvärligt i längden.
    När man slutar med cannabis, det som sker är att man har lite svårt och sova i - dagar, känner lite oro i kroppen.
    Myrkrypningar, njaää skulle jag säga som vet vad myrkrypningar verkligen är och det förekommer inte på cannabis.


    TS din man kommer inte ha några problem med att sluta, irritationen kommer hålla i sig en vecka och lite illa.
    Så det är inte sluta som är svårt om man rökt cannabis länge, det är att inte börja igen som är.
    Dock är det inte fysiska symtomer som gör du börjar igen.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Bolliz skrev 2019-01-11 19:06:41 följande:
    Klyban kan säkert förklara för dig varför det du skriver är helt fel I stora drag så legaliserar man drogen för att kostnaden är mindre än om det är olagligt. Kaffe, nikotin, socker, alkohol etc är farliga ämnen som troligtvis skulle vara förbjudna idag om de upptäcks nu.

    Cannabis är en inkörsport pga att man testar sig fram. Har man aldrig provat en drog så är chansen att säga ja till att testa ytterst liten, men har du rökat en del så är du nyfiken på vad mer som finns för rus.
    Jag har varit missbrukare i många år. Dock inte cannabis. Jag vet hur det är. Mitt missbruk har gett mig allvarliga men för livet. Det är inget jag nånsin skulle önska någon!!

    Nu hanterar vi inte fantasier om en utopisk värld.
    Utan nu pratar vi om verkligheten.

    Du har inget stöd för inkörsport, då den inte existerar.
    Det lilla som håller den i liv, det är att vi forcerar befolkningen att söka upp skumma människor att tillhanda hålla cannabis.


    Inkörsportsteorin är stendöd, för vi har livstidsprevalens på 1,3 miljoner på cannabis(15-63år).
    Hade den stämt, så hade antalen varit betydligt högre på tynger droger.
    Det finns inget i cannabis som gör att man tar mer droger, psykisk ohälsa är en som brukar resultera att man testar andra droger i hopp om att må bättre, efter man insett att sjukvården inte kan ge en adekvat hjälp.


    Sen pratar du om missbruk, den siffran är mycket låg på cannabis, man säger ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion.
    Men varför pratar du som om det vore ~96%?

    Alkohol har siffror på 12-15% som får en problematisk konsumtion.
    Och alkohol står för upp till ~80% vissa år för våld under påverkan av alkohol.
    Det blir 20% våld över för alla som andra kan begå, menar då att finns inget att hämta ur våld heller.(Men väl kriminellanätverk, det finns bara ett sätt och ta dom)


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 13:04:26 följande:
    Tack för era svar! Inte för att jag var så intresserad av fakta om cannabis mm men tack ändå.
    Dag 3. idag ligger han bara håglös i sängen o är bitter. Jag sitter i soffan framför en släckt tv. Vågar inte säga eller göra något...

    Har du tagit reda på vilka droger det är än, för jag kan förklara problematiken kring dom och vad du kan förvänta dig.
    Då alla droger har olika problematik och problem att förvänta sig.


    Bolliz skrev 2019-01-12 12:59:56 följande:
    Varför citerar du mig och skriver allt detta för? Klart att tiderna förändras. När jag gick i högstadiet så var det bara cannabis som gällde, idag är det tramadol o bensin och sånt skit. Alla droger är en inkörsport till nästa rus.

    Nej, du kommer aldrig finna stöd för detta, gatewayteorin är stendöd.


    Och väljer du att prata om heroinister och sen ställer frågan vad för droger de tagit först.(så är inte svaret ens cannabis, utan oftast alkohol eller tobak).
    Så kan jag också den och säga samtliga har druckit vatten, gör det vatten till en inkörsport då?
    Självklart blir inte vatten någon inkörsport om man kollar i rätt ände.
    Och rätt ände är att man kollar hur många som har druckit vatten, och sen ser man hur många tunga missbrukare man får.

    Så vi har 1,3miljoner i livstidsprevalens(15-63år) och om det du säger skulle stämma, så skulle vi ha många hundratusen som var tunga missbrukare.
    Och skulle ditt påstående om cannabis att det ÄR en inkörsport, så pratar vi 1,3 miljoner helt plötsligt.
    Så vart är alla dessa missbrukare säger du som tar tunga droger?


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 13:41:50 följande:
    Problemet är att vi aldrig gör något, nånsin!
    Han börjar röka kl 8-9 på morgonen varje helg och då vill han chilla i soffan hela helgen. Varje kväll efter jobb är pipan det första han tänder på. Som högst kan vi ta en promenad till Ica.
    Jag hoppas att han får mer lust och energi som drogfri så jag inte behlver lämna honom.
    Man orkar inte hur länge som helst trots att man älskar varandra.

    Klyban vad menar du med vilka droger det handlar om? Det är bara cannabis. Brunt

    Förlåt, jag blandade ihop tråden med blandmissbrukaren och denna.


    Cannabis blir vad man gör den till, och ändra sig kräver att man engagerar sig lite.
    Annars sitter man där i soffan och göra inget var gång.


     


    När jag medicinera min rygg, så gjorde jag detta bara inför natten och gick och la mig direkt efter jag rökt och borstat tänderna.
    Och för slippa vakna 30-50ggr per natt pga smärta, sen när min värk försvann så testade jag någon gång för nöjes skull.
    Och det som då skedde var att jag ville bara gå och lägga mig i sängen och sova.
    Medan andra är bara aktiva, de går ut och går, tränar på gym, går ut i skogen osv, och aldrig sitter i soffan och göra precis ingenting.

    En fråga bara, kan du acceptera en mindre konsumtion och att nått händer  hos er?
    För en kompromiss är enklare att nå fram med som första steg, och till total abstinens.(men inte säkert når ändra fram i en kompromiss, men den är en som kan funka rätt bra)


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 14:00:37 följande:
    Jag röker själv då och då så jag vet ju vilken känsla det handlar om. Mycket hellre röka än alkohol!
    Och jag har aldrig sagt att han ska sluta. Det är han själv. Vi har inte ens bråkat eller tjafsat om det. Men han vill nog inte att jag ska lämna honom och det är dit vi är på väg. Jag vill inte sitta framför tvn dag ut och dag in med en massa socker och skräpmat för att han blir sötsugen av rökat.
    Men jag gissar att det blir som alla andra ggr. När han får tag i nytt så är löftet bortblåst igen...

    Men ta tag i detta och föreslå en kompromiss, och se vad som trillar ur det trädet.
    För jag förstår du kommit till en punkt där du inser ert liv är för innehållsfattigt för fortsättas.


    Så föreslå en kompromiss, och se vad han säger och gör.
    Om du inte får bra kompromisser och klar bättring, så föreslår jag du ger upp och söker dig vidare.
    Men för dialogen först och se vart den tar er.

    En tjej sa till mig att vi gjorde för lite tillsammans en gång.
    Jag började räkna upp vad vi hade gjort det senaste veckorna, och när jag vad vid vecka två och vad vi hade gjort det senaste, så blir hon så galet jävla förbannad över att hon hade helt fel att hon bara drog.
    Med detta sagt, så har det inget med dig och göra, men kände mig tvungen och dela med mig av den tokiga.
    Och jag förstår exakt vad du pratar om med sitta i ett hörn framför TV och frossa sötsaker.

    Börja ställa krav på gemensamt umgänge som inte innefattar sitta i hemmet.
    Jag misstänker dock att du kommer få gå ifrån han.
    Och gör inte det misstaget att tvinga han till nått, och att han slutar helt, och sen inse det var så mycket mer än bara rökat som var problemet i er relation.
    Det finns risken att du slösar bort mer tid då i detta förhållande.

    Men jag önskar allt blir bra och ni hittar tillbaka till varandra(om nu det är det du verkligen vill).


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 14:05:18 följande:
    Känner så väl igen det du skriver. De hamnar alltid tillbaka till pipan, ciggen eller bongen igen. Löftet är alltid tomt. Jag har varken sagt eller gjort något för att han ska ta detta beslutet. Det är upp till honom. Däremot vet han att jag inte stannar för evigt i en sån här relation.
    Min sambo sköter sitt jobb, träffar sin familj och vänner. Han röker trolugtvis för att dämpa minnet av sitt kriminella förflutna.. och för att han har nån diagnos som ej är fastställt men jag misstänker adhd med tanke på överaktiviteten när han är nykter.
    Jag hoppas det löser sig för er! Kram

    Det försvårar hela situationen och om det stämmer.


    Ofta när jag har dessa diskussioner, så slutar det ofta vid psykisk ohälsa är en av grund problemen.
    Och man måste adressera detta och lösa detta(åtminstone delvis), annars blir det bara svårare allt annat också.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 14:05:18 följande:
    Känner så väl igen det du skriver. De hamnar alltid tillbaka till pipan, ciggen eller bongen igen. Löftet är alltid tomt. Jag har varken sagt eller gjort något för att han ska ta detta beslutet. Det är upp till honom. Däremot vet han att jag inte stannar för evigt i en sån här relation.
    Min sambo sköter sitt jobb, träffar sin familj och vänner. Han röker trolugtvis för att dämpa minnet av sitt kriminella förflutna.. och för att han har nån diagnos som ej är fastställt men jag misstänker adhd med tanke på överaktiviteten när han är nykter.
    Jag hoppas det löser sig för er! Kram

    Jo, en sak till, om han vill ha hjälp, så är det någon att prata med som behövs.
    Avgiftning och sånt är helt meningslöst i detta fallet, då fysisk beroende aldrig uppstår med cannabis.
    Men han rökt så länge att ett psykisk beroende troligtvis finnes, och komerm vara besvärligt att trycka tillbaka.


     


    Men inget av detta skulle hindra han att gå utan för dörren, och bry sig om mer om dig och tillbringa mer tid med dig.
    Cannabis blir vad man gör den till, och väljer man soffan, så är det där man sen sitter.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 19:25:15 följande:
    Krasst sett så är det rökat som gör att vi har ett inaktivt liv och därmed att förhållandet inte har någon mening. Vi har varit ihop i 2år. Vi har aldrig varit ute och ätit, aldrig ens suttit vid ett bord och ätit utan andra med, jag har aldig träffat hans vänner, han har aldrig träffat mina, vi har bara varit på dejt en gång, han är som en förväxt tonåring som helst sitter på sitt rum och låter mig fixa och dona. Jag har verkligen inget emot att röka på då och då, tvärtom så tycker jag att det är mycket bättre än alkohol och ger ingen baksmälla. Dessutom så tror jag inte på diverse läkemdel om han nu har adhd.
    Vad jag ville komma till var att jag har svårt att se vad vi skulle kompromissa med egtersom jag gör allt som det ser ut just nu ändå. Om han vill ha mig kvar så är det en stor kraftansträngning som krävs. Det är väl det han insett nu kanske. Jag har som sagt inte sagt eller krävt något. Kompromissen skulle väl iofs kunna vara att röka mindre. Endast på kvällen. Men hur länge ska jag låta honlm sura över detta innan det är dags att rycka upp sig? Tack för att du tar dig tid att svara förresten! Beklagar att det tog slut med din tjej.

    Du får sätta dig ned och berätta att du vill ha mer tid än i bara soffan.
    Och att han får lista ut och berätta hur detta ska gå till.
    Sen kanske inte hota med lämna i första läget, men berätta att du känner att er relation håller på glida er ur händerna, och att hörnet i soffan är inte där du vill vara hela tiden(men att ibland är det okey).


    Jag känner mig orolig att han bara har två lägen, som då är all-in eller inte alls.
    Känns inte som en realistisk tankegång(men kan fungera ibland, oftast inte).

    Men han har ju en grundvilja som det ser ut, se om detta ger nått.
    Be han visa hur soffan ska undvikas lite mer, och en plan för framtiden som innefattar ett mer blandat liv och upplevelser.
    Där även tråkiga saker ingår.

    Ska ni söka utomstående hjälp, så är det en psykolog man ska ta detta med, läkare har man inte speciellt stor nytta av här.
    Då sluta är enkelt och rätt smärtfritt.

    Inget att beklaga sig för, kanske inte historien var passande i din tråd, då den är omvänd och ett stort problem för dig.
    Men kunde inte låta bli och skratt åt mig själv och hur jag hade det en gång.(fast tvärtom och inte heller någon cannabis inblandad)


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Anono Mys) skrev 2019-01-13 15:02:07 följande:
    Så irritation, sömnbrist, svettningar, självmordstankar och massor av återfall skulle inte tyda på ett fysiskt beroende? Jo, tjena. Alla som förespråkar cannabis vill så gärna att det ska vara ofarligt men enbart det som det gör med minnet och hur korkade folk blir som röker länge borde ju få vem som helst att fatta att cannabis är skit. Jag har levt med en man som höll på i smyg och hans humör var inte att leka med, för att inte tala om korttidsminnet. Jag skulle haft fler givande samtal med en guldfisk.
    Att jämföra cannabis som inkörsport med att dricka vatten var ju också ett lysande exempel. Ett glas vatten ger mig veterligen inget rus.

    Nej, det är det inte.
    Det räcker prata om sex, spel och shopping missbrukare/beroende.
    Där man har samma symtomer,gör det shopping till ett fysiskt beroende(och nu pratar vi om kroppen, inte om kläder).


    hur många meter var det?
  • klyban
    Bolliz skrev 2019-01-13 17:31:16 följande:
    Tramadol är det absolut värsta att sluta med anser jag. Abstinensen håller i sig flera månader om man missbrukat många år.
    Har hört från andra blad missbrukare att det är värre än heroin.
    Men ja jag håller med dig. Idag är det tramadol och andra opiater som råder bland ungdomar. Även Dimor som kan överdoseras för att slippa abstinens. Cannabis är nog kvar i den äldre generationen. När jag var ungdom fanns inte tramadol tex.
    Cannabis är den överlägset största droger efter alkohol, ohotad.
    Och kommer så förbli.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Njaaa) skrev 2019-01-13 20:28:33 följande:
    Det var inkörsport till tyngre droger vi diskuterade!

    Och bland de som jag känner som rökt cannabis är det en märkbar andel som gått vidare i missbruket och en del av dem lever inte längre. Bland de som hållit sig till alkohol är det nog ingen som gått vidare direkt till tyngre droger. Några enstaka har supit ihjäl sig - dock klart färre jämfört med de som dött av narkotika - dit de kom via cannabis.

    Nej, finns inget stöd för någon inkörsport, och har aldrig funnits på cannabis.
    Och sen pratar du om alkohol att ingen gått till tyngre droger, varför skriver du så konstiga saker för?
    Debuter på droger sker mycket ofta under påverkan av alkohol.

    Och en sak jag noterat, det är när man ska hävda nått om cannabis, så pratar man alltid om andra droger.
    What gives?


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Njaaa) skrev 2019-01-13 20:46:49 följande:
    Jag beskriver bara vad jag har sett bland de i min omgivning.

    Bland de som inte lägre lever har de flesta rökt cannabis och sedan gått vidare.

    Bland de som druckit alkohol men inte rökt cannabis är det betydligt färre som det slutat illa för. (I absoluta tal, men framför allt relativt sett.)

    Du har en stor kunskapslucka i vem som tar cannabis, hade du justerat för en sådan.
    Så hade du insett vad cannabis är, och att du har missat massor som tar cannabis.
    tex är det bara jag och tjejen som vet att jag tagit cannabis när jag hade ont i ryggen, ingen annan vet detta.

    Dock finns inget stöd för någon inkörsport.


    Även alkohol och cannabis, så ratar ungdomarna alkohol mer och mer och till förmån för cannabis.
    Så dessa påståenden om alkohol och droger har förändrat sig en hel del.
    Och sen verkar du missat att under påverkan av alkohol sker mycket av drogdebuter.
    Och även andra debuter, som sex, brott och en sjuhelvetes massa saker.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-14 05:39:51 följande:
    Nej han kan och vill inte ljuga för mig. Ännu mindre gå bakom ryggen. Jag litar på honom och har som sagt inte sagt ett ljud om att han måste sluta. Det är hans beslut.
    Hans rekord är 10dagar så vi får se hur länge han håller upp. Jag vet redan att detta inte är något avgörande livsbeslut. Han har inte rökt för sista gången.
    Önskar dig lycka till, och är det nått så är det bara slänga ut frågan.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Anono Mys) skrev 2019-01-14 08:43:29 följande:
    Varför vill du hela tiden prata om andra typer av beroenden? Gör det verkligen cannabis till mindre beroendeframkallande? Och nej, jag har aldrig hört om att shoppingberoende framkallar svettningar, sömnlöshet, självmordstankar och ett försämrat korttidsminne!

    Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande(Kemiskt beroende), och när man gör det påståendet så jämför jag med andra beroenden som ger samma abstinens.
    Men det är tydligt väldigt viktigt att påstå nått som inte ens stämmer.
    Psykiskt beroende, det stämmer bättre på cannabis, men tar lång tid och utveckla och lång tid och få bort.


    Det är ingen tillfällighet att procenten är låg på cannabis och problematiska konsumenter av cannabis.
    Och det är just för kemiskt beroende inte infinner sig.
    Och det är det psykiska beroendet som TS man har så satans svårt för.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-14 08:42:07 följande:
    Tack!
    Jag önskar bara att han kunde må bättre snart..
    Imorse blev han vansinnig på vår katt bara så där. Bara för att hon blev glad av att höra hans väckareklocka o ville hälsa. Normalt sett så älskar han henne och ligger alltid kvar en kvart bara för att mysa o kela.
    Det gjorde mig arg, men jag visade inte det. Sen bad han om ursäkt en timme senare. Vilket var bra såklart.

    Bra att han är medveten om sig själv, även när det blev lite dumt för han.


    Sen måste du hjälpa han med att hitta tillbaka med att göra saker, för jag tror inte det kommer vara speciellt naturligt för han efter så lång sofftid och i början.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Anono Mys) skrev 2019-01-14 18:33:24 följande:
    Jag är fullständigt övertygad om att cannabis är fysiskt beroendeframkallande. Det har ett kemiskt ämne i sig, det ger abstinenssymtom och är jättesvårt att sluta med. Du kan försöka övertyga mig om motsatsen alt du vill, men jag kommer ändå hålla fast vid den slutsatsen. Jag har levt med en man som hållit på med detta och sett det på nära håll så jag vet att det är fysiskt beroendeframkallande. Och det fysiska och psykiska hänger ihop, du kan inte alltid särskilja dem eftersom du kan få en psykisk reaktion på en fysisk reaktion likaväl som tvärtom.

    Det är dessutom bevisat att folk som rökt länge får påverkan på hjärnan och att barn till mammor som rökt cannabis under graviditeten får problem med minne och inlärning (Karolinska institutet, artikel). Detta är en fysisk påverkan på hjärnan. Men du är troligtvis helt bergfast i din övertygelse om att cannabis är toppen och ofarligt att hålla på med, så vidare diskussioner tillför ju inget.

    Om du inte vill lära dig nått, så är det inget jag kan göra nått åt.
    Och cannabis ger inte kemiskt beroende.
    Men psykisk beroende, det är jag helt med på.
    Dock tar det en rätt bra tid och utveckla.
    Men rätt udda när någon påstår en sak, som sen är så allvarligt fel, och responsen är spelar ingen roll vad du säger.
    Som om fakta har ingen betydelse, hur komemr det sig?

    Du har fel om barnen med mödrar som rökt cannabis, det finns bara en enda studien med bara cannabis och det är inte karolinska.
    Alla andra har tobak med också, och tobak har redan kända biverkningar på ett foster.
    Och kanske du ska titta en gång till och jämföra tobaks biverkningar på fostret och det du påstår hör, så kommer du snabbt inse nått.
    Men det finns bara en studie på bara cannabis och mödrar som röker cannabis och ENBART cannabis.
    Den berättar en helt omvänd bild i vad tobaken ger för skadeverkningar.

    Läsa böcker påverkan hjärnan, spela spel påverkar hjärnan, allt påverkar hjärnan.
    Så du kanske ska precisera dig än ha en så extremt allmän term detta?

    Vart har jag sagt cannabis är toppen?
    Två saker jag har hanterat här, ett försöka ge råd til TS, och Två se till fakta är rätt.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Sluta med cannabis- vad väntar?