• Anonym (Katas­troftä­nkaren­)
    Äldre 11 Jan 22:31
    100 visningar
    38 svar
    38
    100

    Hoppas på zombieoutbreak

    Ni kommer säkerligen tro att jag driver med er men så är det inte.

    Jag ?drömmer? om att det ska bli en viruspandemi liknande walking dead-serien.

    Dels för att rensa ut mänskligheten så vi kan börja om från början igen. Men även för att jag tror att vi hade behövt det för att världen har blivit så ond. Vi hade lärt oss att hjälpas pt, se förbi hudfärg och klass, psykiska sjukdomar hade dött ut, dåliga gener hade dött. Vi hade blivit fysiskt starkare och lärt oss att leva, inte bara existera.

    Djur och natur hade hämtat sig.

    Vet inte om krig hade varit samma sak. Det krävs nog ett virus för att få moder jord på fötter igen.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Hoppas på zombieoutbreak
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 22:45
    #3
    Aniiee skrev 2019-01-11 22:34:47 följande:

    Jag säger att du behöver läsa på om gruppdynamik i långvariga katastrofer. Jag skulle kunna säga mycket mer.


    Jaha? Berätta gärna. Det är intressant.

    Spontant, varför skulle det inte vara bra för mänskligheten? De svaga dör ju ut?
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:13
    #6

    [quote=79354763][quote-nick]Anonym (Killgissar) skrev 2019-01-11 23:04:46 följande:[/quote-nick]De svagaste dör inte, de med minst resurser dör snabbast. De som skulle överleva är rika vita män och deras familjer för att de skulle ha råd och möjlighet att sätta sig i säkerhet med resurser på någon öde ö tills allt är förbiblåst, dessa människor är väl knappast kända för att vara speciellt goda..

    Zombiesen skulle ju inte låta djuren vara när människoköttet är slut, så även de skulle bli utrotade.

    Jag hade föredragit ett virus liknande det i browns inferno, bokversionen alltså, inte det fjantiga filmslutet. Där 1/4 av befolkningen världen över blir infertila. Och så hoppas vi på att det inte leder till en ?the handsmades tail?.[/quote

    Intressant!

    Nu finns det ju inget zombievirus så vi vet ju inte hur det hade sett ut, men vi ponerar att det fungerar som i TWD, då är det inte alls säkert att rika vita hade hunnit sätta sig i säkerhet. De hade inte ens hunnit förbereda förnödenheter. Och även om de överlever så måste de sen föröka sig. Och pengar har inget värde.

  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:14
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-11 23:10:33 följande:

    Man behöver ju inte fantisera om zombies. Der går alldeles utmärkt att titta på de epidemier som på riktigt drabbar riktiga människor i detta nu. Ebola, malaria, hiv. Det är de fattigaste som drabbas och it aint pretty. Som bortskämd internetanvändande svensk med gratis socialförsäkring och högkostnadsskydd behöver man inte tänka så mycket på det. Då kanske man vill fantisera för att få lite spänning. Men det är rätt barnsligt.


    Tanken är att det ska spridas över hela världen. Mänskligheten ska dö ut, så gott som hela åtminstone. Så moder jord får en chans att hämta sig.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:22
    #9
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-11 23:16:39 följande:

    I väntan på det - gör du något för att drastiskt minska ditt eget koldioxidavtryck?


    Såklart! Jag har inte ätit kött på 25år, cyklar, odlar grönsaker, jobbar med miljö på jobb.

    Vad gör du?
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:42
    #11
    Anonym (Stina) skrev 2019-01-11 23:30:34 följande:

    Jag personligen har arbetat som sjuksköterska i katastrofområden och sett de du kallar svaga fö. Barn, oftast. De dör först, de har ju minst möjlighet till näringsupptag och drabbas hårdast. Jag gissar att du har väldigt lite erfarenhet av verkligt, påtagligt mänskligt lidande. Du har en barnslig bild som du fått från populärkulturen och tror att du i verkligheten får en lika välregisserad katastrof och - gissar jag - där du själv ska vara hjälten. Tramsigt.


    Jag har jobbat som sjuksköterska i 12år så jag vet precis vad lidande innebär. Dessförinnan usk. Och precis för den anledningen behöver mänskligheten utrotas. Om det är helt okej för religioner så är det väl inte konstigare än att jag tror på zombies?

    Jag kommer dö direkt. Är ingen hjälte för fem öre. Jag kommer kola vippen efter hundra meter. Jag har svaga gener och bör inte överleva.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 10:13
    #17

    Jag somnade igår!

    Jag förstår att ni tycker jag är helt koko i huvet. Det gör de flesta.

  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 10:18
    #18
    Meriall skrev 2019-01-11 23:48:40 följande:

    I TWD så verkar inte folk bli särskilt goda utan snarare de som var okej människor från början blir mer känslokalla och oempatiska. Så blir det i krig/katastrofer också. Folk blir mer ego för det behövs för att överleva och man vågar inte ha en egen åsikt utan följer gruppen i rädsla för att bli utkastad. Det skulle finnas tyranner som styr varsin grupp med i princip slavar. Inte så bra för mänskligheten.


    Anonym (thewalkingliving) skrev 2019-01-12 00:30:18 följande:

    Om du tittat på the walking dead så vet du att människan inte lärt sig att hjälpas åt utan snarare försökt göra slut på varandra så att det snarare är andra människor än egna gruppen som är ett större hot än zombies...


    Tanken är inte att vi ska överleva som i TWD. Speciellt inte vi här i norden. Vi är redan svaga. Har inga vapen, inget försvar, ingen direkt vildmark att tala om förutom i norr.

    Jag har tänkt mycket på detta. Många år. Inte detaljer men att jag hoppas att det blir en pandemi istället för krig eller naturkatastrofer. För något lär moder jord snart göra åt vårt leverne.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 10:23
    #19
    Anonym (well) skrev 2019-01-12 03:49:55 följande:

    Otäckt att tänka att "svaga" bör dö, tycker jag. Barn är svaga men också vår framtid. En höggravid kvinna springer ingenstans men hon har en annan slags styrka.

    Sedan, om man ska tala om rent avvikande individer, så kan det ändå vara svårt att avgöra vad som är "bra gener". De vetenskapliga genier som genom årtusendenas lopp uppfunnit oss in i hus, upp i skyn och ut på hav är nog oftast inte superhjältetyper, de heller.

    Därför tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att tala om survival of the fittest.

    Nu behövs väl tyvärr varken zombies eller, mer sannolikt, nya spännande smittor. Havsnivåökning och väderomslag kommer döda ganska många av oss ganska snart. De fattigaste först givetvis.


    Fast det är fel. Jag tänker inte alls så. Jag vill att så gott som all mänsklighet ska dö ut. Djuren ska överleva och naturen. Om människan är önskvärd så kommer moder jord att hitta en utväg. Precis som du är inne på oxå.

    Alla religioner tror på liknande saker. Noahs ark tex. Det är judar, kristna o muslimer som tror på syndafloden. Kanske fler. Men det är inget märkvärdigt. De önskar oxå livet ur alla, inkl sig själv. Till och med ber om det på daglig basis.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 13:26
    #22
    Lånehajen skrev 2019-01-12 13:11:04 följande:

    En stark militär är knappast till mycket hjälp vid ett så omfattande scenario som det du beskriver. I övrigt är Sverige inte alls särskilt svagt utan vore tvärtom ett mycket bra land att befinna sig i vid ett zombieutbrott. Stora ytor i kombination med väldigt gles befolkningstäthet innebär mycket bättre chanser att sprida ut sig och isolera sig från smittade. Folkhälsan är relativt god och sett till antalet skjutvapen i landet är svensken mer beväpnad än i många andra länder.

    Vad man kan föreställa sig är en stor differens mellan syd och norr där många invånare i storstäderna antagligen skulle falla offer snabbt pga befolkningstätheten, större brist på vapen och ovana att vistas i terräng medan de i norr skulle vara betydligt bättre rustade att hantera ett utbrott. Det är dock inte unikt för just Sverige utan en naturlig följd av vad storstadslivet innebär världen över. Det här känns mer som att du har någon slags vanföreställning om att du/svenskar är svaga och borde gå under.


    Jag har tänkt precis som du skriver. Sverige kommer att klara sig en bra tid om utbrottet börjar i ett annat land. Men att vi skulle ha många vapen? Jämfört med andra länder? What? Visserligen har vi mycket kriminalitet i vårt land men gemene man har knappt en vass kniv ens.

    Jag har ingen åsikt om svensken. Jag vill att detta ska spridas över hela jorden. All mänsklighet bör utrotas av ett virus. Förr eller senare kommer det bli krig eller en omfattande katastrof. Det är mycket mer förödande än ett virus. Och virus kommer indirekt från moder jord, alltså för att förinta hennes fiende.

    Jag har inga vaneföreställningar, inga psykoser, diagnoser eller mentala problem. Jag är inte ?konstigare? än de som tror på sagor, Gud och sånt.

    Är förvånad att inte fler har samma tankar som jag, eller vågar stå för det.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 14:15
    #24
    Lånehajen skrev 2019-01-12 13:46:47 följande:

    Det är kanske inte så allmänt känt men så är det, finns cirka 2 miljoner vapen i landet och det förklaras till stor del av vår jakttradition. Sett till vår befolkningsstorlek är Sverige mer vapentätt än många andra länder.

    Jag svarade främst på vad du skrev om människor i norden men missade nog lite att du främst tänkte dig detta som en världsomspännande företeelse. Kan inte tycka att det är sunt att önska att mänskligheten ska utrotas men så tycker jag inte heller att det är sunt att tro att människor ska brinna i helvetet för deras synder t ex.


    On, men hur långt kommer man med ett jaktvapen? Det är stort klumpigt och oftast lågkalibrigt. Nu bor jag i söder så det är väl mest småvilt som jagas här. Dessutom så tror jag att de flesta vapen är inlåsta och svåra för andra att få tag på. Dessutom så hörs det.

    Jag har ett svärd som jag lärt mig slåss med. Som Michonne. Det kan man även använda för att tälja, skära, hugga och försvara sig med.

    Skrev jag något om norden? Jaja det spelar ingen roll. Jag menar hela världen. Och det är inte nån konstig egotripp där jag har mörka tankar om alla jag ser och önskar livet ur mina medmänniskor, tvärtom så behlvs detta för att vi ska kunna överleva framtiden.

    Jag ser så mycket våld, diskriminering, miljöförstöring, djurplågeri osv varje dag. Detta kommer bara att eskalera tills vi dödar oss själva. För mig är det osunt!
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 15:40
    #26
    Lånehajen skrev 2019-01-12 14:48:01 följande:

    Man kommer ganska långt om man exempelvis försvarar en stuga som ligger mer avsides till och kan skjuta på längre avstånd. Jag skulle tro att det vore ganska dödfött att röra på sig i någon större omsträckning i vilket fall, åtminstone i mer folktäta områden. Alldeles för lätt att dra uppmärksamhet till sig av många smittade och lätt hänt att bli omringad. I skogen vore det ett mindre problem att väsnas. Sen som du skriver kan man försvara sig på andra sätt än med skjutvapen också så att gemene man inte har ett behöver inte vara ett oöverkomligt problem.

    Hur ska vi överleva framtiden om vi blir utrotade som art? Eller syftar du då på jordens framtid? Sen förekommer absolut mycket av det du nämner men du glömmer att vi människor har gjort stora framsteg bara de senaste århundradena. Jag tror inte att t ex svarta slavar i 1800-talets USA skulle se den diskriminering som förekommer idag som ett särskilt stort problem. Djurplågeri är i modern tid olagligt och av de flesta sett som helt oacceptabelt medan det förr fanns en syn där människan kunde behandla djur precis som de ville. Förändringar tar tid och bortsett miljöförstöringen som är ett mer nutida och relevant problem har vi utvecklats mycket på kort tid.


    Tack för att du tar dig tid att diskutera med mig! Jag brukar bara bli hånad för detta (med all rätt på sätt o vis).

    Jag har redan planerat flyktväg och bunkrat. Om inte för zombies/virus så för krig. Skogen är absolut det bästa om man satsar på att överleva. Eller en självförsörjande gård. Det är vägen dit som de flesta kommer falla.

    Jag förstår vad du pratar om och jag kan till viss del hålla med dig. Samtidigt så är vi på väg tillbaka i utvecklingen. Vi tillåter allt mer våld i samhället, vi blundar för diskriminering, mobbing, jag har sett folk slå sina hundar medans andra bara går förbi. Nyligen hittade jag en död igelkott i en pringlesburk med locket på. Vi är rädda för att sätta ner foten och det med all rätt. Sjukdomarna sprider sig i samhället och det finns snart bara resistenta bakterier.

    Pengarna är på väg att ta slut. Vi kan inte försörja alla världens flyktingar. Vi har inga bostäder, inga jobb. Vårdköerna bara ökar. Folk missbrukar, är olyckliga, ser terapi och antideppressiva som en nödvändighet för att ta sig ut. Samhället är kaos. Och vi är alldeles för upplysta och intelligenta för att tro att det bara kan fortgå utan konsekvenser. Vi tror dessutom att politikerna ska kunna göra något, bara vi röstar si eller så.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 15:43
    #27
    Lånehajen skrev 2019-01-12 14:48:01 följande:

    Man kommer ganska långt om man exempelvis försvarar en stuga som ligger mer avsides till och kan skjuta på längre avstånd. Jag skulle tro att det vore ganska dödfött att röra på sig i någon större omsträckning i vilket fall, åtminstone i mer folktäta områden. Alldeles för lätt att dra uppmärksamhet till sig av många smittade och lätt hänt att bli omringad. I skogen vore det ett mindre problem att väsnas. Sen som du skriver kan man försvara sig på andra sätt än med skjutvapen också så att gemene man inte har ett behöver inte vara ett oöverkomligt problem.

    Hur ska vi överleva framtiden om vi blir utrotade som art? Eller syftar du då på jordens framtid? Sen förekommer absolut mycket av det du nämner men du glömmer att vi människor har gjort stora framsteg bara de senaste århundradena. Jag tror inte att t ex svarta slavar i 1800-talets USA skulle se den diskriminering som förekommer idag som ett särskilt stort problem. Djurplågeri är i modern tid olagligt och av de flesta sett som helt oacceptabelt medan det förr fanns en syn där människan kunde behandla djur precis som de ville. Förändringar tar tid och bortsett miljöförstöringen som är ett mer nutida och relevant problem har vi utvecklats mycket på kort tid.


    Glömde även skriva att jag tror på moder jord. Är det meningen att mänskligheten ska finnas så kommer de starkaste att överleva. De som är friska, smarta och vitala. Om det tar 1år eller hundra år vet jag inte.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 16:08
    #28
    Anonym (thewalkingliving) skrev 2019-01-12 00:30:18 följande:

    Om du tittat på the walking dead så vet du att människan inte lärt sig att hjälpas åt utan snarare försökt göra slut på varandra så att det snarare är andra människor än egna gruppen som är ett större hot än zombies...


    Jag tycker att dom hjälps åt hela tiden. Järngänget är ju starkare än nån annan fiende, uppenbarligen efter så många säsonger. Se bara Carol vilken fighter hon är nu jämfört med S1 och innan utbrottet.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 17:40
    #31
    Anonym (well) skrev 2019-01-12 17:12:10 följande:

    Men hur mycket har du egentligen läst på om prepping? Dina tankar är ju inte särskilt ovanliga, tycker jag, även om det kanske är lite udda att du verkligen vill att mänskligheten ska dö ut.

    Men det finns ju massor av info på nätet om hur man preppar och bunkrar, vad man behöver ha hemma och vad man behöver när man flyr. Det som gör att jag undrar om du känner till sånt här är din okunskap om att det finns väldigt många som har vapen i Sverige. Det finns dessutom väldigt många duktiga preppers!


    Jag har redan förberett mig men jag vet med all säkerhet att jag kommer dö ganska snabbt. Mitt mål är inte att överleva så länge jag kan utan med de förutsättningar jag har kanske kunna ta mig dit jag förberett allt. Min familj och alla nära och kära kommer dö, det har jag accepterat.
  • Anonym (Katas­troftä­nkaren­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 17:50
    #32
    Anonym (håller med) skrev 2019-01-12 17:12:52 följande:

    Jag hoppas visserligen inte att det händer men förstår din tanke och håller med om att det skulle göra gott för vår jord. Det hade absolut gjort så att natur och djur kunnat återhämta sig från förstörelsen som vi människor bidragit med.

    Tycker inte du är knäpp. Jag förstår dig vad du menar och har själv haft samma tanke några gånger. Men jag vill leva mitt liv (är fotfarande ung). Så jag är självisk och hoppas inte det händer på många många år.


    Naturligtvis VILL jag oxå leva. Jag har inga självmordtankar eller går och önskar livet ur andra. Jag är en helt normal medborgare som drar mitt strå till stacken. Jag gör varken till eller från. Jag tycker dock inte att jag har rätt att vara så egoistisk att jag eller människan måste överleva till varje pris. Vi behövs inte! Vi är för många!

    Trevligt att du delar min åsikt!
Svar på tråden Hoppas på zombieoutbreak