• modsey
    Äldre 12 Jan 14:49
    409 visningar
    23 svar
    -1 +1
    23
    409

    Familjevecka?

    "föräldrar till barn mellan 4 och 16 år som arbetar kommer enligt överenskommelsen få var och en tre lediga dagar inom ramen för föräldraförsäkringen som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar eller liknande. Fullt utbyggd kommer reformen omfatta fem dagar"

    Vad kommer detta betyda i praktiken? Just formuleringen inom ramen för föräldrapenning? Om man inte har föräldrapenning kvar men har barn under 16 år. Kommet det utdelas tre dagar ändå eller?

  • Svar på tråden Familjevecka?
  • modsey
    Äldre 12 Jan 15:40
    #3
    Falketind skrev 2019-01-12 15:22:21 följande:

    Ja, tanken är att det ska vara extra dagar som man får varje år som man kan ta ut. Oavsett om du har bränt alla föräldradagarna tidigare.

    Jag tycker att detta var ett desperat försök stt ragga väljare innan valet. Vi har redan en av världens mest generösa föräldrapenningar, och i samma veva som man utreder hur man ska kunna dra in stödet för handikappade barn (liten målgrupp) så strösslas man pengar över den större gruppen...


    Jag är inte heller för den men undrar hur de är tänkt få den nu väl kommer. Ingen med barn födda innan 2014 kommer väl då kunna få den?
  • modsey
    Äldre 12 Jan 16:01
    #5
    Falketind skrev 2019-01-12 15:49:49 följande:

    Alla med ett barn mellan 4-16 kommer att få den. Alltså alla som har barn födda från 2003 om den går igenom i år.


    Ok. Är du säker på det? Inte det jag ser dom högsta prio även om jag som alla andra gillar ledighet
  • modsey
    Äldre 12 Jan 16:18
    #8
    Alexi skrev 2019-01-12 16:09:51 följande:

    Jag tycker också det är en fullkomligt onödig grej att lägga pengarna på men kommer självklart utnyttja den med glädje om den kommer.

    inom ramen för föräldraförsäkringen tolkar jag som att det kommer beräknas på samma sätt som föräldrapenningen, dvs vara extra dagar utöver fp:n men i övrigt ha samma villkor som fp.


    Så kan det ju vara. Självklart kommet jag nyttja det även om jag tycker det är galet prioriterat. Men en semestervecka till vår då till maken och mig.
    garib skrev 2019-01-12 16:13:56 följande:

    Bra för de som ondgör sig på att förskole o skolpersonal har för mycket planering,men kostsamt för samhället.


    Vilken tur att vi inte har det problemet så vi i stället kan förlänga lite ledighet och resa med barnen.
  • modsey
    Äldre 12 Jan 19:51
    #10
    erikaABC skrev 2019-01-12 17:46:13 följande:

    Är detta bestämt eller är det ett förslag?


    Verkar väl ganska spikat
  • modsey
    Äldre 12 Jan 20:11
    #12
    neaaaak skrev 2019-01-12 20:09:11 följande:

    Ska bli otroligt roligt att se hur dom ska lyckas med det. Speciellt för oss inom vården, vi får inte ens igenom semester för att det helt enkelt inte finns folk.. Lider med mina arbetskamrater som faktiskt inte har barn, som kommer behöva täcka upp på jobbet när alla resterande ska passa på att ta ut dom dagarna. Nä vars pengarna hade kunnat gjort betydligt större nytta någon annanstans..


    Håller helt med även om jag själv gynnas av det. Helt galet!
  • modsey
    Äldre 13 Jan 07:30
    #17
    Ms H skrev 2019-01-13 03:45:11 följande:

    Att som lärare/pedagog vara borta från planeringsdagar, tar liksom bort vitsen med planeringsdagar


    Jag har inte tolkat det som att man enbart får ta ut dem då och det är väl här kritiken kommer även om jag själv vinner på det här. Det blir några extra lediga dagar bara.
Svar på tråden Familjevecka?