• Anonym (.....)

    Vill inte gifta mig- Dum idé?

    Hej!

    Som rubriken lyder så vill jag inte gifta mig (aldrig velat), men sambon vill det.
    Vi har hus ihop och nu väntar vi även vårt barn. Släkten säger att det är dumt att inte gifta sig när man har så mycket ihop.

    Hur har ni det? Har ni ekonomi, barn osv ihop utan att vara gifta eller gifte ni er efteråt för att det ska vara enklare med saker och ting? 

    Vad tycker ni om detta?

    Anledningen varför jag inte vill gifta mig är för att jag tycker inte det är en sån big deal. Många jag känner har gjort det bara för att ha en ring på fingret eller ha sin kärlek på papper. 

  • Svar på tråden Vill inte gifta mig- Dum idé?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Ä) skrev 2019-01-13 14:03:31 följande:

    Om det inte är en big deal, som du själv uttrycker det, varför inte gifta dig då när din sambo vill det och uppenbarligen tycker det är en stor grej? Extremt elakt och egoistiskt att neka pga någon sorts princip eller för att man inte "har lust" när det är viktigt för partnern.


    Om du läser innan du kommenterar så ser du klart och tydligt att vi kommer isf gifta oss borgerligt och hellre lägga pengarna på det nya huset och vårt barn. Vet inte vart det egoistiska i det är. 
  • Anonym (.....)
    Erla skrev 2019-01-13 08:26:24 följande:

    Jag och min sambo är varken gifta eller förlovade och snart kommer barn nummer 2. Ingen av oss har tänkt på giftermål, men har hört andra som sagt att det skulle vara juridiskt smart. Hade det varit viktigt för min sambo hade jag gått med på det, med krav om att det i så fall ska ske borgerligt och inte vara överdrivet stort.


    Precis, håller helt med. Vi pratar om att göra de borgerligt eftersom han vill vara gift men bryr sig inte ett dugg om det är stort eller inte. 
  • cattus

    Man kan ju kompromissa genom att skriva alla papper så att man ärver varandra osv för att säkerställa arv osv både för sambo och barn.
    Eller..
    så kan man gifta sig utan att göra en big deal av det. Gör det borgerligt med två vittnen, ingen fest eller middag som man kanske inte känner för.
    Är gift för andra gången och ingen av gångerna har jag velat ha något "bröllop".
    Så enkelt som möjligt utan ståhej.
    Mest för att det skall vara enklare om det händer något, fast jag tror att största saken vara att jag ville att barnen skall ha samma efternamn som både mamma och pappa,  att känna att vi heter samma sak, vi är en familj.

  • BeautifulLiz
    Anonym (Ä) skrev 2019-01-13 14:03:31 följande:

    Om det inte är en big deal, som du själv uttrycker det, varför inte gifta dig då när din sambo vill det och uppenbarligen tycker det är en stor grej? Extremt elakt och egoistiskt att neka pga någon sorts princip eller för att man inte "har lust" när det är viktigt för partnern.


    Så du menar att man ska gifta sig mot sin egen vilja?
    Det tycker jag känns som en oerhört dum idé.

    Menar du på allvar att man är elak om man inte vill gifta sig?

  • Anonym (.....)
    cattus skrev 2019-01-13 18:18:40 följande:

    Man kan ju kompromissa genom att skriva alla papper så att man ärver varandra osv för att säkerställa arv osv både för sambo och barn.
    Eller..
    så kan man gifta sig utan att göra en big deal av det. Gör det borgerligt med två vittnen, ingen fest eller middag som man kanske inte känner för.
    Är gift för andra gången och ingen av gångerna har jag velat ha något "bröllop".
    Så enkelt som möjligt utan ståhej.
    Mest för att det skall vara enklare om det händer något, fast jag tror att största saken vara att jag ville att barnen skall ha samma efternamn som både mamma och pappa,  att känna att vi heter samma sak, vi är en familj.


    Efternamnet har jag också tänkt på. Barnet kommer ha pappas efternamn, så hade varit roligare om alla 3 heter likadant.
  • Tomelilla15
    fjanten skrev 2019-01-13 16:53:37 följande:

    Fast det är ju inte soc som handlägger faderskapsutredningar... Och jo, på en faderskapsutredning är man skyldig att ange vilka man haft sex med under en *typ* tre-fyra-månadersperiod.


    What? Självklart är det en del av socialtjänsten. Enheterna heter kanske lite olika i olika kommuner men det är självklart en del en verksamhet i socialtjänsten och under socialförvaltningen eller motsvarande nämnd. Arbetet genomförs av socionomer. Ska det hela vara exakt så brukar enheten heta familjerätten.

    Mamman är inte alls skyldig att ange vem hon haft sex med! Barn kan dessutom bli till på annat sätt, ivf, då behövs inget sex alls. Varför skriver du saker som inte stämmer? Vad tjänar du på att felinformera?
  • Anonym (E)
    BeautifulLiz skrev 2019-01-13 18:22:40 följande:

    Så du menar att man ska gifta sig mot sin egen vilja?

    Det tycker jag känns som en oerhört dum idé.

    Menar du på allvar att man är elak om man inte vill gifta sig?


    Nu tror jag inte att det var så det var menat, jag tror att Ä menade att om TS är mer neutralt inställd till äktenskap för att det inte är en stor grej för hen/trams/oviktigt eller vad som, TS har ju egentligen inte i första inlägget förklarat speciellt bra varför hen absolut inte skulle vilja gifta sig, så kan hen kanske gå med på äktenskap för att det faktiskt är viktigt för partnern. I så fall så ja, om man bara är envis och ett äktenskap inte skulle skada ens ekonomi eller gå emot ens övertygelser så håller jag med om att det är elakt att inte göra det som skulle göra ens partner lycklig.
  • Anonym (Gift er!)

    Det är lättare att skilja sig om man är gift än om man är sambo. När jag läste juridik rekommenderades det att man skulle gifta sig om man levde ihop och avsåg att fortsätta med det inom överskådlig framtid. Det för inga nackdelar med sig, ni kan leva vidare exakt lika lyckliga som om ni vore ogifta, det bestämmer man ju bara själv....! Storleken och priset på bröllopet bestämmer var och en själv!

  • Anonym (Ja)
    Anonym (.....) skrev 2019-01-12 20:13:48 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder så vill jag inte gifta mig (aldrig velat), men sambon vill det.
    Vi har hus ihop och nu väntar vi även vårt barn. Släkten säger att det är dumt att inte gifta sig när man har så mycket ihop.

    Hur har ni det? Har ni ekonomi, barn osv ihop utan att vara gifta eller gifte ni er efteråt för att det ska vara enklare med saker och ting? 

    Vad tycker ni om detta?

    Anledningen varför jag inte vill gifta mig är för att jag tycker inte det är en sån big deal. Många jag känner har gjort det bara för att ha en ring på fingret eller ha sin kärlek på papper. 


    Min mamma och pappa var inte gifta. Det var ingenting som de tyckte var viktigt. De hade hus och barn ihop. Sen fick mamma cancer och de fick råder att gifta sig för att de skulle vara lättare när hon dog. Men de valde att inte göra det, de ville inte gifta sig bara för att hon skulle dö. 
    Det blev lite krångligt, då jag och min bror ärvde hennes del av huset istället för pappa. Försäkringspengar och så vidare gick till oss och ville vi röra dom så fick en förmyndare godkänna det eftersom vi var under 18 år. Va samma sak när vi sålde huset, min bror var inte 18 än och vi fick ta in en förmyndare som skulle granska pappren och skriva under åt honom. 
    Jag kan tycka att det är bra att vara gifta när man har hus och barn tillsammans ifall någonting skulle hända. Det blir lättare med det juridiska. 
  • Kjell2
    Anonym (Gift er!) skrev 2019-01-13 22:22:02 följande:

    Det är lättare att skilja sig om man är gift än om man är sambo. När jag läste juridik rekommenderades det att man skulle gifta sig om man levde ihop och avsåg att fortsätta med det inom överskådlig framtid. Det för inga nackdelar med sig, ni kan leva vidare exakt lika lyckliga som om ni vore ogifta, det bestämmer man ju bara själv....! Storleken och priset på bröllopet bestämmer var och en själv!


    Om det juridskt är bra att giftra sig eller ej beror väldigt mycket på vad man vill uppnå och ha för effekter av en bodelning.

    Kan finnas lägen då det är väldigt dumt att gifta sig.
  • LadyMommy

    Min man ville inte gifta sig men det ville jag. Ville att hela familjen skulle ha samma efternamn då det för mig känns som man knyter säcken och hör ihop förhoppningsvis resten av våra liv.

    Jag ville dessutom ha ett mellan stort bröllop men fick lyssna på honom också då han inte gillar för mkt uppmärksamhet och stora fester där han är i fokus. Samt med två barn lägga ner så mkt pengar för en dag. Iaf så bestämde vi oss att gifta oss borgerligt med två av våra vänner och efteråt åkte vi iväg på spa med övernattning. Helt perfekt, vi sa det bara t våra föräldrar att vi skulle gifta oss och alla vänner fick reda på det via fb när vi la upp en bild efter vigseln.

    Vi fick en mysig dag tsm med närmsta vännerna samt en härlig dygn med god mat och spa.

    Tyckte vi kompromissade och lyssnade på varandra så både blev nöjda. Vi brydde oss inte om vad andra skulle tycka.

    Pengarna som vi skulle lagt på bröllopet har vi istället lagt på resor med våra barn och fina ringar till både honom och mig.

  • Anonym (myself)

    Just va juridiska skäll bör ni gifta er - underlättar mycket. Gällande en stor fest - det kunde jag aldrig förstå när man gör det EFTER man skaffat gemensamt hus/bil/båt/barn. Bröllopet som sådant är inte viktigare än dessa ovannämnda... saker/händelser. Så det där med att spara pengar till en stor fest efter 15 år och 5 barn tillsammans låter som en fars för mig...

  • Anonym (Beror väl på)

    Det är superviktigt att läsa på kring det juridiska och vad som skiljer sig åt mellan sambo och gift. Att det finns så många fördelar med att vara gift tycker jag är oklart - vad som är fördelar och vad som är nackdelar beror ju på familjens situation i övrigt (ekonomi och livsåskådning). 

    För mig är äktenskap en förlegad form av juridiskt kontrakt som bygger på att man ska spendera resten av livet ihop. Reglerna skyddar då den part som lever längst och ursprungstanken grundades på att parterna hade mycket olika roll i familjen (en som arbetade och hade pengar och en som var helt beroende av den andra personen). Idag slutar stor andel av av äktenskapen i skilsmässa och då är det inte alltid båda parter tycker att reglerna är rättvisa. Eftersom själva bröllopet mer målas ut som romantiskt event än som en juridisk uppgörelse, så kommer dokument som äktenskapsförord eller djupare ekonomiska samtal på tal. Och skilsmässan blir bittrare och svårare än vad som skulle behövas (och det drabbar barnen).

    Så min åsikt: prata igenom familjens ekonomiska situation och hur man vill ha det vid olika händelser (någon dör, man separerar, man fortsätter leva ihop). Prata med någon juridisk kunnig och ta reda på skillnaden mellan sambo och gift. Sedan kan ni bestämma om ni ska gifta er, teckna juridiska dokument eller fortsätta som idag. 

    I en helt jämställd familj där båda parter har lika ekonomi, stark ekonomi och bara gemensamma barn - så kanske inga juridiska kontrakt behövs.

    I en familj där en person har hög lön och pengar på banken och den andra är arbetslös samt att det finns särkullsbarn - då ska man nog verkligen kontakta en jurist. 

    Ärligt talat så tycker jag att lagstiftning skulle ändras så att det blev en mer modern syn på reglerna. Kanske med några enkla ställningstaganden och val som bockades i och skrevs under. Nu skyms det juridiska i ett rosa skimmer av tyll, bordsplacering och smekmånad......

  • sextiotalist
    Anonym (Beror väl på) skrev 2019-01-14 11:58:15 följande:

    Det är superviktigt att läsa på kring det juridiska och vad som skiljer sig åt mellan sambo och gift. Att det finns så många fördelar med att vara gift tycker jag är oklart - vad som är fördelar och vad som är nackdelar beror ju på familjens situation i övrigt (ekonomi och livsåskådning). 

    För mig är äktenskap en förlegad form av juridiskt kontrakt som bygger på att man ska spendera resten av livet ihop. Reglerna skyddar då den part som lever längst och ursprungstanken grundades på att parterna hade mycket olika roll i familjen (en som arbetade och hade pengar och en som var helt beroende av den andra personen). Idag slutar stor andel av av äktenskapen i skilsmässa och då är det inte alltid båda parter tycker att reglerna är rättvisa. Eftersom själva bröllopet mer målas ut som romantiskt event än som en juridisk uppgörelse, så kommer dokument som äktenskapsförord eller djupare ekonomiska samtal på tal. Och skilsmässan blir bittrare och svårare än vad som skulle behövas (och det drabbar barnen).

    Så min åsikt: prata igenom familjens ekonomiska situation och hur man vill ha det vid olika händelser (någon dör, man separerar, man fortsätter leva ihop). Prata med någon juridisk kunnig och ta reda på skillnaden mellan sambo och gift. Sedan kan ni bestämma om ni ska gifta er, teckna juridiska dokument eller fortsätta som idag. 

    I en helt jämställd familj där båda parter har lika ekonomi, stark ekonomi och bara gemensamma barn - så kanske inga juridiska kontrakt behövs.

    I en familj där en person har hög lön och pengar på banken och den andra är arbetslös samt att det finns särkullsbarn - då ska man nog verkligen kontakta en jurist. 

    Ärligt talat så tycker jag att lagstiftning skulle ändras så att det blev en mer modern syn på reglerna. Kanske med några enkla ställningstaganden och val som bockades i och skrevs under. Nu skyms det juridiska i ett rosa skimmer av tyll, bordsplacering och smekmånad......


    Åh så rätt du har det. Alltför många är rätt omedvetna om att när de gifter sig så skriver de på ett färdigt avtal som finns i lagstiftningen. 
    Nu är nog detta färdiga avtal tvunget att vara kvar, eftersom vi lever i en värld där äktenskapet är viktigt (och framför allt utanför vår nations gränser), även om en del länder även numera ser sambos som en OK relationsstatus och att även särbos får dela sovrum på hotellen.
    När det gäller särkullbarn, så skulle jag nog säga, att många gånger är det bättre (om man är den som inte har barn) att vara ogift än att vara gift.
    Däremot om man endast har gemensamma barn, då överväger fördelarna med att vara gift.
    Jag och sambon har aktivt valt att inte gifta oss. För honom skulle ett äktenskap vara fördelaktigt, för mig är det allt annat än fördelaktigt. 
    Vi äger inget än det som är i vårt hem gemensamt, vi har varsin bil, vi har bra inkomster (båda kan stå oberoende av varandra). Om han dör före mig, så ärver hans barn hans delar, om jag dör före honom, så ärver vår son allt efter mig.
    Skulle vi separera, så har vi bara ett hem att dela upp, inga fastigheter, inga båtar eller annat dyrt.
    Mina pengar är mina pengar, hans pengar är hans pengar. Hade vi varit gifta, hade det varit mer komplicerat, speciellt om han dör före mig, då mina tillgångar helt plötsligt ska vara med på ett hörn.
  • Anonym (avtal)
    Anonym (Beror väl på) skrev 2019-01-14 11:58:15 följande:

    . Att det finns så många fördelar med att vara gift tycker jag är oklart - vad som är fördelar och vad som är nackdelar beror ju på familjens situation i övrigt (ekonomi och livsåskådning). 


    Håller helt med. De juridiska följderna av ett äktenskap kan vara precis vad personen eller paret önskar, eller de kan vara det motsatta. Det döljs ofta av ett allmänt prat om äktenskap som "trygghet" eller att man förknippar giftermålet med känslor snarare än med det juridiska avtal man ingår.

    Själva har vi funderat på att gifta oss av olika orsaker men skulle behöva parera med äktenskapsförord som ger helt enskild egendom och med testamente för att få det juridiska resultat vi önskar.

    Den som önskar gifta sig av andra orsaker än juridiska (känslomässiga, för att man behöver vara gift vid utlandsjobb, för att lugna ursprungsfamilj med annan syn på moral och trygghet etc) kan förstås avtala bort mycket av äktenskapslagstiftningen inför giftermålet precis som den som har känslomässiga anledningar till att inte vilja gifta sig kan försöka närma sig äktenskapslagstiftningen med avtal och testamente. Oavsett hur man gör är det viktiga att man sätter sig in i vad det är man skriver under på.
  • Anonym (Falabella)
    BeautifulLiz skrev 2019-01-13 18:22:40 följande:
    Så du menar att man ska gifta sig mot sin egen vilja?
    Det tycker jag känns som en oerhört dum idé.

    Menar du på allvar att man är elak om man inte vill gifta sig?
    Om man inte vill så får man faktiskt om man är vuxen tala ur skägget och säga just det. 

    Men säger man att det inte är en big deal, dvs i princip kvittar, så blir det väl rätt elakt att sätta sig emot om det betyder jättemycket för den andra i relationen?
Svar på tråden Vill inte gifta mig- Dum idé?