• Anonym (ts)

    hur ska vi/jag göra?

    Jag behöver era tankar och åsikter kring det här. Åsikter om mig personligen eller min partner undanbedes vänligt med bestämt, om det inte är relevant för tråden förstås!

    Jag bor tillsammans med min sambo sedan drygt 1 år tillbaka. Han flyttade in i min bostadsrätt (en etta) men har fortfarande kvar hans bostadsrätt på annan ort. officiellt är vi inte sambos utan han är skriven på sin adress och jag är skriven på min men vi bor hos mig. Anledningen till detta är för att han fick en vattenläcka i sin lägenhet och flyttade då "tillfälligt" till mig men har stannat sen dess och känner sig hemma här. Hans lägenhet är dyrare än min och han har inte hyrt ut den. Den står tom. Jag betalar alla boendekostnader för min lght och han för sin.

    Som det är nu så bor vi alldeles för trångt och därför har vi diskuterat att köpa något gemensamt och sälja bådas lägenheter. Nu har jag hittat mitt drömboende till riktigt bra pris. Alltså det är verkligen ett fynd! Och precis så jag alltid drömt om att bo. Gemytligt och lantligt men ändå nära till allt, helt nyrenoverat. Han tycker också det var perfekt men verkar inte alls entusiastisk över det som jag är. På nån konstig vänster så vägrar han göra sig av med sin lägenhet. Det är ett ruckel på ett kasst område, som föreningen inte tillåter han att ens hyra ut. Han går minus flera tusen i månaden! Elen fungerar inte, vattenskadan är inte fixad ännu. Jag undrar om det är det som stressar honom. Att han inte orkar ta tag i den. Samtidigt som hans bror är snickare och pappa som nyss blivit pensionär och båda har erbjudit sig att renovera gratis.

    Min fråga är därför vad ni säger om jag säljer min lägenhet (det är rätt tid nu så jag går plus) och köper mitt drömboende själv. Vad kan jag då ställa för krav på honom ifall han vill flytta med mig men inte är redo att köpa något gemensamt?
    Kan man ställa ultimatum att han måste betala hyra? Hur går det till?
    Min ekonomi tillåter mig att bo där ensam men det blir inga utrymme till om något händer mig en längre period. typ blir långtidssjuk etc. Jag kommer även behöva snåla med nöjen och finare mat osv. Vilket är helt ok. mina föräldrar kan ställa upp som borgen och de har god ekonomi och hjälper mig om det skulle krisa.

    Hur ska jag tänka i ett sånt här läge? Bostaden finns ju inte kvar för evigt. Och jag vet inte hur jag ska närma mig frågan med honom på ett bra sett, utan att det uppfattas som tjatigt eller pressande.

    Alla råd och tankar om det är välkommet!

  • Svar på tråden hur ska vi/jag göra?
  • Mascaraklumpar

    Ja, kräv hyra av honom och låt honom göra som han vill med sin lägenhet. Köper du detta för gemensamt bruk så gäller dessutom sambolagen oavsett vem som betalar, så du bör fundera igenom huruvida du vill avtala bort denna. Personligen hade jag definitivt gjort det - varför ska han ha rätt till ha rätt til halva din bostad samtidigt som han har kvar sin? 

  • nnnnnnnn

    Köp den själv och se till att ni har papper på det. Erbjud honom att köpa in sig till inköpspriset inom 1-2 år, men pressa inte!
    Om han vill bo hos dej så bör han betala rimlig hyra, dvs inte dina månadsutgifter/2, utan en rimlig hyra!
    Det är oftast bedrägligt små utgifter varje månad, tills man räknar på ALLT, försäkringar, nya redskap till renovering, långtidsinvesteringar som större renoveringar mm.
    Så kolla upp hur hyrorna ligger för motsvarande hyresalternativ och dela den summan på 2, det kan han betala (om det inte understiger dina faktiska kostnader).

    Eftersom han antagligen inte tycker det är värt att lägga ut pengar på dubbla boenden i längden så kommer nog något av detta ske:
    han fixar sin lgh och säljer sen köper han in sig i ditt boende eller fortsätter att vara din hyresgäst
    han fixar sin lgh och bor där och ni kan vara särbos

    eller fortsätter han att slösa pengar på onödigheter...

  • Anonym (ts)
    Mascaraklumpar skrev 2019-01-13 15:22:54 följande:

    Ja, kräv hyra av honom och låt honom göra som han vill med sin lägenhet. Köper du detta för gemensamt bruk så gäller dessutom sambolagen oavsett vem som betalar, så du bör fundera igenom huruvida du vill avtala bort denna. Personligen hade jag definitivt gjort det - varför ska han ha rätt till ha rätt til halva din bostad samtidigt som han har kvar sin? 


    Har tänkt på det med sambolagen oxå. Ska såklart se till att skriva papper tillsammans med en jurist.

    Det jag är rädd för är att han inte vill köpa in sig eller har råd att betala dubbla hyror men ändå kommer dit varje dag för att vi är ett par. Då blir det ju som nu att jag betalar men han ?sover? över varje dag. Och har kläder o sånt här.
  • Anonym (Lisa)

    Vill han flytta ihop i en annan lägenhet om ni hittar RÄTT för Er?

    Om det tar slut mellan er, hade du velat bo i den nya lägenheten då? Att vara nöjd med boendet betyder mycket. Kanske köpa den bara för att DU ska må bra.

    Berätta för honom hur du tänker med de tankarna du har här i tråden :)

  • Anonym (ts)
    nnnnnnnn skrev 2019-01-13 15:32:57 följande:

    Köp den själv och se till att ni har papper på det. Erbjud honom att köpa in sig till inköpspriset inom 1-2 år, men pressa inte!

    Om han vill bo hos dej så bör han betala rimlig hyra, dvs inte dina månadsutgifter/2, utan en rimlig hyra!

    Det är oftast bedrägligt små utgifter varje månad, tills man räknar på ALLT, försäkringar, nya redskap till renovering, långtidsinvesteringar som större renoveringar mm.

    Så kolla upp hur hyrorna ligger för motsvarande hyresalternativ och dela den summan på 2, det kan han betala (om det inte understiger dina faktiska kostnader).

    Eftersom han antagligen inte tycker det är värt att lägga ut pengar på dubbla boenden i längden så kommer nog något av detta ske:

    han fixar sin lgh och säljer sen köper han in sig i ditt boende eller fortsätter att vara din hyresgäst

    han fixar sin lgh och bor där och ni kan vara särbos

    eller fortsätter han att slösa pengar på onödigheter...


    Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt?

    Ponera att jag köper bostaden själv men och han går med på att vara särbos istället för att slippa dubbla hyror. Var går då den rimliga gränsen för att han utnyttjar mig och bor där gratis eller faktiskt betalar för den delen han sover hos mig och nyttjar min bostad?! När ska jag ta upp det? Risken är ju att han aldrig köper in sig för att det är bekvämt att bo där gratis eftersom vi är särbos...

    Förstår du hur jag tänker?

    Det var inte meningen att han skulle flytta in till mig permanent nu egentligen heller, och nu är det så dags att begära en del av boendekostnaden. Jag vill därför undvika att hamna i samma sits igen. Samtidigt som att jag vill bo med honom och jag gärna ser att han alltid är hos mig.

    Det är svårt..
  • Anonym (ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-13 15:52:40 följande:

    Vill han flytta ihop i en annan lägenhet om ni hittar RÄTT för Er?

    Om det tar slut mellan er, hade du velat bo i den nya lägenheten då? Att vara nöjd med boendet betyder mycket. Kanske köpa den bara för att DU ska må bra.

    Berätta för honom hur du tänker med de tankarna du har här i tråden :)


    Han hade väl tänkt att vi kunde hyra en lägenhet först, men det tar år i kö innan man ens kan få en chans att titta! Senast igår pratade han om att ev sälja och köpa gemensamt men nu när jag hittat denna bostaden så verkar han tveka. Han är rätt seg av sig och behöver betänketid. Och jag är ganska impulsiv men har diskuterat det med mina föräldrar som oxå tycker att jag har råd att köpa den själv, men borde dela på avgifterna.

    Jag blev ganska ekonomiskt bränd när jag separerade med mitt ex. Vi hade villa och sålde med bra vinst. Trots det så fick han merparten av det vi ägde och så vill jag inte hamna igen.
  • nnnnnnnn
    Anonym (ts) skrev 2019-01-13 15:53:17 följande:
    Och hur lägger man fram det på ett snyggt sätt?
    Ponera att jag köper bostaden själv men och han går med på att vara särbos istället för att slippa dubbla hyror. Var går då den rimliga gränsen för att han utnyttjar mig och bor där gratis eller faktiskt betalar för den delen han sover hos mig och nyttjar min bostad?! När ska jag ta upp det? Risken är ju att han aldrig köper in sig för att det är bekvämt att bo där gratis eftersom vi är särbos...
    Förstår du hur jag tänker?

    Det var inte meningen att han skulle flytta in till mig permanent nu egentligen heller, och nu är det så dags att begära en del av boendekostnaden. Jag vill därför undvika att hamna i samma sits igen. Samtidigt som att jag vill bo med honom och jag gärna ser att han alltid är hos mig.
    Det är svårt..
    Jag tycker att man kan ta upp det när det blir aktuellt.
    Man måste prata högt om detta inför köpet:
    "Nu köper jag huset, men hade hellre köpt det tillsammans med dej, men du får självklart välja att antingen är vi särbos eller så hyr du in dej hos mej."

    Rimligt - ca 50%, dvs när ni bott 3-4 nätter hos dej, så får ni bo 3-4 nätter hos honom. Annars är det läge att ta upp det!
    ex: "nu har vi bott här 4 nätter, då är det på tiden att vi bor hos dej"
    "men det är ju så rörigt hos mej! Där vill du väl inte bo?"
    "Då måste jag anse att du hyr in dej hos mej, så du får börja betala för dej, när du är här och äter, tvättar, duschar mm så kostar det för mej. Om jag inte bor hos dej så är det bara jag som får extra kostnader. Om du vill vara särbos men inte hemma hos dej så får du betala mej för de dagar/nätter du är här. Det känns rimligt med 200 kr/dygnet + att du köper hälften av maten."
  • Kjell2

    Viktigast om du köper - Skriv samboavtal så att det blir solklart att den nya bostaden inte ska bodelas. Ta sen någon form av rimlig ersättning för boendet om han bor hos dig.

  • Anonym (ts)
    nnnnnnnn skrev 2019-01-13 16:00:22 följande:

    Jag tycker att man kan ta upp det när det blir aktuellt.

    Man måste prata högt om detta inför köpet:

    "Nu köper jag huset, men hade hellre köpt det tillsammans med dej, men du får självklart välja att antingen är vi särbos eller så hyr du in dej hos mej."

    Rimligt - ca 50%, dvs när ni bott 3-4 nätter hos dej, så får ni bo 3-4 nätter hos honom. Annars är det läge att ta upp det!

    ex: "nu har vi bott här 4 nätter, då är det på tiden att vi bor hos dej"

    "men det är ju så rörigt hos mej! Där vill du väl inte bo?"

    "Då måste jag anse att du hyr in dej hos mej, så du får börja betala för dej, när du är här och äter, tvättar, duschar mm så kostar det för mej. Om jag inte bor hos dej så är det bara jag som får extra kostnader. Om du vill vara särbos men inte hemma hos dej så får du betala mej för de dagar/nätter du är här. Det känns rimligt med 200 kr/dygnet + att du köper hälften av maten."


    TACK!

    Det var väldigt bra! Känns helt rimligt och sakligt. Tar det verkligen till mig.
  • Anonym (T)

    Låter som min sambo som är dålig på att ta beslut...

    Kör på, säger jag! Köp huset (eller är det lägenhet?) för du kanske aldrig får chansen igen.

    Skriv gärna och berätta hur allt går!

  • Anonym (ts)
    Anonym (T) skrev 2019-01-17 16:19:27 följande:

    Låter som min sambo som är dålig på att ta beslut...

    Kör på, säger jag! Köp huset (eller är det lägenhet?) för du kanske aldrig får chansen igen.

    Skriv gärna och berätta hur allt går!


    Tack!

    Är faktiskt på väg och ska kolla på radhuset nu!

    Tyvärr fick han (giltigt) förhinder och kommer inte med och tittar. Men han har själv pratat om det i telefon med sin familj och då verkade han väldigt intresserad. Vi får se.

    Trist med sega gubbar.... ;)
  • Anonym (T)
    Anonym (ts) skrev 2019-01-17 17:10:45 följande:

    Tack!

    Är faktiskt på väg och ska kolla på radhuset nu!

    Tyvärr fick han (giltigt) förhinder och kommer inte med och tittar. Men han har själv pratat om det i telefon med sin familj och då verkade han väldigt intresserad. Vi får se.

    Trist med sega gubbar.... ;)


    Jaa, dessa varelser kommer helt klart från Mars.. Men se till att det blir rätt i papper och sånt. Och han ska absolut betala för sig.
Svar på tråden hur ska vi/jag göra?