• Meriall

    När började era barn leka så här?

    Att tex dockor rider på hästar, någon docka kör bil etc.

    Vid vilken ålder?

    Undrar också när de kunde räkna till 10/känna igen och namnge alla siffror?

    Min dotter är lite efter i många saker så undrar om hon är det i detta eller ligger "normalt" till.

  • Svar på tråden När började era barn leka så här?
  • LittleSunshine84

    Min son blev två i november och jag upplever att han har varit sen i nästan alla moment (lyfta huvud/vända sig/sitta själv/krypa/gå/springa/prata) men ändå inom normalspannet. Dock duktig på att måla och att koncentrera sig länge på en sak.

    Så är det även med talet. Han räknar till fem (tror jag, men låter som det) säger mamma, pappa, bil, började precis säga katt, säger nananaa till mat.

    Det kan låta som att han säger dodom vilket jag tolkar som du är dum för det är alltid i kombo med att han puttas/slår till en och är arg. Även vad är det?

    Mkt jidrish som hoppar utur munnen men väldigt lite vi förstår.

    Upplever inte att han leker på det sättet du efterfrågar.

  • zebrans

    Har själv inga barn men arbetar på förskola. Jag upplever att det skiftar supermycket vid vilken ålder barnen börjar leka på det sätt du beskriver. Upplever även att det har en betydelse om barnen har ett större syskon eller inte. 


    Iallafall bland de barnen jag har, så har de barn med äldre syskon börjat prata och förstå i tidigare ålder. Sen finns det ju även de som utvecklas snabbare utan syskon!


    Men som ett tydligare svar på dina frågor. Att leka på sättet du beskriver tycker jag börjar komma vid 2,5-3 års ålder. 

    Att kunna räkna till 10 sker också vid liknande ålder. Är man uppmuntrande och försöker lära upplever jag att det går desto snabbare. Men siffror kommer nog närmre 2 års åldern än 3. 

  • Meriall

    Tack så mkt för era svar. Min dotter blev 2 i oktober och har just börjat leka så. Då borde det ligga inom normalspannet även om det känns sent?

    Hon lärde sig räkna till 10 nyligen också, har jättedåligt uttal men man förstår att hon säger det. Upplever också som du LittleSunshine att det är mkt som låter pratigt men svårt att urskilja ord. Tänk om de säger mkt fler ord än man förstår :S Kul att han är duktig på att måla. Min dotter målade sin första riktiga klotterteckning för några dagar sedan.

    Inga syskon att härma i lek eller tal.

  • Elin P

    Min son fyller 2 år om ett par månader och jag tycker att han alldeles nyss har börjat leka lite så som du beskriver. Räknar gör han inte alls än.

  • LittleSunshine84

    Jag tror inte du har ngt att oroa dig för! Normalspannet tycker jag är väääldigt stort. Jag har inte varit stressad över min sons utveckling då jag själv ser att det händer saker. Dock i hans egna takt. Vi har ett barn i vår närhet som vi umgåtts mkt med som är fyra dagar äldre och han har varit supertidig i princip allt. Han använde kickbike när han var 15 månader. Han är 2år och 2 månader och kan cykla på vanlig cykel idag. Helt otroligt. Men i deras fall har dom haft extremt svårt med hans sömn. Behöver i princip noll sömn.

    Finns inga syskon att härma här heller :)

    Jag tror att det är jättevanligt att man inte förstår alla deras ord i början :) så är det garanterat här.


    Meriall skrev 2019-01-13 22:01:32 följande:

    Tack så mkt för era svar. Min dotter blev 2 i oktober och har just börjat leka så. Då borde det ligga inom normalspannet även om det känns sent?

    Hon lärde sig räkna till 10 nyligen också, har jättedåligt uttal men man förstår att hon säger det. Upplever också som du LittleSunshine att det är mkt som låter pratigt men svårt att urskilja ord. Tänk om de säger mkt fler ord än man förstår :S Kul att han är duktig på att måla. Min dotter målade sin första riktiga klotterteckning för några dagar sedan.

    Inga syskon att härma i lek eller tal.


  • solglädje
    Meriall skrev 2019-01-13 18:55:40 följande:

    Att tex dockor rider på hästar, någon docka kör bil etc.

    Vid vilken ålder?

    Undrar också när de kunde räkna till 10/känna igen och namnge alla siffror?

    Min dotter är lite efter i många saker så undrar om hon är det i detta eller ligger "normalt" till.


    Varför tror du att hon är efter?
Svar på tråden När började era barn leka så här?