• Anonym (Mrs)

    Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

    Jag fattar inte vart lössen kommer ifrån?

    Vart börjar det liksom?

    Man säger att det inte har med ohygien att göra (som förr då löss och loppor spreds) utan att de kommer när folk samlas - exempelvis vid skolstart när många samlas på en liten yta; då sprider de sig.

    Men VART FAN KOMMER DE IFRÅN FRÅN BÖRJAN!? Vart bor de? I gräset? I träden? I luften? I folks skitiga hem?

    Hur kan de bara ploppa upp hur som helst!?

    Och en annan fråga; i klassen är det alltid samma barn (tre olika) som drabbas av löss. Alltid dessa tre (en flicka och två pojkar) och det sjuka är att alla tre (tyvärr) ÄR skitiga och ovårdade överlag (långs naglar, fett hår, smutsiga händer och ansikten, slitna smutsiga kläder, osv).

    Men det är tabu att säga att de som drabbas av löss är skitiga. Men i min klass (jag är lärare på lågstadiet (nej, jag använder inte samma språk bland mina elever och kollegor som här)), så är det alltid dessa tre skitiga barn som drabbas av löss.

    Nu har det brutit ut igen och jag får snart panik! Det är sjunde gången sedan terminsstarten HT18.

    Vart kommer de ifrån, från början!?

  • Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?
  • tankfull
    cosinus skrev 2019-01-13 16:17:38 följande:

    I min dotters klass gick det löss konstant i 3 års tid. Hela lågstadiet. Det fortsatte sen i mellanstadiet också men då bytte dottern skola (inte på grund av lössen).

    Dottern drabbades aldrig men vissa barn åkte dit hela tiden. Deras föräldrar var i upplösningstillstånd till slut.

    Jag gissar att det var minst ett barn i klassen som var bärare men inte uppvisade tillräckliga symtom för att det skulle upptäckas hemma, i kombination med att den familjen inte orkade luskamma bara för sakens skull.

    Några år senare fick ena sonen löss, men ingen annan i familjen. Dottern klarade sig då också.

    Jag tror vissa drabbas lättare än andra och att vissa uppvisar väldigt lite symtom.


    I min dotters klass har det varit samma sak. Det var samma två (så vitt jag vet) tjejer som kom med löss i håret gång på gång. Min dotter påpekade detta till en av tjejerna som bara sa "jag vet" och ryckte på axlarna. Jag kontaktade läraren den gången och hon pratade med flickans mamma som tydligen var väl medveten om att flickan hade löss. Varför hon skickade henne till skolan då vet jag däremot inte. De som har långt och utsläppt hår drabbas lättare men samma princip gäller ju för alla att om man tar bort lusäggen så finns det ingenting som kan kläckas. Det är inget mystiskt fenomen som gör att vissa får löss igen och igen. Då har man antingen inte tagit bort alla ägg eller så smittas man av någon man umgås tätt med.
  • tvillingmammaVastmanland
    cosinus skrev 2019-01-13 16:17:38 följande:

    I min dotters klass gick det löss konstant i 3 års tid. Hela lågstadiet. Det fortsatte sen i mellanstadiet också men då bytte dottern skola (inte på grund av lössen).

    Dottern drabbades aldrig men vissa barn åkte dit hela tiden. Deras föräldrar var i upplösningstillstånd till slut.

    Jag gissar att det var minst ett barn i klassen som var bärare men inte uppvisade tillräckliga symtom för att det skulle upptäckas hemma, i kombination med att den familjen inte orkade luskamma bara för sakens skull.

    Några år senare fick ena sonen löss, men ingen annan i familjen. Dottern klarade sig då också.

    Jag tror vissa drabbas lättare än andra och att vissa uppvisar väldigt lite symtom.


    Man kan väl inte behöva luskamma för sakens skull, om man inte sett något misstänkt, det har jag aldrig gjort, aldrig heller behandlat med kemikalier. Första gången jag såg en lapp om löss på förskolan, så köpte jag hem preparat men använde dem inte, då jag inte sett något behov.

    Jag har dock alltid vårdat mina barns hår väl, haft dem ganska kortklippta som små, tvättat håret regelbundet och kammat håret varje morgon, så nog hade jag märkt om de haft löss.
  • Anonym (anonym)
    Inga bekymmer skrev 2019-01-13 12:06:34 följande:
    Framförallt ska man inte ställa resväskan i sängen på hotellet! Har man inte gjort det och inga bett fått och i övrigt inte sett några tecken på vägglöss så är det lugnt och då behöver man inte ta till några åtgärder. För övrigt hjälper det väl inte att ställa resväskor på balkongen såvida det inte är typ svinkallt... Vägglusen överlever ju länge utan mat!
    Nej det hjälper inte att ställa resväskor på balkongen men har man fått hem vägglöss så minskar man risken att de tar hemmet i besittning för då kan man få ett rent helvete. Att ställa väskor utan för bostaden och tvätta all textil när man kommer hem är ju en ren säkerhetsåtgärd eftersom man högst troligt inte genomsöker varenda litet skrymsle på väskor direkt vid hemkomst
  • Anonym (avskyr det)
    tankfull skrev 2019-01-13 10:33:59 följande:
    Jag stör mig fruktansvärt mycket på den bristfälliga informationen som ges om löss via mail i skolan och annat. När lusfrågan kommer upp påtalar jag alltid att det inte räcker att luskamma utan att man även ska dra bort de mörka små äggen med naglarna - då finns det ingenting kvar som kan kläckas i ett senare skede. Mitt barn har haft löss en gång "på riktigt" och även kommit hem med en lus krypandes i huvudet vid ett par tillfällen - och då har hon haft både flätat hår och anti-spray i håret. Jag har plockat bort lusen och gått igenom håret noggrant och därefter har det inte heller utvecklats till någonting.
    Det är inte kärnfysik det handlar om och jag förstår inte varför vissa inte kan bli av med lössen. Precis som TS skriver så är det samma personer som har löss och sprider dem. Detta måste ju bero på att man inte fått bort alla äggen utan det fortsätter kläckas små äckeldjur i huvudet. Om man har ont om pengar så kan man köpa lusmedel EN gång och sedan hålla koll ordentligt så blir det inget mer. Detta är ett av skälen till att jag fortfarande borstar och friserar min 10-åring trots att hon kan göra det själv - för att ha koll på lössen!
    Fast jag fattar inte. Jag ser på dottern att hon kliar sig i huvudet på ett visst sätt när hon har löss. Då kammar vi och letar löss och vi behandlar med medel. Men det är extremt sällan jag hittar något i huvudet. Svarta ägg har jag aldrig hittat, däremot levande löss har jag hittat några gånger på både dottern och sonen. Dottern har fläta i skolan varje dag, sonen är kortklippt.
  • plättarmedsylt
    tankfull skrev 2019-01-13 16:36:10 följande:

    Vem vänder du dig till? Det är ju ingen i tråden som ifrågasatt något av det du skriver? Alla är helt på det klara med att lössen inte lever länge utanför människans hårbotten och så vidare...? Folk blir mer upprörda över att det inte går att ta död på skiten utan att det ständigt kommer igen. Att vissa människor inte verkar fatta hur de ska behandla för att bli av med lössen och att det spridits mycket mer nu än förr.


    Du kan inte ha läst alla inlägg. Inte ens det första.
  • Ragnar

    Bor i ett annat nordiskt land och i mina barns skola var det problem med löss hela förra året. Det började första dagen efter sommarlovet. Det kom både lappar med hem från skolan och e-mail från skolsköterskan med information om hur man blir av med löss. Men det verkad inte gå att bli av med dem. Mina barn klarade sig som tur var, men jag luskammade dem var tredje dag för säkerhets skull, vilket också skolsköterskan rekomenderade. I mitten av vårterminen skickades informationen om lössen ut på fler språk, bland annar polska, engelska och arabiska. Efter det har det bara kommit upp löss i skolan en gång. Så där verkade det som att det var språkproblem som orsakade problemet.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-01-12 00:13:07 följande:

    Jag fattar inte vart lössen kommer ifrån?

    Vart börjar det liksom?

    Man säger att det inte har med ohygien att göra (som förr då löss och loppor spreds) utan att de kommer när folk samlas - exempelvis vid skolstart när många samlas på en liten yta; då sprider de sig.

    Men VART FAN KOMMER DE IFRÅN FRÅN BÖRJAN!? Vart bor de? I gräset? I träden? I luften? I folks skitiga hem?

    Hur kan de bara ploppa upp hur som helst!?

    Och en annan fråga; i klassen är det alltid samma barn (tre olika) som drabbas av löss. Alltid dessa tre (en flicka och två pojkar) och det sjuka är att alla tre (tyvärr) ÄR skitiga och ovårdade överlag (långs naglar, fett hår, smutsiga händer och ansikten, slitna smutsiga kläder, osv).

    Men det är tabu att säga att de som drabbas av löss är skitiga. Men i min klass (jag är lärare på lågstadiet (nej, jag använder inte samma språk bland mina elever och kollegor som här)), så är det alltid dessa tre skitiga barn som drabbas av löss.

    Nu har det brutit ut igen och jag får snart panik! Det är sjunde gången sedan terminsstarten HT18.

    Vart kommer de ifrån, från början!?


    Arabländerna och Afrika. Inget rasistiskt, bara fakta. Jobbade på ett HVB hem för ensamkommande och vi hade Anticimex där för jämnan! Det finns en anledning till att de måsta sanera alla hyresrätterna i Rinkeby ett par gånger om året men inte lika ofta på typ Södermalm.
  • tankfull
    Anonym (avskyr det) skrev 2019-01-13 17:32:01 följande:
    Fast jag fattar inte. Jag ser på dottern att hon kliar sig i huvudet på ett visst sätt när hon har löss. Då kammar vi och letar löss och vi behandlar med medel. Men det är extremt sällan jag hittar något i huvudet. Svarta ägg har jag aldrig hittat, däremot levande löss har jag hittat några gånger på både dottern och sonen. Dottern har fläta i skolan varje dag, sonen är kortklippt.
    Äggen är ju verkligen pyttesmå och mörka (när de innehåller löss) och sitter allra längst ned på hårstrået, vid hårbottnen. Om man lyfter upp varje hårlänk för sig och tittar i motljus när det är dagsljus så ser man dem. Min dotter hade kanske 5-10 ägg och 6-7 levande nymfer när hon hade löss så det var ytterst lite men jag hittade dem och sen kom de aldrig tillbaka. Jag tror att det kan vara svårt för dem som har mörkbrunt hår att hitta äggen, men man får leta noga, noga för de syns om de är där.
    Huvudsaken är ju att man håller efter det hela tiden. Löss går det ju konstant.
  • tankfull
    plättarmedsylt skrev 2019-01-13 17:36:37 följande:
    Du kan inte ha läst alla inlägg. Inte ens det första.
    Jag har läst alla inlägg, men jag orkar inte gå tillbaka nu. Ursäkta om jag missat något.
  • cosinus
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-13 16:42:29 följande:
    Man kan väl inte behöva luskamma för sakens skull, om man inte sett något misstänkt, det har jag aldrig gjort, aldrig heller behandlat med kemikalier. Första gången jag såg en lapp om löss på förskolan, så köpte jag hem preparat men använde dem inte, då jag inte sett något behov.

    Jag har dock alltid vårdat mina barns hår väl, haft dem ganska kortklippta som små, tvättat håret regelbundet och kammat håret varje morgon, så nog hade jag märkt om de haft löss.
    För sakens skull menar jag att man faktiskt hörsammar luskamningshelgerna som det uppmanas till vår och höst samt faktiskt luskammar barnen om det börjar gå löss i klasserna.

    Jag var på inga sätt nitisk när det gick i dotterns klass i 3 års tid men har man ett konstant luslarm hängande över sig är det ju lämpligt att man iaf kammar igenom ungen någon gång i veckan så man upptäcker det relativt tidigt.
  • tvillingmammaVastmanland
    cosinus skrev 2019-01-14 09:42:21 följande:
    För sakens skull menar jag att man faktiskt hörsammar luskamningshelgerna som det uppmanas till vår och höst samt faktiskt luskammar barnen om det börjar gå löss i klasserna.

    Jag var på inga sätt nitisk när det gick i dotterns klass i 3 års tid men har man ett konstant luslarm hängande över sig är det ju lämpligt att man iaf kammar igenom ungen någon gång i veckan så man upptäcker det relativt tidigt.
    Mina barn har lyckats gå fyra år på förskola och 10 år snart i grundskolan utan att få löss, på något vis, förstår inte hur det gått till när man läser om hur vanligt det är. Så det gjorde nog inte så mycket att jag inte luskammade....även om jag håller med om att man borde göra det.

    Däremot gick jag regelbundet till frisören med tvillingarna som klippte håret ganska kort på dem när de gick i förskola, det kanske minskade smittorisken.
  • tvillingmammaVastmanland

    Men under skolåren tror jag inte att jag fått något luslarm, det var nog bara på förskolan det hände någon gång.

  • gurkan09

    Alltså, det är ju skillnad på VÄGGlöss och HÅRlöss.

    Hårlöss kommer från andra hår, folk som inte håller sig rena.
    Vägglöss kommer från afrika.

  • gurkan09
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-13 22:00:43 följande:
    Arabländerna och Afrika. Inget rasistiskt, bara fakta. Jobbade på ett HVB hem för ensamkommande och vi hade Anticimex där för jämnan! Det finns en anledning till att de måsta sanera alla hyresrätterna i Rinkeby ett par gånger om året men inte lika ofta på typ Södermalm.
    Ja typ så
  • Anonym (anonym)
    gurkan09 skrev 2019-01-14 19:13:18 följande:
    Alltså, det är ju skillnad på VÄGGlöss och HÅRlöss.

    Hårlöss kommer från andra hår, folk som inte håller sig rena.
    Vägglöss kommer från afrika.
    Nej vägglöss kommer inte från Afrika inte minst med tanke på hur mycket vägglöss det fanns i Sverige förr inte minst i hyreskasernerna i storstäderna och då fanns det ingen som åkte hit från Afrika eller ens från Tyskland
  • gurkan09
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-14 19:45:09 följande:
    Nej vägglöss kommer inte från Afrika inte minst med tanke på hur mycket vägglöss det fanns i Sverige förr inte minst i hyreskasernerna i storstäderna och då fanns det ingen som åkte hit från Afrika eller ens från Tyskland
    Folk har rest jorden runt i flera århundraden. Amerika har man också upptäckt, tre gånger om, senast på 1500-talet.. men du kanske sov på geografin...
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?