• Anonym (30+)

    Utomkveds opererat bor äggledare

    Hej .

    Tänkte starta en tråd för oss som fått utomkveds.

    Jag hade precis fått redan på att jag var gravid.

    Ca en vecka efter detta så får jag helt otroligt ont i magen , kallsvettas och svimfärdig.

    Jag ringer ambulans. In super fort till akuten och blir under ett par tillfällen okontaktbar, väl inne på akuten görs ett vul, där de inte kan se någon graviditet i livmodern, de gör ett gravtest som givetvis är positivt.

    De ser en blödning i buken, å jag tappar nästan medvetandet igen och rullas akut in på operation.

    De tar bort höger äggledare. Hade en liter blod i buken.

    Allt detta händer på bara några timmar.

    Ingen förvarning alls.

    Graviditet var inte planerad men välkommen men absolut sista barnet, då vi fick barn för ett år sen.

    Men nu blir det inget.

    Är det fler här som fått utomkveds?

    När ni tänkt skaffa sista barnet.

    Hur tänker ni göra nu, försöka igen?

    Här blir det nog ingen mer, men delade känslor.

  • Svar på tråden Utomkveds opererat bor äggledare
  • Anonym (Tjej)

    Jag blev gravid av misstag och fick utomkvedes. Inte lika dramatiskt som du, antar att din äggledare sprack? För mig så blödde den lite då och då och det gjorde skitont men kroppen absorberade blodet och så kändes det okej några timmar, sedan ont igen. Åkte till gym och sade att jag tror det är utomkvedes. Hade då inte alls ont. De undersökte och såg att äggledaren var nära att spricka (de såg tom ett tickande hjärta på fostret inuti så helt galet att den hållit) så de sover ner mig och opererade akut. Sade att hade jag kommit in 2h senare hade den spruckit.

    Började blöda massor vid op så det gick inte att fortsätta med titthålsop utan fick bli öppen. Så hade stort ärr på magen när jag vaknade långt senare.

    Blev gravid av misstag igen typ 2 mån efteråt :/ Det låg rätt men var knappt läkt så gjorde abort.

    Typ ett år senare blev jag gravid igen och fick barn.

    Tycker inte du ska vara rädd att prova igen, men be om tidigt vul för att se att det ligger rätt. De tog ju bort äggledaren som var felaktig.

    Kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få ersättning för äggledaren. Jag fick 15k.

  • Anonym (30+)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-01-12 19:48:39 följande:

    Jag blev gravid av misstag och fick utomkvedes. Inte lika dramatiskt som du, antar att din äggledare sprack? För mig så blödde den lite då och då och det gjorde skitont men kroppen absorberade blodet och så kändes det okej några timmar, sedan ont igen. Åkte till gym och sade att jag tror det är utomkvedes. Hade då inte alls ont. De undersökte och såg att äggledaren var nära att spricka (de såg tom ett tickande hjärta på fostret inuti så helt galet att den hållit) så de sover ner mig och opererade akut. Sade att hade jag kommit in 2h senare hade den spruckit.

    Började blöda massor vid op så det gick inte att fortsätta med titthålsop utan fick bli öppen. Så hade stort ärr på magen när jag vaknade långt senare.

    Blev gravid av misstag igen typ 2 mån efteråt :/ Det låg rätt men var knappt läkt så gjorde abort.

    Typ ett år senare blev jag gravid igen och fick barn.

    Tycker inte du ska vara rädd att prova igen, men be om tidigt vul för att se att det ligger rätt. De tog ju bort äggledaren som var felaktig.

    Kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få ersättning för äggledaren. Jag fick 15k.


    Men fy vad läskigt att du började blöda under op.

    Min äggledare brast. Så hemskt ingen förvarning alls ringde min sambo vid ca 12.30. Vid 12.50 ringde jag ambulansen. Vid ca 14 tror jag var jag nedsövd. Har aldrig mått så dåligt som den tiden.

    Nu har det gått några dagar ( detta hände i onsdags ) å först nu börjar det sjunka in att man inte är gravid längre.

    Det som skrämmer mig är att om man blir gravid igen å detta händer en gång till å det då går värre.

    Jag har redan 2 barn, kanske ska vara nöjd så.
  • Anonym (Tjej)

    Oftast är det fel på en äggledare vilket orsakar utomkvedes. Risken ökar om man får behålla äggledaren men fostret tas ut men din felaktiga är borta. Den andra bör vara frisk eftersom du har barn sedan innan. Så jag tror inte risken att det händer igen är stor för dig.

  • Shina

    Jag fick en utomkved 2015 och blev tvungen att operera bort vänster äggledare. Har inte försökt bli gravid sedan dess. Jag och min dåvarande gjorde slut.

    2016 träffade jag min nuvarande man och idag försöker vi bli med barn.

    Vi har försökt i 3 månader utan framgång. Jag har inga barn sedan tidigare.

    Var ni erfarenhet av hur snabbt det går att bli gravid igen? Några tips eller råd? Jag är fruktansvärd orolig. Har ingen att prata med om detta.

Svar på tråden Utomkveds opererat bor äggledare