• Anonym (Blir arg!)

    Farmor röker vid mitt barn!

    Min son är 3 år och har börjat ?leka? att han röker.... farmor är storrökare och röker vid honom har det kommit fram! (Hon passar honon själv ganska ofta!) jag är flyförbannad över situationen och bett sambon prata med henne, han tar dock inte lika hårt på detta... passiv rökning är ju inte heller bra tänker jag?! Sen att en liten 3-åring ens vet hur man röker! Överreagerar jag?!

  • Svar på tråden Farmor röker vid mitt barn!
  • Anonym (......)
    Tom Araya skrev 2019-01-13 00:32:30 följande:

    Jag känner igen problemet och ser det ibland hos rökande föräldrar.

    Problemet har legat i att föräldern inte kan gå ut själv de få minuter det handlar om, utan har fostrat en oberoende klängväxt som envist ska gå med ut på balkongen.

    Bebisar kan ligga i en vagn en bit bort när man behöver gå ut, om man nu inte lyckats sluta (vilket nog de flesta vill och försöker när de är gravida).

    Sedan finns ju de som lyckats sluta när de blir gravida, för att sedan återfalla när barnen blivit ett par, tre år eller så.

    Jag tycker som du TS, rökande nära intill barn, även utomhus är oacceptabelt.

    Men du måste ju ha vetat om att hon röker och du måste ha funderat över hur hon gör, om hon passar ert barn ofta.

    Är det du som ber henne passa ditt barn?

    Hur ofta och länge är det?

    Du kan inte begära att hon ska passa ditt barn och vara utan cigg flera timmar, om hon inte själv säger att det funkar för henne.


    Det finns så mycket annat som är farligare för lungorna än att var ute med någon som röker. Jag röker inte själv så du behöver inte inbilla dig att det är därför jag säger som det är.
  • Anonym (l)
    Solarn skrev 2019-01-13 00:38:32 följande:
    Såklart kan man avhålla sig från att röka i några timmar utan att bli en fara för omgivningen, hur skulle man annars kunna arbeta, flyga, gå på teater mm...
    På arbetet har man pauser där man kan röka, likaså brukar det vara paus på teatern. Flygresa vet man ju i förväg hur lång den är och om man klarar sig utan cigg så länge. Sedan att sitta själv i en flygstol och äta eller dricka vad man gillar är inte alls lika ansträngande som att man har ansvar för ett litet barn, så det klarar man längre förmodligen.
  • Solarn
    Anonym (l) skrev 2019-01-13 01:44:03 följande:
    På arbetet har man pauser där man kan röka, likaså brukar det vara paus på teatern. Flygresa vet man ju i förväg hur lång den är och om man klarar sig utan cigg så länge. Sedan att sitta själv i en flygstol och äta eller dricka vad man gillar är inte alls lika ansträngande som att man har ansvar för ett litet barn, så det klarar man längre förmodligen.
    Inte får man rökpauser en gång i timmen på jobbet, tvärtom så går det mer mot rökfritt nu.
    Ja på en del teatrar kanske det funkar, förra gången jag var släppte de in en 1-2 timmar innan det började, i mitten sedan av föreställningen var det en kort paus men jag vet inte om de släppte ut rökarna fast jag tvivlar på det eftersom det inte fanns några pappersbiljetter att skanna, kanske är skillnad på storlek och var det är. Men säg bion då istället, eller en konsert.
    Och hur stressigt är det inte på flygplatser ibland med alla kontroller, incheckning mm... och sedan sedan sätta sig på flyget i flera timmar, klarar man det så borde man klara att passa sitt barnbarn när man själv vill det.
    Men poängen är att rökare får gå flera timmar utan att röka ibland.
  • Anonym (Betty)

    Jag tycker Inte att du överdriver.

    Har samma problem, fast med min egen familj. Min får rökte glatt bredvid mig som gravid (ute och i inglasat uterum), släcker ciggen och tar direkt på barnet. Vidrigt. Rökens giftet fastnar i tyger. Utsöndras ur porer. 25% går in i rökarens lungor när man röker, resten ut i omgivningen.

  • EmberEyes

    Så länge farmor röker utomhus och med vett (litet avstånd, inte i vindriktningen osv. ) så tycker jag att du överdriver.
    Att du hänger upp dig på att barnet leker "rökare" så hoppas jag att du är lika restriktiv med att leka polis, soldat, sjörövare, riddare, star wars, eller annat som har vapen (vilka faktiskt är skapade explicit för att åsamka skada och döda), och har totalförbud på leksaksbilar då dessa direkt dödar och skadar många människor i trafiken, och indirekt utsätter hela urbana samhället för risker med sina utsläpp.

  • Tom Araya
    Anonym (......) skrev 2019-01-13 00:55:48 följande:
    Det finns så mycket annat som är farligare för lungorna än att var ute med någon som röker. Jag röker inte själv så du behöver inte inbilla dig att det är därför jag säger som det är.
    Jovisst, men är du ute och nära en som röker så blir du utsatt för både cigarettröken och all annan skit i luften.
    Det ena blir inte mindre farligt/obra för att man spär på med det andra också.

    Jag är själv rökare och försöker alltid hålla ett visst avstånd till andra, tänker på hur vinden blåser, vilken sida av mig jag har cigaretten i förhållande till andra, hur jag blåser ut röken e.t.c. Jag skulle aldrig stå eller sitta intill ett barn och röka, då går jag därifrån.
  • Anonym (jag)

    Vi undvek i stort sätt kontakt med barnens farmor o farfar när de var riktigt små. Tvåan kom lite prematur och det var extra viktigt att han inte utsattes för rök på nåt vis, inte heller gifter kvar i kläder. Han hade lite svårt med andning o lungor. Farfar kunde tänka sig att sluta röka men inte farmor. Hon blev förnärmad och barnslig.

    Efter 2-3 år slutade de röka, då fick de umgås med barnbarnen och har jättefin och tät kontakt idag.

    Jag hade om jag var dig haft kravet om att helt undvika rökning när hon passade, även ute. Annars blir det inget.

    Passiv rökning kan leda till att autoimmun sjukdom kommer igång som ligger vilande, och det har vi gott om i släkten, bl a jag. Blev utsatt för passiv rökning som barn av dagmamma varenda dag. Hon rökte typ under fläkten och ute. Reumatologen tror att detta kan ha utlöst min
     ledgångsreumatism och AS. Risken ökar till 40 procent att det utlöses om man har generna då enligt honom.
    Så jag är glad jag stod på mig!

  • 10oktober

    Att han vet hur man röker tycker inte jag är så farligt. Det kan barnen plocka upp lite varstans, det är ju inte ovanligt att se någon som röker på stan t.ex. Men du kan ju börja prata med honom om att det är något dåligt så att han inte plockar upp att det är positivt.

    Att hon röker i närheten av barnet tycker jag är allvarligare (ja, även utomhus) och hade sagt till om. Jag har tack och lov ingen i närheten av mitt barn som röker men flyttar alltid på mig och honom ifall vi står nära någon rökare på stan eller liknande.

  • Anonym (Äckligt)

    Jag hade inte lämnat mitt barn med en rökare. Tycker det är wt äckligt och hälsofarligt och ser ner på rökares intelligens. Så länge du lämnar honom med farmor godkänner du detta. Just saing.

  • Anonym (M)

    Tycker inte alls du överdriver!!! Passiv rökning är väldigt farligt.

  • GGN

    Beror på. Jag kan röka när jag är barnvakt men skulle aldrig stå eller sitta bredvid barnet. Jag går bort en bra bit, men så jag kan se barnet.

Svar på tråden Farmor röker vid mitt barn!