• Anonym (Mrs)

    Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

    Jag fattar inte vart lössen kommer ifrån?

    Vart börjar det liksom?

    Man säger att det inte har med ohygien att göra (som förr då löss och loppor spreds) utan att de kommer när folk samlas - exempelvis vid skolstart när många samlas på en liten yta; då sprider de sig.

    Men VART FAN KOMMER DE IFRÅN FRÅN BÖRJAN!? Vart bor de? I gräset? I träden? I luften? I folks skitiga hem?

    Hur kan de bara ploppa upp hur som helst!?

    Och en annan fråga; i klassen är det alltid samma barn (tre olika) som drabbas av löss. Alltid dessa tre (en flicka och två pojkar) och det sjuka är att alla tre (tyvärr) ÄR skitiga och ovårdade överlag (långs naglar, fett hår, smutsiga händer och ansikten, slitna smutsiga kläder, osv).

    Men det är tabu att säga att de som drabbas av löss är skitiga. Men i min klass (jag är lärare på lågstadiet (nej, jag använder inte samma språk bland mina elever och kollegor som här)), så är det alltid dessa tre skitiga barn som drabbas av löss.

    Nu har det brutit ut igen och jag får snart panik! Det är sjunde gången sedan terminsstarten HT18.

    Vart kommer de ifrån, från början!?

  • Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?
  • tankfull
    cosinus skrev 2019-01-13 16:17:38 följande:

    I min dotters klass gick det löss konstant i 3 års tid. Hela lågstadiet. Det fortsatte sen i mellanstadiet också men då bytte dottern skola (inte på grund av lössen).

    Dottern drabbades aldrig men vissa barn åkte dit hela tiden. Deras föräldrar var i upplösningstillstånd till slut.

    Jag gissar att det var minst ett barn i klassen som var bärare men inte uppvisade tillräckliga symtom för att det skulle upptäckas hemma, i kombination med att den familjen inte orkade luskamma bara för sakens skull.

    Några år senare fick ena sonen löss, men ingen annan i familjen. Dottern klarade sig då också.