• Anonym (Kaffedraken)

    Oplanerat ensam gravid

    Jag har blivit oplanerat gravid efter ett möte med en kille jag mötte när jag var yngre.

    Tog ett clear blue test igår som visade "gravid+3 veckor"

    Jag har berättat för honom/ pappan så han vet om det, och vill självklart att jag ska ta bort. Att jag /det hära förstör hans liv.

    Men för mig är det inte lika självklart. Har en abort bakom mig som plågat mig ända sen dess, idag vet jag att det var rätt beslut då jag var väldigt ung.

    Jag är orolig, jag vet inte vad jag ska göra, känna eller tycka.

    Ska försöka få komma till läkare och gynekolog så fort som möjligt!

    Försöker väga fördelar med nackdelar, men kommer ingen vart. Väljer jag att behålla, kommer jag troligtvis få vara själv. Rent ekonomisk kommer det bli tufft men jag vet att jag kommer klara det om jag bara vill.

    Behöver hjälp. Någon som varit i liknade situation?

  • Svar på tråden Oplanerat ensam gravid
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är i nästan exakt samma sits förutom att jag och killen har varit tillsammans i fyra år och nyligen har köpt hus tillsammans.. gjorde abort med samma kille för ca 3 årsedan men då var vi överens om det. Vi har pratat om barn innan och han har gjort klart för mig att han absolut inte vill ha barn och att han inte kommer ta något ansvar, han har till och med sagt att han skulle lämna mig om jag valde att behålla ett barn.. nu sitter jag här och har precis gjort ett test som visade positivt, vet inte alls vad jag ska göra..

  • Anonym (Kaffedraken)

    De allra flesta män vet att samlag kan resultera i en graviditet, inga preventivmedel är 100 %. Enda säkra metoden är celibat eller sterlilisring.

    Har man valt att ha samlag med en kvinna så har man gjort ett val.

    Orättvist att kvinnan har ytterligare ett val förutom celibat eller sterliisering? Ja, kära män, visst är livet fruktansvärt orättvist.

    En riktig man tar ansvar, de allra, allra flesta män ÄR riktiga män, men dessa berättas det inte så mycket om här.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det blir svårt att försöka ordning på mina tankar och funderingar kring detta när allt jag hör ekande i huvudet är hur mycket jag förstör hans liv och vad detta gör mot honom.

    Är jag så grym om jag väljer att behålla?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det blir svårt att försöka ordning på mina tankar och funderingar kring detta när allt jag hör ekande i huvudet är hur mycket jag förstör hans liv och vad detta gör mot honom.

    Är jag så grym om jag väljer att behålla?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kanske bara letar sympatier men helt ärligt ja, det är grymt mot honom. Tycker jag då. Sen om du skiter i det eller inte är ju ditt val.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Frökensvår skrev 2019-01-13 14:52:55 följande:

    Det blir svårt att försöka ordning på mina tankar och funderingar kring detta när allt jag hör ekande i huvudet är hur mycket jag förstör hans liv och vad detta gör mot honom.

    Är jag så grym om jag väljer att behålla?


    Jag har inte varit i din sits annat än att jag blivit gravid och gjort abort. Det var med min dåvarande pojkvän men han hade det så struligt med exflickvän och exmamma och vi hade precis träffats så för mig var det självklart och inget jag ångrat nånsin.

    Du har ju redan en abort bakom dig så frågan är ju om det kan kännas okej med en till.

    Tyvärr måste du ju se till dig och barnet främst, han vet hur barn blir till och frågan är väl vad som blir bäst för flest typ. Det optimala är ju att ha en pappa som vill med på tåget och är du säg under 35 så kanske det bara är dumt men är du runt 30-40 så har du kanske inte hur många chanser som helst.

    Sjukt svårt, förstår att du är förvirrad...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Frökensvår skrev 2019-01-13 12:19:06 följande:

    Jag har blivit oplanerat gravid efter ett möte med en kille jag mötte när jag var yngre.

    Tog ett clear blue test igår som visade "gravid+3 veckor"

    Jag har berättat för honom/ pappan så han vet om det, och vill självklart att jag ska ta bort. Att jag /det hära förstör hans liv.

    Men för mig är det inte lika självklart. Har en abort bakom mig som plågat mig ända sen dess, idag vet jag att det var rätt beslut då jag var väldigt ung.

    Jag är orolig, jag vet inte vad jag ska göra, känna eller tycka.

    Ska försöka få komma till läkare och gynekolog så fort som möjligt!

    Försöker väga fördelar med nackdelar, men kommer ingen vart. Väljer jag att behålla, kommer jag troligtvis få vara själv. Rent ekonomisk kommer det bli tufft men jag vet att jag kommer klara det om jag bara vill.

    Behöver hjälp. Någon som varit i liknade situation?


    Förstår jag det rätt så har du träffat en kille du hade kontakt med när du var yngre, ni har haft ett one night stand, och nu är du gravid ?

    Isåfall förstår jag ju varför han inte vill bli Pappa med dig. Med det inte sagt att jag inte förstår din situation också ! Jag blev själv pappa emot min vilja med en kk jag nyligen hade träffat och knappt kände alls. Utan att gå in för mycket på detaljer så kan jag säga att det var ett helvete i början. Jag och min (äldsta) dotter har en bra kontakt men kontakten mellan mig och hennes mamma fungerar inte alls....

    Nog om mig nu. Du äger frågan. Du får avväga för och nackdelar. Vad du tror du klarar av, vart du står i livet nu och hur du ser på framtiden. Tänk på att barn alltid kostar mer än alla uträkningar. Risken är ju också större under de här förutsättningarna att kontakten med honom brakar ihop fullständigt. Han kan om han vill i ett senare skede även stämma dig på vårdnaden och göra livet surt för dig om han skulle få för sig det... Å andra sidan så är det ju även en åldersfråga för dig. Är du mellan 20-30 så kommer du med stor sannolikhet kunna få barn igen. Är du mellan 34-45 så är det inte alls lika säkert... Jag tycker att du ASAP ska prata med MVC eller din husläkare och se till att du snabbt får komma till en kurator eller ännu hellre en Psykoterapeut för att prata och reda ut alla röriga tankar och känslor som översköljer dig nu. Då blir det ofta lättare att landa i ett beslut.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Richard1986 skrev 2019-01-13 18:07:49 följande:

    Förstår jag det rätt så har du träffat en kille du hade kontakt med när du var yngre, ni har haft ett one night stand, och nu är du gravid ?

    Isåfall förstår jag ju varför han inte vill bli Pappa med dig. Med det inte sagt att jag inte förstår din situation också ! Jag blev själv pappa emot min vilja med en kk jag nyligen hade träffat och knappt kände alls. Utan att gå in för mycket på detaljer så kan jag säga att det var ett helvete i början. Jag och min (äldsta) dotter har en bra kontakt men kontakten mellan mig och hennes mamma fungerar inte alls....

    Nog om mig nu. Du äger frågan. Du får avväga för och nackdelar. Vad du tror du klarar av, vart du står i livet nu och hur du ser på framtiden. Tänk på att barn alltid kostar mer än alla uträkningar. Risken är ju också större under de här förutsättningarna att kontakten med honom brakar ihop fullständigt. Han kan om han vill i ett senare skede även stämma dig på vårdnaden och göra livet surt för dig om han skulle få för sig det... Å andra sidan så är det ju även en åldersfråga för dig. Är du mellan 20-30 så kommer du med stor sannolikhet kunna få barn igen. Är du mellan 34-45 så är det inte alls lika säkert... Jag tycker att du ASAP ska prata med MVC eller din husläkare och se till att du snabbt får komma till en kurator eller ännu hellre en Psykoterapeut för att prata och reda ut alla röriga tankar och känslor som översköljer dig nu. Då blir det ofta lättare att landa i ett beslut.


    Ja precis, vi träffades när vi var yngre och tog upp kontakten för ca 3/6 månader sedan och då pratat om att ses igen och sågs en gång nu under jul.

    Och nu är jag gravid.

    Ja jag är rädd för att något sådant skulle kunna hända, men just nu är fokus på att komma till läkare och liknande och få prata av mig och ta allt därifrån.

    Får bara hoppas att kontakten mellan oss två fortfarande kommer vara bra framöver hur det än blir. Han sa iallafall nu att han vill ses igen.

    Och även att han vill att jag tar abort så får han bara acceptera mitt beslut.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Frökensvår skrev 2019-01-13 20:04:53 följande:

    Ja precis, vi träffades när vi var yngre och tog upp kontakten för ca 3/6 månader sedan och då pratat om att ses igen och sågs en gång nu under jul.

    Och nu är jag gravid.

    Ja jag är rädd för att något sådant skulle kunna hända, men just nu är fokus på att komma till läkare och liknande och få prata av mig och ta allt därifrån.

    Får bara hoppas att kontakten mellan oss två fortfarande kommer vara bra framöver hur det än blir. Han sa iallafall nu att han vill ses igen.

    Och även att han vill att jag tar abort så får han bara acceptera mitt beslut.


    Förstår att det är chockartat och panik för er båda just nu. Det var ju inte det här någon av er hade planerat. Men ibland händer det ändå.

    Bra att du har fokus på att få tag i en samtalskontakt för att få hjälp. Ring MVC eller husläkaren imorgon och berätta om din situation och begär att få tid till Kurator eller Psykoterapeut ASAP.

    Hoppas såklart på att det ska bli bra för er men det är ju svårt att sia om fortsättningen när det precis hänt. Han får ju finna sig i vilket beslut du än tar. Så är det för oss killar. Hur han sen väljer att hantera det är ju upp till honom...
Svar på tråden Oplanerat ensam gravid