• Anonym (Pebba)

    Pomchi - Vad behöver jag veta?

    Jag har en dotter som velat ha hund ända sedan hon var liten och jag har kategoriskt sagt nej. Jag säger fortfarande nej, men har börjat svikta lite. Det har för mig handlat om att jag inte vill bli bunden av ett husdjur och att det kostar - inte minst om de blir sjuka - samt att jag inte är intresserad av tidiga morgnar och sena kvällar med promenader i regn och rusk.

    Nu är dock dottern nästan vuxen och en mycket ansvarstagande person så jag börjar tveka och kanske är villig att ge med mig Inget jag ens har andats om till henne för tjatet skulle bli än värre. Till saken hör att jag inte är så frisk fysiskt och dottern har lite problem med ångest och ensamhet så jag tror att det skulle vara värdefullt för henne med ett djur att ta hand om och få kärlek ifrån och ge till såklart.

    OM det nu ska bli en hund så är det en liten en. Någon form av blandras med pomeranian eller något.

    Så, vad behöver vi tänka på?

    Vad kostar hunden/mån?
    Försäkring? Vad täcker försäkringen egentligen? Tycker att det verkar dyrt ändå med veterinärbesök.

    Behöver man gå någon valpkurs eller annat?
    Hur många gånger behöver man gå ut/dag och hur långa rundor/hur mycket motion behöver en Pomchi?

    Hur länge behöver man vara hemma på heltid med valpen när man får den?
    Vad för saker behöver man köpa inför ankomst förutom då matskålar och mat?

    Har säkert missat en massa så skriv gärna annat att tänka på.  

  • Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?
  • Anonym (griffon)
    EmberEyes skrev 2019-01-11 20:48:08 följande:
    Då är jag med!
    Förhoppningen är ju att aldrig behöva uppsöka vet utanför vaccinering och kontroller! Skrattande
    Precis. Problemen var heller inget farligt, tandsten ena gången, andra gången hade han svårt att gå, men det visade sig vara det jäkla vägsaltet som kommunen använde så efter det sköljer vi hans tassar efter vi har varit ute. Inser nu att det nog är två ggr bara...  Kommer iaf inte på vad tredje gången är.
  • Anonym (griffon)
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 22:10:27 följande:
    Nej, någon katt vill jag absolut inte ha, tycker inte om katter. Vad är det som låter som att vi inte skulle bli hundägare? Att vi inte vill träna och tävla? Det betyder inte att vi inte ska träna alls men vi har inga ambitioner för något annat än en sällskapshund. naturligtvis kommer den att få basal träning, utflykter i skogen och ut och rasta sig, vi är inte dumma i huvudet. Bara för att vi är nybörjare och har frågor betyder inte det att vi är dåliga hundägare. Vi vill ha en hundkompis helt enkelt och ställer därför olika frågor som vi kan ha nytta av. Precis som när man ska bli förälder så vet man inte allt innan och förälder klarar de flesta normalfuntade av.
    Jag tänkte mer på ekonomin och tiden ni har att lägga på en valp. Du blev förvånad över tiden du behöver vara hemma med din valp och på din förvåning om vad det kostar. Givetvis kan det ju vara så att du har möjlighet att ordna både med tiden och att du har en god ekonomi som utan vidare klarar en hund, men att du verkligen inte hade en aning om kostnaderna, jag tolkade dock inte ditt inlägg så. 

    Vi tävlar inte med vår hund, inte heller tränar vi särskilt mycket mer än tricks för att han tycker det är roligt, men det jag menade var att många med små hundar tror att det räcker med att de klarar av att hålla i hunden om den far ut mot andra hundar och människor. Och det är illa att många tänker så, Just för att du ÄR nybörjare så påpekade jag detta, för jag känner inte dig och vet inte vilken typ av människa du är
  • Anonym (mor)
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 16:25:44 följande:

    Jag har en dotter som velat ha hund ända sedan hon var liten och jag har kategoriskt sagt nej. Jag säger fortfarande nej, men har börjat svikta lite. Det har för mig handlat om att jag inte vill bli bunden av ett husdjur och att det kostar - inte minst om de blir sjuka - samt att jag inte är intresserad av tidiga morgnar och sena kvällar med promenader i regn och rusk.

    Nu är dock dottern nästan vuxen och en mycket ansvarstagande person så jag börjar tveka och kanske är villig att ge med mig Inget jag ens har andats om till henne för tjatet skulle bli än värre. Till saken hör att jag inte är så frisk fysiskt och dottern har lite problem med ångest och ensamhet så jag tror att det skulle vara värdefullt för henne med ett djur att ta hand om och få kärlek ifrån och ge till såklart.

    OM det nu ska bli en hund så är det en liten en. Någon form av blandras med pomeranian eller något.

    Så, vad behöver vi tänka på?

    Vad kostar hunden/mån?
    Försäkring? Vad täcker försäkringen egentligen? Tycker att det verkar dyrt ändå med veterinärbesök.

    Behöver man gå någon valpkurs eller annat?
    Hur många gånger behöver man gå ut/dag och hur långa rundor/hur mycket motion behöver en Pomchi?

    Hur länge behöver man vara hemma på heltid med valpen när man får den?
    Vad för saker behöver man köpa inför ankomst förutom då matskålar och mat?

    Har säkert missat en massa så skriv gärna annat att tänka på.  


    Kan dottern bidra med pengar till försäkring och veterinärkostnader, mat, ev trimning etc? Var ska hunden vara på dagarna?
  • Anonym (M)

    Blandraser är oftare friskare individer så kör på en blandras!

  • Anonym (S)

    Gällande tandhälsa betalade jag 2000 på en treårsperiod. Borsta tänderna på dem! Noggrant! Tuggben hjälper inte.

    Mina dvärghundar har blivit rumsrena på ett kick. Gå ut så pass ofta att det sker minimalt med olyckor inne (här är fördelen med att ta en valp som är 12 veckor eller äldre, är de yngre har de noll kontroll över blåsan) så kan det gå snabbt att få dem rumsrena. Mina var helt rumsrena före 6 månaders ålder.

  • Dexter dot com
    Anonym (M) skrev 2019-01-12 10:14:11 följande:

    Blandraser är oftare friskare individer så kör på en blandras!


    Vad har du för fakta på det ?
  • Anonym (Glennie)
    EmberEyes skrev 2019-01-11 18:12:08 följande:
    Inom rasaveln så följer man rasens avelsprogram. Alla raser är inte lika predisponerade för alla problem, utan man gör de tester som är applicerbara för rasen.
    Dessutom så gör man ett stort arbete med att välja ut mentalt stabila individer. Mentalatest på avelsdjuren bakåt, och helst även på djur som inte går i avel i linjerna man jobbar med.
    Meriter är ett sätt att bedöma djuren, du ska minst ha föräldradjur som faller inom ras-standard. Et djur som presterar väl i olika typer av hundsport (eller för den delen som arbetande djur) visar på en potential hos avkomman.
    Det var ju precis det här Hitler gjorde med oss människor för att få fram en renrasig arisk art. Nu gör vi det med djuren. 
  • Schack73

    Vad sägs om att börja med kanin eller ngt annat djur som inte kräver lika mycket tid på promenader etc och inte har lika lång livstid om det inte funkar?

  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2019-01-12 10:14:11 följande:

    Blandraser är oftare friskare individer så kör på en blandras!


    Sanning med modifikation.. Stämmer enbart i första generation med raser som har olika rasbundna sjukdomar.
  • Anonym (Nja)
    Jemp skrev 2019-01-11 22:37:25 följande:

    . Pomeranian och chinchilla varierar också rätt mycket inom rasen i mentalitet. Sådana beskrivningar görs inte alls på blandraser.


    Måste bara inflika med att chinchilla är en gnagare, ingen hund.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Glennie) skrev 2019-01-12 15:30:11 följande:

    Det var ju precis det här Hitler gjorde med oss människor för att få fram en renrasig arisk art. Nu gör vi det med djuren. 


    ?Nu gör vi det med djuren?... Stamböcker och hundrasaveln är äldre än hitler. Tycker att det är extremt obehagligt av dig att dra paralleller mellan linjeavel för att få fram friska hundar med bra mentalitet till specifika ändamål med nazismen och rasbiologi, förstår du verkligen inte skillnaden själv?
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2019-01-11 22:42:06 följande:
    Fem valp- och lyd-kurser?
    Lätt överdrift, och mest för att det är kul.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Glennie)
    Anonym (Nja) skrev 2019-01-12 16:19:02 följande:
    ?Nu gör vi det med djuren?... Stamböcker och hundrasaveln är äldre än hitler. Tycker att det är extremt obehagligt av dig att dra paralleller mellan linjeavel för att få fram friska hundar med bra mentalitet till specifika ändamål med nazismen och rasbiologi, förstår du verkligen inte skillnaden själv?
    Det kanske var från hundavlen Hitler fick sin idé. Vem vet. Det finns ju vissa paralleller. Och syftet med avel när det gäller hundar är inte alltid till hundens bästa. Många raser har avlats för att få vissa egenskaper som vi människor gillar. Schäfern är ju ett typexempel på det. 
  • Aniiee
    Anonym (Glennie) skrev 2019-01-12 15:30:11 följande:
    Det var ju precis det här Hitler gjorde med oss människor för att få fram en renrasig arisk art. Nu gör vi det med djuren. 
    Nja, snarare tvärt om i så fall. Vi har avlat djur selektivt i tusentals år innan Hitler ens var påtänkt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Glennie) skrev 2019-01-12 16:33:06 följande:

    Det kanske var från hundavlen Hitler fick sin idé. Vem vet. Det finns ju vissa paralleller. Och syftet med avel när det gäller hundar är inte alltid till hundens bästa. Många raser har avlats för att få vissa egenskaper som vi människor gillar. Schäfern är ju ett typexempel på det. 


    Nu är du löjlig. Det är inte bara hundar som stambokförts utan även hästar, katter, kor, höns, får osv osv. Vissa paralleller? Judehat, förföljelse och folkmord, vad har det med hundavel att göra?

    Varför ska extremavel så som tex utställningsschäfer och mops stå som någon skyltning för att rasavel är dåligt, när majoriteten av uppfödarna är seriösa och avlar för rasens bästa, för att få fram valpar utan patella, hd eller PRA.
  • EmberEyes
    Anonym (Glennie) skrev 2019-01-12 16:33:06 följande:
    Det kanske var från hundavlen Hitler fick sin idé. Vem vet. Det finns ju vissa paralleller. Och syftet med avel när det gäller hundar är inte alltid till hundens bästa. Många raser har avlats för att få vissa egenskaper som vi människor gillar. Schäfern är ju ett typexempel på det. 
    Människan har avlat selektivt med hundar i drygt 30 000 år. Människan har varit selektiv i både djuravel och växtförädling sedan vi började hålla djur och började odla själva.
  • Anonym (Glennie)
    Aniiee skrev 2019-01-12 16:34:46 följande:
    Nja, snarare tvärt om i så fall. Vi har avlat djur selektivt i tusentals år innan Hitler ens var påtänkt.
    Eller ja, tvärtom då.
    Hade förresten en schäfer i familjen när jag växte upp. Föräldrarna tillhörde dom finaste i Sverige och var utställningshundar. Vår blev visst fel färg på. Hon skulle gått till avlivning och det var med nöd och näppe vi fick köpa henne. Det var rätt många papper som mamma och pappa fick skriva på för att hon inte skulle få valpar och vi fick absolut inte berätta var vi köpt henne. Inte för att någon hemma i byn visste vem dom var, men det var jätteviktgt så visst förekommer det rätt ful avel bland hundar också. Det är inte alltid bara för att få fram dom bästa generna. 

    Fast det här var ett lite sjukt sidospår. Ts handlar ju inte om det. Så tillbaka till ämnet
  • Ignoramus

    Mina råd: besök hunddagis, brukshundklubbar, utställningar, hundtävlingar, hundparker etc. Med andra ord: träffa olika hundar, prata med ägarna osv! Fråga efter både positiva och negativa egenskaper med rasen - det finns något negativt/något som kan uppfattas som negativt med ALLA raser så lyssna lite mindre på de som försöker skönmåla hundarna. ;)

    Som många andra säger - stöd inte blandrasaveln. Du får betala ett högre grundpris för en renrasig, men det har du sannolikt igen sen med billigare försäkring och sjukvårdskostnader. Hunddata är valpköparens bästa vän - där skriver du in förälderns namn eller registreringsnummer, och sen ser du förälderns, kullsyskornas och mor- och farföräldrarnas resultat i hälsotester, utställningar och tävlingar typ hur långt tillbaka som helst. Det är bara att nörda ner sig.

    Som många andra säger: dvärgraser = hälsoproblem. Dyra tandkostnader och dyyyra patellaproblem är väl de vanligaste. Cavalier king charles som någon skrev om skulle gå fetbort för min del, de har hjärtproblem och deras kranie är för litet för hjärnan. Välj en rasgrupp som passar er, därefter en frisk ras, därefter en seriös uppfödare (många smårasuppfödare är tyvärr lika oseriösa som blandrasuppfödare. Akta dig för teacup-beskrivningar och dyrare pris för "unik färg" eller liknande.

    Fördelen med en seriös uppfödare, utöver att du sannolikt får en bättre och friskare hund, är att hunden sannolikt är dolda fel-försäkrad och att uppfödaren finns där där för allmänna frågor och när du har problem. Men som sagt, uppfödare är en djungel och bara för att det är renras behöver de inte vara seriösa!! Var kritisk, lita på din magkänsla, om något känns konstigt eller fel (du får inte träffa hunden i hemmet/"hunden är renrasig men saknar papper"/"du får papperet sen" så är det förmodligen väldigt fel.)

    Papillon tänker jag på, men de är inga soffpotatisar. Om jag skulle välja en ras i den storleksklassen skulle det definitivt bli en sån. Sen är jag även löjligt förtjust i dvärgpinschers, men det är inte en ras för mig egentligen...

    Sen tycker jag inte ni ska stänga några dörrar till tränings/tävlingsvärlden. Har haft hund hela mitt liv men det är först de sista åren jag verkligen tränat aktivt med min hund inom flera olika grenar, och det är verkligen det roligaste jag någonsin gjort. Sörjer att jag inte började tidigare. Så besök tävlingar och brukshundklubbar och se om det kanske inte skulle vara nåt för er ändå; det samspelet med en annan art är fantastiskt!

  • Jemp
    Anonym (Nja) skrev 2019-01-12 16:12:46 följande:

    Måste bara inflika med att chinchilla är en gnagare, ingen hund.


    Autocorrect... Du förstod säkert att jag menade chihuahua.
Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?