• Anonym (Du)

    Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)

    Du och din sambo köper lägenhet ihop. Låt säga att han har dubbelt så hög lön som du och lägger in hela kontantinsatsen själv, du har tidigare varit student och inte hunnit jobba ihop pengar.

    Hur gör ni i ett sånt läge? Skriver ni papper på hur mkt han la in och att det är hans pengar? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör. Planen är att ni gifter er inom ett år.

  • Svar på tråden Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)
  • Anonym (Jag)

    Vi skrev ingenting, bara min man som betalat. Delar 50/50 vid ev skilsmässa. Jag är hemmafru.

  • Anonym (ekonomi)

    Hur kommer det sig att den enas kontantinsats alltid säkras vid alla era avtal. Oavsett om bostaden går upp eller ner i värde. De som köper bostad på egen hand riskerar ju sin kontantinsats. Era sambos har skyddat den fullständigt. Varför går ni med på sånt?

  • Anonym (mmm)

    Vi köpte hus som sambo (gifte oss senare) och min man sålde sitt gamla hus, medan jag hade bott i hyresrätt så jag hade inget att sälja. Han sålde sitt gamla hus, löste de lånen och fick över pengar till hela kontantinsatsen. Sedan tog vi nya gemensamma lån där vi står 50/50 och även att vi äger huset 50/50. Vi skrev ett avtal om att han lagt in hela kontantinsatsen och att jag är skyldig halva den summan vid en separation eller om vi säljer huset. 

  • Anonym (mmm)
    Anonym (ekonomi) skrev 2019-01-12 11:07:49 följande:

    Hur kommer det sig att den enas kontantinsats alltid säkras vid alla era avtal. Oavsett om bostaden går upp eller ner i värde. De som köper bostad på egen hand riskerar ju sin kontantinsats. Era sambos har skyddat den fullständigt. Varför går ni med på sånt?


    självklart ska man det. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (ekonomi) skrev 2019-01-12 10:17:02 följande:

    Man bör ej köpa bostad utan kontantinsats. Det finns liksom en god anledning till att bankerna har sina regler. Tänk på det.

    Imho så har du inte råd att köpa en bostad. Det är för osäkert. Punkt. Gå in med kontantinsatsen tillsammans eller vänta tills du hunnit spara ihop pengar.


    Fast varför då? Vi behöver bostaden nu och inte sen. Vi har ju råd.
  • Anonym (ekonomi)
    Anonym (Du) skrev 2019-01-12 13:08:12 följande:

    Fast varför då? Vi behöver bostaden nu och inte sen. Vi har ju råd.


    Det finns inget "ni" om ni avtalar bort sambolagen. Han må ha råd men du har inte det.
  • Anonym (A)
    Anonym (ekonomi) skrev 2019-01-12 11:07:49 följande:
    Hur kommer det sig att den enas kontantinsats alltid säkras vid alla era avtal. Oavsett om bostaden går upp eller ner i värde. De som köper bostad på egen hand riskerar ju sin kontantinsats. Era sambos har skyddat den fullständigt. Varför går ni med på sånt?
    Självklart ska man det.
  • Anonym (J)

    Om jag ändå skulle gifta mig med denna person och inte planerade något äktenskapsförord så skulle det ju inte spela någon roll. Allt delas ju rakt av vid skilsmässa ändå. Och blir det ingen skilsmässa så spelar det ju ingen roll.

  • Anonym (Du)
    Anonym (ekonomi) skrev 2019-01-12 13:14:12 följande:

    Det finns inget "ni" om ni avtalar bort sambolagen. Han må ha råd men du har inte det.


    Jag har inte sagt att vi ska avtala bort den. Jag frågade hur andra gör. Stor skillnad. Jag är 22 år och har pluggat hela livet, hur tror du jag ska ha sparat pengar då?
  • Anonym (Katja)

    Beror på hur ert förhållande. Jag hade inte gått med på några papper alls om förhållandet varit mycket nytt. 50/50 om man satsar på familj.

Svar på tråden Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)