• HSOF

    S, Mp, C och L, era reaktioner?

    Idag kom vi kanske närmare en ny regering, bara drygt 4 månader efter valet.

    S har idag kommit kommit överens med C, vilket kommer göra att C kommer släppa fram Löfven för ytterligare en mandatperiod och agera stödparti tillsammans med L åt S/Mp.

    Vad har ni för syn på detta här på FL? Rösta och skriv gärna en kommentar vad du tycker om detta.

    Personligen tror jag och hoppas även att detta kommer minska företroendet för L och C till nästa val. Så vi kanske kan få en riktig regering då och att Sveriges politiker kanske kan vakna upp och stiga ur sandlådan?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden S, Mp, C och L, era reaktioner?
  • Anonym (Bra för sverige)
    HSOF skrev 2019-01-12 10:55:22 följande:
    Ja så kan klart bli fallet. Men V vet också att den röd-gröna sidan skulle gynnas av ett nyval så han behöver i teorin inte rösta på något av alternativen.

    V kommer troligen heller inte rösta grönt utan lägga ner sina röster om de vill vara en trovärdig opposition.

    Men som sagt vi inväntar onsdag eller ett riktigt uttalande från V som än så länge dröjer på sig.
    Vänsterpartiet inser att även om V kan plocka väljare vid ett nyval så riskerar MP att åka ur och då blir de rödgröna inte starkare. Om det sker får troligen SD ett stort inflytande på regeringsmakten de närmaste åren och det är självklart inget som V vill bidra till. 
  • HSOF
    Anonym (Bra för sverige) skrev 2019-01-12 12:18:18 följande:

    Vänsterpartiet inser att även om V kan plocka väljare vid ett nyval så riskerar MP att åka ur och då blir de rödgröna inte starkare. Om det sker får troligen SD ett stort inflytande på regeringsmakten de närmaste åren och det är självklart inget som V vill bidra till. 


    Ja men även L kan åka ut och den risken är nog större skulle jag säga. Mp har ett stort och brett stöd hos etablissemanget så de kommer helt garanterat köra igång någon klimatpropaganda så att Mp åter igen räddas. Så tror nog att de röd-gröna har mkt mer att vinna på ett nyval än allianspartierna. De som troligen kommer växa är V, S och Sd.
  • Anonym (Bra för sverige)
    HSOF skrev 2019-01-12 12:35:19 följande:
    Ja men även L kan åka ut och den risken är nog större skulle jag säga. Mp har ett stort och brett stöd hos etablissemanget så de kommer helt garanterat köra igång någon klimatpropaganda så att Mp åter igen räddas. Så tror nog att de röd-gröna har mkt mer att vinna på ett nyval än allianspartierna. De som troligen kommer växa är V, S och Sd.
    Om L och MP åker ut så skulle det mest gynna brunblå politik..
  • Anonym (Lilja)

    Jag tror att de blir s,Mp,c,l som kommer att bilda regering tror att v kommer trycka på ja knappen . För stödstedt vill stödja löven han vågar inget annat.

    Om det blir nyval tror jag c & L förlorar hälften av sina väljare tror S förlorar många röster och Mp pga nya lagen om LSS som är skräp!

    Miljön borde vara bättre när vi har ett parti som värnar om miljön .

    Hoppas flera som röstar S får upp ögonen vad S ställer till med och bryr sig mer om att ta in så mycket flyktingar istället för att se till att allt annat fungerar .

    Som tex lss, försäkringskassan, vårdköerna, psykisk ohälsa, hemlösa, miljön, skolan(de barn som har särskilda behov ska få hjälpen de behöver,man måste göra det säkrare i skolor så eleverna inte kan få med sig ex kniv behövs fler personal),brottsligheten,bättre arbetsvillkor och löner för polisen, undersköterskor m.m

    Tyvärr bryr sig S mer om flyktingar än de som lever här.

    Skulle det bli nyval så tror jag V, SD,KD skulle tjäna på det och öka mest.

    Mp, L skulle åka ur riksdagen och C skulle minska så pass mycket att c precis klarade sig att hålla sig kvar i riksdagen.

    De som håller sig kvar på samma är M tror inte de skulle bli nån större skillnad.

    Jag hoppas det blir nyval dels för att många ångrar vad de röstat på och är besvikna pga den regeringsbildningen som blivit och för att människor idag kommer i kläm och mår extremt dåligt som borde kunnat lösas på ett bättre sätt!

  • HSOF
    Anonym (Bra för sverige) skrev 2019-01-12 12:39:52 följande:

    Om L och MP åker ut så skulle det mest gynna brunblå politik..


    Ja fortsätter skräcken för Sd så gymmar det de rödgröna blocket. Men kanske moderaterna och Kd blir det första som kliver ur sandlådan och tar ansvar för Sverige?
  • HSOF
    Anonym (Lilja) skrev 2019-01-12 13:53:44 följande:

    Jag tror att de blir s,Mp,c,l som kommer att bilda regering tror att v kommer trycka på ja knappen . För stödstedt vill stödja löven han vågar inget annat.

    Om det blir nyval tror jag c & L förlorar hälften av sina väljare tror S förlorar många röster och Mp pga nya lagen om LSS som är skräp!

    Miljön borde vara bättre när vi har ett parti som värnar om miljön .

    Hoppas flera som röstar S får upp ögonen vad S ställer till med och bryr sig mer om att ta in så mycket flyktingar istället för att se till att allt annat fungerar .

    Som tex lss, försäkringskassan, vårdköerna, psykisk ohälsa, hemlösa, miljön, skolan(de barn som har särskilda behov ska få hjälpen de behöver,man måste göra det säkrare i skolor så eleverna inte kan få med sig ex kniv behövs fler personal),brottsligheten,bättre arbetsvillkor och löner för polisen, undersköterskor m.m

    Tyvärr bryr sig S mer om flyktingar än de som lever här.

    Skulle det bli nyval så tror jag V, SD,KD skulle tjäna på det och öka mest.

    Mp, L skulle åka ur riksdagen och C skulle minska så pass mycket att c precis klarade sig att hålla sig kvar i riksdagen.

    De som håller sig kvar på samma är M tror inte de skulle bli nån större skillnad.

    Jag hoppas det blir nyval dels för att många ångrar vad de röstat på och är besvikna pga den regeringsbildningen som blivit och för att människor idag kommer i kläm och mår extremt dåligt som borde kunnat lösas på ett bättre sätt!


    Det är tyvärr inget våra politiker bryr sig om, allt handlar om hur man kan ta makten. En stor majoritet av folket vill säkert ha nyval men både de naiva medierna och politkikerna vill ge sken av att ingen vill ha det. Bara ruttet och tyvärr för många i Sverige som fortfarande har förtroende för detta spektakel. Omvärlden följer denna cirkus med spänning och stor förundran.

    Nyval tror jag vi kan glömma. Men att det blir Annie Lööf istället för Löfven som statsminister är fortfarande fullt möjligt.
  • Anonym (Lilja)
    HSOF skrev 2019-01-12 15:36:19 följande:

    Det är tyvärr inget våra politiker bryr sig om, allt handlar om hur man kan ta makten. En stor majoritet av folket vill säkert ha nyval men både de naiva medierna och politkikerna vill ge sken av att ingen vill ha det. Bara ruttet och tyvärr för många i Sverige som fortfarande har förtroende för detta spektakel. Omvärlden följer denna cirkus med spänning och stor förundran.

    Nyval tror jag vi kan glömma. Men att det blir Annie Lööf istället för Löfven som statsminister är fortfarande fullt möjligt.


    Jag tror inte Annie Lööf har det förtroendet att bli stadsminister varken i kammaren eller av folket.

    Först rösta bort löfven och sen bilda regering med honom samtidigt svikit alliansen och svikit många väljare som ville ha en alliansregering annars hade de ju röstat S,v,Mp direkt.

    Tror varken m,KD,Sd eller v skulle rösta för Annie Lööf utan de skulle rösta nej. V stadsminister är stefan löfven och ingen annan har de varit tydliga med.

    Tror varken ebba eller Kristersson skulle rösta ja till henne när Annie vänt de ryggen. Åkesson vill varken ha stefan eller Annie som stadsminister.

    Man behöver bara lyssna på Annie en gång vill man lyssna igen sätt på bandspelaren.

    Nyval hoppas jag på och ta den folket röstat fram.
  • Tecum
    Anonym (Trötter) skrev 2019-01-12 08:55:14 följande:
    Det känns som att Jonas har en bra förhandlingsposition. Alla som säger att om det snackas med V så blir det nyval. Tror ni verkligen att C och L vill ha ett nyval i detta läge med ras i opinionsundersökningarna? Det kommer man nog att undvika i det längsta.
    Jonas har en skitdålig förhandlingsposition, vad han än gör mot den nya konstellationen innebär att han stödjer M och Sd.
    Däremot kan han sitta med armarna i kors och se hur väljarstödet ökar då missnöjda s-väljare går vänsterut. Om några år har V minst 15% i opinionen. Den som tar den stora risken är S som kan bli  mindre än både M och Sd.
  • HSOF
    Anonym (Lilja) skrev 2019-01-12 16:07:07 följande:

    Jag tror inte Annie Lööf har det förtroendet att bli stadsminister varken i kammaren eller av folket.

    Först rösta bort löfven och sen bilda regering med honom samtidigt svikit alliansen och svikit många väljare som ville ha en alliansregering annars hade de ju röstat S,v,Mp direkt.

    Tror varken m,KD,Sd eller v skulle rösta för Annie Lööf utan de skulle rösta nej. V stadsminister är stefan löfven och ingen annan har de varit tydliga med.

    Tror varken ebba eller Kristersson skulle rösta ja till henne när Annie vänt de ryggen. Åkesson vill varken ha stefan eller Annie som stadsminister.

    Man behöver bara lyssna på Annie en gång vill man lyssna igen sätt på bandspelaren.

    Nyval hoppas jag på och ta den folket röstat fram.


    Det är ju lite så här som hon måste göra. Hon vet ju att samtidigt att Mp har krav på att inte en moderat får leda en alliansregering om de ska få Mps stöd. Då kommer det istället bli Lööf som blir det. Och hon har ju själv svarat med svaret på statsministerfrågan att det viktigaste är att Sverige får en liberal allianspolitik. Och man bör göra vad som krävs för att få det.

    Vi får vänta tills onsdag helt enkelt.
  • K Markatta

    Några reaktioner från vänsterhåll:

    www.svd.se/vansterpartiet-jag-kanner-later-sig-inte-forodmjukas

    Vänsterpartiet jag känner låter sig inte förödmjukas

    För väljare som definierar sig som vänster finns väldigt lite att hämta i den föreslagna politiken. Det skulle förvåna mig mycket om en ny S-MP-regering kommer att tillträda och överenskommelsen därmed bli verklighet. Anledningen är den förödmjukande behandlingen av Vänsterpartiet, skriver Lars Ohly, tidigare partiledare för Vänsterpartiet.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rossana-dinamarca-om-uppgorelsen-helt-oacceptabelt

    Rossana Dinamarca om uppgörelsen: Helt oacceptabelt!

    "Otroligt dåligt" lyder Rossana Dinamarcas omdöme om det sakpolitiska innehållet i uppgörelsen mellan S, MP, C och L. Hon rasar mot i stort sett allt: sänkta skatter, uppluckrad hyresreglering och språktest för medborgarskap. Dinamarca uppmanar nu de före detta partikollegerna i riksdagen att trycka på nej-knappen vid den troliga omröstningen om Stefan Löfven som statsminister.

Svar på tråden S, Mp, C och L, era reaktioner?