• Misslittlegirl

    19 månader och kan inte gå själv

    Hej alla.

    Jag har en liten tös på 19 månader som ännu inte går utan stöd.
    Hon har alltid varit sen med det mesta.
    Lärde sig sitta vid 8.5 månad, Krypa i somras vid 14 månader samt ställa sig och gå längs möbler samt med lärogåvagn vid 15 månader ungefär.
    Men där har det stannat av :(

    Hon började på förskolan i september och då hoppas jag på att hon skulle ta efter vad dom andra gjort men det har inte hänt mycket.
    Hon är en liten tjej, men är med och förstår allt vi säger och gör.
    Har ögonkontakt, pratar dock lite. Säger typ titta och baba, sen pratar hon på sitt egna språk.

    På 18 månaders kontrollen på påpekade dom just detta att hon inte kan gå utan stöd än, väntar på besked om dom ska skicka remiss eller inte.
    Har själv beställt en tid till barnmottagningen den 22 januari,

    Vill gärna komma i kontakt med andra vars småttingar inte kan gå själva vid denna ålder.

  • Svar på tråden 19 månader och kan inte gå själv
  • LittleSunshine84

    Förstår att det väcker mkt tankar TS!

    Min kompis har en son som började gå när han var 19 månader. Då med stöd. Han är idag tre år och är som vilket annat barn som helst :) han hade bara inte intresset helt enkelt :)

  • aabbccddeeffgg

    Träna mer hemma? Dagis har inte tid att träna med barnen, du kan ju inte förvänta dig att hon ska gå där.

  • Hallon83

    Jag själv började inte gå förrän jag var 18 månader men det har gått bra för mig ändå.

    Min son var inte tidig med att gå han heller. Han tyckte mycket om att gå runt med oss när vi höll honom i händerna och gjorde det i många månader men han ville inte släppa taget. Efter några månads träning (mellan 1-2h per dag) så började jag bara sträcka fram en hand som han fick hålla. Från början gillade han inte det men accepterade det efter ett tag. Då fick han mycket bättte balans och efter några veckor så vågade han att gå själv.

    Träna mycket och håll till slut bara med en hand så kommer resten.

    Lycka till!

  • brallison
    Hallon83 skrev 2019-01-14 12:36:18 följande:

    Jag själv började inte gå förrän jag var 18 månader men det har gått bra för mig ändå.

    Min son var inte tidig med att gå han heller. Han tyckte mycket om att gå runt med oss när vi höll honom i händerna och gjorde det i många månader men han ville inte släppa taget. Efter några månads träning (mellan 1-2h per dag) så började jag bara sträcka fram en hand som han fick hålla. Från början gillade han inte det men accepterade det efter ett tag. Då fick han mycket bättte balans och efter några veckor så vågade han att gå själv.

    Träna mycket och håll till slut bara med en hand så kommer resten.

    Lycka till!


    Håller med - föreslå bara en hand, då avanserar balansen mycket fortare. För min dotter hjälpte även nån gån att åka till ett köpcentrum, där hon glömde allt och bara sprang från ena fönster till andra - det var så roligt (det var senare hon upptäckte att hon inte höll i handenSkrattande)
  • Misslittlegirl

    Tack alla för era svar. Det känns skönt o veta att det finns flera. Nu har vi varit på barnmottagningen och där hittade dom inget fel på första besöket i af. Läkaren tyckte att vår tös hade jätte bra fin motorik och sen grov motorik. De tog några blodprover som vi väntar svar på. Sen får vi se.

  • Poppy75

    Hur var det för dig och pappan? Var ni sena med att gå? Jag fick höra att det där ofta är ärftligt. Jag har också hört att vissa barn som börjar gå sent gör kopplingen att de kan slå sig om de testar så att de därför inte släpper taget innan de är säkra på att de inte trillar. 

    Jag har tvillingar där den ena började gå två månader efter den andra. Idag tycker jag att det är den som började gå sent som har bäst kroppskontroll fast han är svagare än brorsan som var tidig med att gå. 

  • Meriall
    Misslittlegirl skrev 2019-01-26 18:06:24 följande:

    Hej.

    Jag var 17 månader när jag började gå själv och hur gammal min sambo var vet jag inte.


    Det är ju också lite sent så då behöver det inte vara ngt konstigt med ditt barn.
Svar på tråden 19 månader och kan inte gå själv