• Anonym (Vad nu?)
    Äldre 13 Jan 00:15
    3535 visningar
    114 svar
    -3
    114
    3535

    FAMILJEVECKA! Ska det bli 3 eller 5 dagar!?

    När förslaget lades fram av S sades att alla föräldrar, till barn mellan 4-16 år, skulle få 5 dagar extra ledighet att kunna ta ut vid exempelvis studiedagar eller lov.

    En familj med mamma+pappa skulle alltså tillsammans få 10 dagar (5 dagar var).

    Ensamstående (boendeföräldrar!?) skulle få 10 dagar var, enligt löftet.

    Nu läste jag att denna sk ?familjevecka? har påbörjats en bearbetning. Numera står det dock att läsa att denna familjevecka gäller 3 dagar, inte 5. Det står heller inget om huruvida där är 3 dagar var/förälder i en kärnfamilj - ej heller om ensamstående kommer att få 3 eller 6 dagar att ta ut.

    Så, vad gäller egentligen?

    -Blir det 3 eller 5 dagar?

    -Får båda föräldrarna i en kärnfamilj 3 eller 5 dagar VARDERA?

    -Får ensamstående 6 eller 10 dagar? Eller rent av 3 eller 5 dagar?

    Vad händer? Någon som vet?

  • Svar på tråden FAMILJEVECKA! Ska det bli 3 eller 5 dagar!?
  • Äldre 13 Jan 00:22
    #1

    Det får vi se när utredningen är klar antar jag.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 13 Jan 00:27
    #2
    +3

    Jävla valfläsk vi alla är så blåsta och jag tror inte det kommer att ske..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Aska)
    Äldre 13 Jan 00:32
    #3

    Det blir tre dagar per förälder till att börja med. 6 dagar till ensamföräldrar. Sedan ska det ökas till fem dagar vardera om jag minns rätt.

  • Anonym (Titti­)
    Äldre 13 Jan 00:50
    #4
    +1

    Förhoppningsvis sätter V stopp för alltihop på onsdag, så vänta lite med den här diskussionen.

    Jag fattar inte heller varför föräldrar till högstadiebarn ska få en massa betald ledighet under skollov. Som vi skattebetalare ska stå för.

  • Anonym (asdf)
    Äldre 13 Jan 00:54
    #5
    -1

    Jag hoppas att minimibeloppet på det här nya bidraget är såpass högt att alla föräldrar, även studenter, utförsäkrade etc har råd och möjlighet att utnyttja bidraget. Annars är det ju bara ännu ett bidrag till medelklassen som de allra fattigaste inte kan utnyttja.

  • Anonym (H)
    Äldre 13 Jan 01:01
    #6
    Anonym (Titti) skrev 2019-01-13 00:50:46 följande:

    Förhoppningsvis sätter V stopp för alltihop på onsdag, så vänta lite med den här diskussionen.

    Jag fattar inte heller varför föräldrar till högstadiebarn ska få en massa betald ledighet under skollov. Som vi skattebetalare ska stå för.


    Anonym (asdf) skrev 2019-01-13 00:54:09 följande:

    Jag hoppas att minimibeloppet på det här nya bidraget är såpass högt att alla föräldrar, även studenter, utförsäkrade etc har råd och möjlighet att utnyttja bidraget. Annars är det ju bara ännu ett bidrag till medelklassen som de allra fattigaste inte kan utnyttja.


    Buhuuu
  • Anonym (Aska)
    Äldre 13 Jan 01:55
    #7
    Anonym (Titti) skrev 2019-01-13 00:50:46 följande:
    Förhoppningsvis sätter V stopp för alltihop på onsdag, så vänta lite med den här diskussionen. Jag fattar inte heller varför föräldrar till högstadiebarn ska få en massa betald ledighet under skollov. Som vi skattebetalare ska stå för.

    Det gäller inte för föräldrar med så stora barn, va?
  • Anonym (FP?)
    Äldre 13 Jan 06:57
    #8

    Är det inte samma som resten av föräldrapenningen?(sgi eller lägstadagar?)


    Anonym (asdf) skrev 2019-01-13 00:54:09 följande:

    Jag hoppas att minimibeloppet på det här nya bidraget är såpass högt att alla föräldrar, även studenter, utförsäkrade etc har råd och möjlighet att utnyttja bidraget. Annars är det ju bara ännu ett bidrag till medelklassen som de allra fattigaste inte kan utnyttja.


  • Äldre 13 Jan 07:29
    #9

    Du får vänta till det landar i riksdagen. Kan ta år.

  • Anonym (Ul)
    Äldre 13 Jan 07:36
    #10

    Förslaget gäller bara de som arbetar och nivån är tillfällig föräldrapenning (vab).

    Om regeringsbildningen blir som föreslagits nu i veckan är det 3 familjedagar som är överenskommet. Det ska i så fall påbörjas att införas.

Svar på tråden FAMILJEVECKA! Ska det bli 3 eller 5 dagar!?