• Anonym (Anonym)

    Graviditetsdepression?

    Jag är gravid i v 11. Jag har en sund relation med min partner och älskar honom mer än något annat. Jag blev så glad för vårat plus, båda grät lyckotårar. Vi hade då försökt ett tag och var helt säkra på att vi ville ha barn. Nu till saken. Jag känner ingen glädje längre, jag hatar när min familj frågar om min graviditet och vill helst inte prata om den alls. Jag har börjat tänka extremt mycket på min uppväxt, mitt liv, gamla vänner, föredetta pojkvänner. Jag vet inte, jag känner mig bara inte glad. Jag känner ingen lycka eller kärlek för det som ligger i min mage. Jag spenderar mina dagar (när jag är ensam, sambon jobbar borta då och då) med att sova, ligga på soffan eller i sängen. Vill inte äta, prata med någon över telefon, ha besök eller liknande. Jag har tidigare haft problem med psykisk ohälsa som jag fått hjälp med, så jag känner ju igen symptomen på en depression... Men är det normalt? Kommer jag vara olycklig föralltid? Gör jag fel val som behåller barnet? Finns det hjälp att få?

    Känner att jag inte kan prata med någon om det här och skulle vara tacksam för lite seriösa svar..

  • Svar på tråden Graviditetsdepression?
  • Anonym (Utväg)

    Ja, det finns hjälp att få! Prata med din b.m på mvc så slussar hon dig vidare. Det är alla hormoner som ställer till det, inget ovanligt alls. Du kanske är extra känslig också med ditt "bagage". Behålla ska du självklart göra, så här kommer du inte må hela tiden, det finns en utväg. {#emotions_dlg.flower}  Ring direkt imorron och be om hjälp!

  • Anonym (Anonym)

    Tack så jätte mycket för svar! ?? Även om jag innerst inne förstår att det kan hända så känns det så j*vla svårt och jag känner mig totalt värdelös. :( Ska ringa och be om hjälp imorgon.

  • Anonym (Utväg)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-01-13 21:18:12 följande:
    Tack så jätte mycket för svar! ?? Även om jag innerst inne förstår att det kan hända så känns det så j*vla svårt och jag känner mig totalt värdelös. :( Ska ringa och be om hjälp imorgon.
    Bra! Ring du så ska du se att det löser sig. Jag har mått pest efter förlossningen så det där med att känna sig värdelös känner jag igen. Men återigen- det beror på hormoner! De rackarna ställer till det före mens, som gravid och efteråt. Man får tänka som så att det är inte ens eget "fel" att man mår skit. Dessutom en kort period, det går över.
Svar på tråden Graviditetsdepression?