• whydoyoucare

    Det här med barnvagnar...

    Hej!

    Jag behöver hjälp i den här barnvagnsdjungeln. Vi bor på landet där det är grus- och oljegrusvägar. Det finns inga trottoarer så du får gå på bilvägen, som är gropig och ojämn. Under vinterhalvåret får man vara beredd på att plogning inte sker samma dag som snön kommit. Vi behöver alltså en offroad/outdoor typ av barnvagn. 

    Efter att ha googlat lite i någon dag så har jag hittat Emmaljungas Edge Duo modell som är både snygg och verkar passa vårt behov. Jag har dock inte sett eller provat den IRL ännu. Nu har jag lite frågor till er med erfarenhet:

    1. Är det någon som har erfarenhet av den här modellen? Vad tycker ni?

    2. Vet du om ett annat märke som har en motsvarande modell som jag kan jämföra med? Jag tycker många barnvagnar är så fula, men Emmaljunga är en av få som har min stil så helst inget som ser ut som ett rymdskepp eller typisk cityvagn. 

    3. Hur är det med att köpa ligg- & sittdel begagnat? Ev även chassi? Är det värt att se sig om efter begagnade delar & kanske bara köpa nytt chassi eller allt begagnat (beroende på skicket såklart, men det är som begagnade bilar - hur bra kan man lita på att dom fortfarande är i skick?). Barnvagnar är ju något fruktansvärt dyrt. 

    Hjälp en blivande mamma är ni snäll :)

  • Svar på tråden Det här med barnvagnar...
  • Jag är bara jag

    Du har aldrig funderat på en riktig retrovagn? Glad  Jag har flera stycken, mest Emmaljunga från 70-talet. Stora hjul som funkar utmärkt här på landet, både på grus och i snö. Kostar en bråkdel mot nya och är ju tusen gånger roligare. {#emotions_dlg.flower}  Har flera liggvagnar, byter till sittvagn när barnen kan sitta helt. Man får provköra dom för att se hur de går, men säkra är dom. Byggda för att hålla! Glad

  • syntharen
    Jag är bara jag skrev 2019-01-13 16:55:08 följande:

    Du har aldrig funderat på en riktig retrovagn?   Jag har flera stycken, mest Emmaljunga från 70-talet. Stora hjul som funkar utmärkt här på landet, både på grus och i snö. Kostar en bråkdel mot nya och är ju tusen gånger roligare.   Har flera liggvagnar, byter till sittvagn när barnen kan sitta helt. Man får provköra dom för att se hur de går, men säkra är dom. Byggda för att hålla!


    Jag kan bara hålla med! Jag köpte en Emmaljunga liggvagn från 1969 (betalade 1500 kr tror jag det var) som är så skön att köra och lätt trots att den är ganska stor. Man får plats med rejäl åkpåse och barnet kan ligga i den länge (och det går att sätta barnet upp längre fram med en ryggplatta som kan fällas upp). Jag bor visserligen i Skåne men när yngsta sonen var bebis var det snö i flera månader så jag fick prova att köra den i snö också. Bästa vagnen! Använde den även till barn nr 2 eftersom det är 6 år mellan dom. Nu när jag väntar nr 3 blir det tyvärr inte så mkt användning av den eftersom tvåan bara är 2 år. Så då blev det en tråkig Carena Visby...
  • Jag är bara jag
    syntharen skrev 2019-01-13 17:13:46 följande:
    Jag kan bara hålla med! Jag köpte en Emmaljunga liggvagn från 1969 (betalade 1500 kr tror jag det var) som är så skön att köra och lätt trots att den är ganska stor. Man får plats med rejäl åkpåse och barnet kan ligga i den länge (och det går att sätta barnet upp längre fram med en ryggplatta som kan fällas upp). Jag bor visserligen i Skåne men när yngsta sonen var bebis var det snö i flera månader så jag fick prova att köra den i snö också. Bästa vagnen! Använde den även till barn nr 2 eftersom det är 6 år mellan dom. Nu när jag väntar nr 3 blir det tyvärr inte så mkt användning av den eftersom tvåan bara är 2 år. Så då blev det en tråkig Carena Visby... smile4.gif
    Jag har 6 vagnar, 2 ärvda, en jag fått gratis och de 3 andra har jag gett 1250:- totalt för. Glad Har de både som innevagnar och kör med ute. Läckra, roliga, rymliga, lättkörda. Vi har sällan snö, men förra året körde vi en hel del i snön utan problem. Även i ren skog på stigar. Letar nu efter en syskonvagn där jag kan sätta båda till våren när lillen kan sitta upp. Drömmer

    Kan man misstänka att du är med i retrovagnsgruppen på F.B? Flört
  • syntharen
    Jag är bara jag skrev 2019-01-13 17:28:45 följande:

    Jag har 6 vagnar, 2 ärvda, en jag fått gratis och de 3 andra har jag gett 1250:- totalt för.  Har de både som innevagnar och kör med ute. Läckra, roliga, rymliga, lättkörda. Vi har sällan snö, men förra året körde vi en hel del i snön utan problem. Även i ren skog på stigar. Letar nu efter en syskonvagn där jag kan sätta båda till våren när lillen kan sitta upp.

    Kan man misstänka att du är med i retrovagnsgruppen på F.B?


    Nä jag har inte FB Hade jag haft plats hade jag också samlat på retrovagnar. Jag hade velat ha en retro sittvagn men min man som är väldigt lång ville inte. Han har svårt att gå med liggvagnen. Men jag kommer spara den liggvagnen vi har, i fall nån av barnen vill ha den till sina barn. Annars får den vara hemma hos oss när dom kommer på besök med barnbarn
  • Jag är bara jag
    syntharen skrev 2019-01-13 18:26:37 följande:
    Nä jag har inte FB smile1.gif Hade jag haft plats hade jag också samlat på retrovagnar. Jag hade velat ha en retro sittvagn men min man som är väldigt lång ville inte. Han har svårt att gå med liggvagnen. Men jag kommer spara den liggvagnen vi har, i fall nån av barnen vill ha den till sina barn. Annars får den vara hemma hos oss när dom kommer på besök med barnbarn smile1.gif
    Då har du missat en suverän grupp. Glad  Jag är jättetacksam att mamma sparade mina gamla vagnar från 60-talet. Visserligen höll liggvagnen bara till första barnet, men den blev använd då i alla fall. Plats o plats... Kan man få för många?
  • Vixen88

    Puffar upp tråden för jag är också grusvägslantis med bebis på gång men ingen barnvagnskunskap =)

  • Farsta2014

    Tänker att du skulle behöva en lite äldre brio happy, från typ 2007-2008 med stora fasta lufthjul. Det går utmärkt att köpa begagnat. Ni kan ju tex köpa begagnat först vad gäller liggvagn. Liggdelarna används så kort tid så de brukar vara fräscha. På brio happy kan man tvätta precis alla tygdelar på liggdelen. Det kan man inte på emmaljunga superviking. Sen kan ni köpa en nyare vagn när det är dags för sittdel, då har ni lite mer erfarenhet och vet vad som är viktigt för er. Skulle i vart fall rekommendera en vagn med fasta hjul, ej svängbara. Även om svängbara hjul går att låsa så är de aldrig lika fasta som fasta hjul. Med fasta hjul är det inget problem att köra i grus eller snö. Det går också att köpa begagnat chassi och ny sittdel som du är inne på. Jag har varit supernöjd med brio happy som liggvagn, emmaljunga superviking både liggdel och sittdel, maclaren techno både singel och dubbel, samt quinny zapp. Alla vagnarna har fyllt olika behov (promenader, bilen, resor). Jag har inte varit nöjd med mountain buggy duet samt någon billig sulky. Jag skulle hålla mig borta från ?billiga? märken. Jag har varit lika nöjd med nya som begagnade vagnar.

  • Anonym (puff)

    Puffar tråden.. är på jakt efter barnvagn och vill gärna höra vilka vagnar ni tycker är bäst, och motivera gärna varför! :D

  • Anonym (A)

    Vi bor precis som ts, grusig väg och när det väl snöar så tar det ett tag innan plogen duker upp.

    Vi köpte edge duo med chassin due de luxe (klassiska stora hjul) och den är toppen! Är så nöjda över köpet:)

Svar på tråden Det här med barnvagnar...