• amwv

    Matkasse

    Hej!

    Vi funderar på att börja med matkasse.

    -Ni som redan har det eller har testet är det bra eller är det bättre att handla själv en gång i veckan?

    -Vilken matkasse kör ni på?

    -Är recepten i snitt bra?

  • Svar på tråden Matkasse
  • FruNyfiken

    Vi hade ICAs matkasse i nästan ett år. Fördelarna tycker jag var att maten blev billigare än när vi handlade varje dag. Det var också enkla och snabba recept. Nackdelen var att vi ledsnade ganska fort. På grund av allergi försvann en middag per vecka då vi inte kan tillaga och äta fisk. Vi är också van att laga maten själv från grunden och vi upplevde, i alla fall på den tiden, att det var en hel del halvfabrikat. Vi vuxna vill också ta med matlådor till lunch, men det räckte det inte till.
    Vi hade en kasse för fyra personer med fem middagar/vecka.

  • Mrs Green

    Vi hade länge först Linas barnkasse och sen den lättlagade. Barnkassen ledsnade man ju på rätt fort, men den lättlagade var bra. Jag tyckte 5-dagarskasse (varannan vecka) var lite jobbigt för det var alltid några kvällar i veckan som vi var borta, eller att det passade att äta annat, men sen började de med 3-dagars kasse (varje vecka) och det funkade bättre för oss. Fast det var jobbigt att alltid behöva vara hemma på söndagkvällar mellan kl.17-21. 

    Sen upptäckte vi Mathems familjekasse som man kunde få levererad när som helst, då bytte vi till den (också jättebra innehåll!) med leverans varje fredag morgon kl.6-7 när vi garanterat alltid var hemma, också kunde vi passa på att beställa allt annat vi behövde också samtidigt. Helt perfekt, särskilt som vi oftast åt "kassmaten" fredag-söndag. Men sen ändrade de till att man bara kan få kassen söndag, måndag och tisdag och det tycker jag inte är lika bra (även om det är bra att det går att få leverans på morgonen innan man går till jobbet, och inte behöver passa tider på kvällen). 

  • Elis73

    Jag kör med icas 3-dagars inspirationskasse. Har även haft familjekassen - men tycker att den innehåller för mycket korv och halvfabrikat. 

    Med 3-dagars så avlastar den fantasin, men lämnar ändå öppet för något man blir sugen på och lite spontanitet. Dessutom har inspirationskassen lite "ovanliga" råvaror som jag annars inte skulle köpt - för att jag inte haft något recept i huvudet. Vardagsmaten blir roligare och mer varierad!

  • amwv

    Har kollat lite. Men på vissa kassar (om man går in och kollar på en maträtt) så få man ca 3 ingredienser i kassen, men resten av ingredienserna ca 6-8 måste man ändå handla själv eller ha hemma. Känns som att man lika gärna kan veckohandla själv då?  

  • Ruter

    Vi har haft matkasse. Provade alla olika men fastnade till slut för linas matkasse. Däremot har de på senaste tiden blivit så mycket sämre med varor som saknas och höjda priser(dock har de en kanon kundservice och ersätter de saknade varorna). Så vi slutade med matkassen för ett antal månader sedan. DÄremot har vi börjat beställa via Coop. Alltså inte en matkasse utan via dras handla tjänst. Där kan man dels välja vad man själv vill äta men även söka i receptbanken på deras sida och trycker bara på köp ingridienser. Så lägger han till allt som behövs och du kan lätt själv välja om du vill ta bort en vara för att du redan har den hemma. Sen räknar den ihop om du tex tar ett recept med 2,5dl grädde och sen ett till recept med 2,5 dl grädde så ändrar den automatisk och tar 5dl istället för 2 st på 2,5dl.

  • amwv
    Ruter skrev 2019-01-14 22:14:59 följande:

    Vi har haft matkasse. Provade alla olika men fastnade till slut för linas matkasse. Däremot har de på senaste tiden blivit så mycket sämre med varor som saknas och höjda priser(dock har de en kanon kundservice och ersätter de saknade varorna). Så vi slutade med matkassen för ett antal månader sedan. DÄremot har vi börjat beställa via Coop. Alltså inte en matkasse utan via dras handla tjänst. Där kan man dels välja vad man själv vill äta men även söka i receptbanken på deras sida och trycker bara på köp ingridienser. Så lägger han till allt som behövs och du kan lätt själv välja om du vill ta bort en vara för att du redan har den hemma. Sen räknar den ihop om du tex tar ett recept med 2,5dl grädde och sen ett till recept med 2,5 dl grädde så ändrar den automatisk och tar 5dl istället för 2 st på 2,5dl.


    Men det lät ju kanon! Ska verkligen ta ett kik på det. Tack!:) 
  • Aniiee
    Ruter skrev 2019-01-14 22:14:59 följande:

    Vi har haft matkasse. Provade alla olika men fastnade till slut för linas matkasse. Däremot har de på senaste tiden blivit så mycket sämre med varor som saknas och höjda priser(dock har de en kanon kundservice och ersätter de saknade varorna). Så vi slutade med matkassen för ett antal månader sedan. DÄremot har vi börjat beställa via Coop. Alltså inte en matkasse utan via dras handla tjänst. Där kan man dels välja vad man själv vill äta men även söka i receptbanken på deras sida och trycker bara på köp ingridienser. Så lägger han till allt som behövs och du kan lätt själv välja om du vill ta bort en vara för att du redan har den hemma. Sen räknar den ihop om du tex tar ett recept med 2,5dl grädde och sen ett till recept med 2,5 dl grädde så ändrar den automatisk och tar 5dl istället för 2 st på 2,5dl.


    amwv skrev 2019-01-14 22:41:27 följande:
    Men det lät ju kanon! Ska verkligen ta ett kik på det. Tack!:) 
    Flaggar för att tjänsten förvisso är bra när den funkar men det kan extremt fel ibland så det gäller att se upp när man handlar så de inte skickar med mjukmedel istället för bakingredienser till exempel.

    I have a growing lack of disgust for you
  • annabellelee

    Vi har haft Linas kasse som jag tyckte var rolig med nya oväntade recept och nya råvaror. Spännande smakkombinationer! Det blev lite jobbigt att laga 5 dagar i veckan dock, ofta var man borta nån kväll eller fick mat över osv. Och så var den ganska dyr. Tredagars kassen hade varit perfekt men ännu dyrare per måltid.

    Vi provade icas kasse också, men den var helt poänglös: måndag falukorv i ugn, tisdag pannbiff med lök... så oinspirerade recept klarar jag av att komma på själv, och behöver ingen kasse till!

    Även på icas hemsida kan man välja i receptets banken och få färdig inköpslista på det man behöver.

  • Ruter
    Aniiee skrev 2019-01-14 22:44:30 följande:

    Flaggar för att tjänsten förvisso är bra när den funkar men det kan extremt fel ibland så det gäller att se upp när man handlar så de inte skickar med mjukmedel istället för bakingredienser till exempel.


    Jag har aldrig varit med med Coop att de kommit fel varor. Eller att den lagt i fel varor i recepten heller. Däremot sista halvåret vi hade linas var det minst nåt som saknades varje gång och då ofta huvudråvaran som vi blev tvungna att gå och handla. Va ju liksom det vi ville slippa. Tre gånger på 6 månader saknades dessutom alla kylvaror fick bara grönsaker och torrvaror. Dessutom va grönsakerna ofta ruttna. Aldrig upplevt det med Coop nu när vi handlar där.
  • Aniiee
    Ruter skrev 2019-01-15 06:40:19 följande:
    Jag har aldrig varit med med Coop att de kommit fel varor. Eller att den lagt i fel varor i recepten heller. Däremot sista halvåret vi hade linas var det minst nåt som saknades varje gång och då ofta huvudråvaran som vi blev tvungna att gå och handla. Va ju liksom det vi ville slippa. Tre gånger på 6 månader saknades dessutom alla kylvaror fick bara grönsaker och torrvaror. Dessutom va grönsakerna ofta ruttna. Aldrig upplevt det med Coop nu när vi handlar där.
    Det har hänt mig på så att säga "klicka-i"-stadiet att det varit fel varor. Men så länge jag har sett till att byta innan jag lagt det i varukorgen så har det aldrig varit några problem efter det. Ibland är det bara någon riktig småsak, som att det i ett fiskrecept med ospecificerad vit fisk blir lax istället osv. Fel men inte jättefel. Jättefel har det bara blivit för mig 2 gånger. 

    Ett exempel från just igår, receptet Fläskkotlett med kantareller. Högst upp på inköpslistan ligger ett paket Familjen Dafgårds Helstekt Kotlettrad färdigrätt. Den ska naturligtvis inte vara där, även om tanken var.... ok...

    Så jo, man ska nog titta två gånger innan man klickar.

    Men annars håller  jag med dig om att Coop är väldigt bra på sin onlinebutik. alltid rätt varor mellan inköpslistan och det man får hem ,alltid fräscht, onlinebutiken är bra upplagd, alltid trevliga att ha att göra med.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Matkasse