• Äldre 12 Jan 19:00
    516 visningar
    8 svar
    8
    516

    Amningshjälp önskas

    Hej!

    Jag behöver lite hjälp av er. Jag har en tjej som är 2 månader som jag helammar. Hon ligger vid bröstet 24/7 men jag tycker att det verkar som om hon aldrig blir mätt. Hon skriker och hackar med huvudet och blir så otroligt frustrerad vid bröstet och somnar av utmattning efter ca 1 timme med amning på bpda brösten. Hon sover då Max 15 minuter och så är det samma visa igen och igen. Så här har det varit från start och dygnet runt vilket jag Känner börjar bli lite jobbigt för henne och för mig. Hennes avföring är grön, precis som pesto.

    Jag har testat ersättning 1 gång med hon blev otroligt förstoppad, hade utslag över hela kroppen och jag började utesluta mjölkprotein i min kost av inrådan av bvc och utslagen försvann och magen är åter i schack.

    Har ni några tips eller tankar om hur det ska kunna fungera för oss? Jag vet att barn vill amma mycket i början och vid tillväxt men detta könns extremt...

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Amningshjälp önskas
  • Äldre 12 Jan 19:13
    #1

    Upplever du att hon faktiskt äter, eller snuttar hon bara? Du kan försöka titta bak, svårt att förklara i text men om käken rör sig och hon sväljer. Min son snuttade bara i början, sög inte ordentligt så vi höll på att ta omtag hela tiden till han tog tag ordentligt. Han blev sedermera supereffektiv ätare som gick uppnå vikt som en raket på att amma 10-15 minuter åt gången ca 6ggr per dygn, när han ville snutta fick han napp, och vara i famnen för närhet, det störde i varje fall inte vår amning men det råder det ju olika uppfattning om.


    Pojke 9-12-17
  • Äldre 12 Jan 19:27
    #2
    Jsv17 skrev 2019-01-12 19:13:37 följande:

    Upplever du att hon faktiskt äter, eller snuttar hon bara? Du kan försöka titta bak, svårt att förklara i text men om käken rör sig och hon sväljer. Min son snuttade bara i början, sög inte ordentligt så vi höll på att ta omtag hela tiden till han tog tag ordentligt. Han blev sedermera supereffektiv ätare som gick uppnå vikt som en raket på att amma 10-15 minuter åt gången ca 6ggr per dygn, när han ville snutta fick han napp, och vara i famnen för närhet, det störde i varje fall inte vår amning men det råder det ju olika uppfattning om.


    Tack för ditt svar! Jag har kikat på taget och det ser bra ut, bad även en sköterska kika och käkarna rör sig och man hör att hon sväljer och detta är enbart dem första minutrarna o och sedan börjar hon hacka och skrika och vi byter bröst efter ett tag sedan och då suger hon fint ett par minuter och sedan börjar det igen osv.... jag vet inte riktigt vad som är fel. Jag har napp som hon tar när jag upplever henne som snuttig på kvällen och bara vill mysa men efter ett par minuter vill hon äta och då upprepas mönstret igen... suck. Ska dubbelkolla taget flera gånger och isåfall ta omtag för att se om det blir bättre.
  • Äldre 12 Jan 20:14
    #3

    Kollat upp tungbandet ifall det är för kort? Tycker du ska kontakta amningsmottagning och helt klart gå med i amningshjälpen på Facebook.

  • Äldre 12 Jan 20:24
    #4

    Du vill inte pröva en annan ersättning då ?

    Jag kämpade med mitt första barn och amningen. Efter några veckor o total sömnbrist gav jag upp. I Mitt fall (säger inte att det behöver vara så i ditt fall) så hade jag inte tillräckligt med mjölk så jag varvarde ersättning och amningen. Gick super bra har gjort så med dom andra 2 barnen med :)

    Jag har använt mig av semper lemolac sensipro och den har funkat kanon. Vanliga semper har inte funkat då alla fått väldigt ont i magen .

  • Äldre 12 Jan 21:15
    #5

    Jag har producerat tillräckligt med mjölk för mina barn, men jag har gjort det ganska långsamt. De behövde kämpa ganska rejält och amma lääääänge för att få i sig tillräckligt. Om detta stämmer för dig med vet jag inte förstås, men om det är så så är det ingen fara så länge du orkar. Att bajset är grönt kan innebära att bebisen inte får i sig rätt balans av mjölk. Den ändrar komposition under amningen så att bla fetthalten varierar i början och i slutet av en amningssession. Testa att amma 10 minuter på ena bröstet och sedan byta till 10 minuter på det andra och skifta på det viset. Försök också komma ihåg vilket bröst du ammade först på och alternera.
    Ett sätt att göra amningen mer effektiv är att trycka ihop bröstet med handen när babyn greppar tag och suger (googla på bröstkompressioner för en bättre beskrivning).
    Ändras inte färgen på avföringen skulle jag ta upp det med barnmorskan eller bvc.

  • Äldre 12 Jan 22:45
    #6

    Jag hade problem med överproduktion första 5 månaderna och när det var som värst hade bebisen grönt bajs som du beskriver. Överproduktion kan också påverka hur nöjda bebisar blir.

    Jag använde en teknik som heter blockamning. Man ammar uteslutande på ett bröst i 3-4h och sen byter man. Efter 1-2 dygn märker man skillnad. Det är tufft men skönare för alla inblandade. Jag hade ibland sjukt ont av spända bröst och barnet väldig magknip. Strul vid bröster och så.

    Googla lite och kolla om det stämmer med din upplevelse. Det är många som hävdar underproduktion som sitt bekymmer men det kan vara överproduktion som mistas och så slutar mammor amma i onödan (om man egentligen vill amma).

  • Äldre 12 Jan 23:23
    #7

    Går hon upp i vikt som hon ska?

  • Äldre 16 Jan 19:54
    #8

    Provat amningsnapp?

    Hade likadant med både sonen och dottern som nu är snart 2mån. Provade amningsnapp och det blev bättre direkt. Jag misstänker att de får ett bra tag men sen gömmer sig Mina bröstvårtor sig. Drar in sig så de inte får riktigt tag igen. Om det nu är möjligt.

Svar på tråden Amningshjälp önskas