• Anonym (Ken)
    Äldre 13 Jan 19:20
    3430 visningar
    148 svar
    +2
    148
    3430

    Tramsiga ord som blir överanvända

    En del ord går det ju mode i att använda. En del känns bara tramsiga och dåliga innan de ens börjat bli överanvända.

    Vilka ord tycker ni det är trams att använda?

    Några av mina:

    Alfa/Beta - Används ofta av osäkra pojkar som vill spela coola, ofta behöver de hävda sig själva och påstå att de är alfa, medan den de försöker förolämpa är en beta.

    Cuck - Tramsigt ord som ofta används nedlåtande mot andra män som faktiskt försöker behandla kvinnor på ett schysst sätt.

    Mansbebis - Används av bittra personer, ofta kvinnor som inte kan erkänna för sig själva vilka stora sexister de faktiskt är.

    Bebisverkstad/Syskonverkstad - Obehagliga ord som får mig att ogilla föräldrar mer än vad jag borde.

    OBS! Givetvis finns det undantag i användandet och jag beskriver stereotyper, givetvis gäller detta inte för ALLA som använder orden.

  • Svar på tråden Tramsiga ord som blir överanvända
  • Anonym (H)
    Äldre 14 Jan 06:11
    #41
    +3

    Toffel - Överanvänds på män som hittat en partner som han bryr sig om och trivs med. Även om mannen slutat knulla runt och supa varje fredag och lördag, för att istället vilja vara hemma och umgås med tjejen och eventuella barn.

    Ångest - Dagligen får man höra om folk som har ångest över att det är måndag igen, ångest över att nån köpte gula skor istället för svarta, ångest över att de klippte av naglarna, ångest över att de glömde mobilen hemma.. Nej, det är inte ångest.

  • Anonym (Dealb­reaker­)
    Äldre 14 Jan 06:17
    #42
    +3

    Ordet DEALBREAKER stör mig så enormt!!!

    99% av alla som säger att ditten och datten är dealbreakers skulle aldrig lämna när det kom till kritan.

  • Anonym (annel­i)
    Äldre 14 Jan 07:28
    #43
    +5

    Rasist och nazist är väldigt överanvända ord idag. Betyder snart absolut INGENTING. Barn som växer upp idag kommer att tro att en nazist är en sådan där som morfar som röstar på SD och inte ger tiggare pengar.

  • Anonym (.)
    Äldre 14 Jan 08:05
    #44
    +3
    Anonym (anneli) skrev 2019-01-14 07:28:00 följande:

    Rasist och nazist är väldigt överanvända ord idag. Betyder snart absolut INGENTING. Barn som växer upp idag kommer att tro att en nazist är en sådan där som morfar som röstar på SD och inte ger tiggare pengar.


    håller med. Eller en sådan där som är emot terrororganisationer och för utvisning av terrorister. Tragiskt att dessa ord blivit så överanvända i helt fel meningar med tanke på vad orden egentligen står för
  • Anonym (G)
    Äldre 14 Jan 08:13
    #45
    +2

    ?Du har säkert inga barn , du är man , du är kvinna , vet ingenting om ... , som till exempel NPF , vattenkoppar , hamstrar? vad som helst när någon inte har samma åsikt eller erfarenheter om någonting.

    ?Läs på ... ?

    Oftast kommer från någon som är rätt okunnig om ämnet rent allmänt och tror att egna erfarenheter är fakta.

  • Anonym (G)
    Äldre 14 Jan 08:14
    #46
    -1 +1
    Anonym (anneli) skrev 2019-01-14 07:28:00 följande:

    Rasist och nazist är väldigt överanvända ord idag. Betyder snart absolut INGENTING. Barn som växer upp idag kommer att tro att en nazist är en sådan där som morfar som röstar på SD och inte ger tiggare pengar.


    Det är oftast samma människor som hånar invandrare för deras kunskaper i svenska.

    ;)
  • Anonym (.)
    Äldre 14 Jan 08:16
    #47
    +1
    Anonym (G) skrev 2019-01-14 08:14:46 följande:

    Det är oftast samma människor som hånar invandrare för deras kunskaper i svenska.

    ;)


    det är väl ingen som hånat invandrare i denna tråd? vi snackar om överanvända ord här
  • Anonym (G)
    Äldre 14 Jan 09:05
    #48
    Anonym (.) skrev 2019-01-14 08:16:38 följande:

    det är väl ingen som hånat invandrare i denna tråd? vi snackar om överanvända ord här


    ???

    Det var svar på ett inlägg om överanvändandet av rasist/nazist.

    Jag menar såklart inte någon i denna tråd. Utan de människor som kallar alla nazister/ rasister utan grund. Samma människor brukar ofta håna invandrare också för deras svenska på FL .

    Det vill säga om en invandrare inte tycker som dessa självutnämda antirasister är personen SD - are och personens dåliga / eller inte helt felfria svenska bevisar att SD - are är dumma osv.
  • sextio­talist
    Äldre 14 Jan 09:07
    #49
    Anonym (Ken) skrev 2019-01-13 19:20:28 följande:

    En del ord går det ju mode i att använda. En del känns bara tramsiga och dåliga innan de ens börjat bli överanvända.

    Vilka ord tycker ni det är trams att använda?

    Några av mina:

    Alfa/Beta - Används ofta av osäkra pojkar som vill spela coola, ofta behöver de hävda sig själva och påstå att de är alfa, medan den de försöker förolämpa är en beta.

    Cuck - Tramsigt ord som ofta används nedlåtande mot andra män som faktiskt försöker behandla kvinnor på ett schysst sätt.

    Mansbebis - Används av bittra personer, ofta kvinnor som inte kan erkänna för sig själva vilka stora sexister de faktiskt är.

    Bebisverkstad/Syskonverkstad - Obehagliga ord som får mig att ogilla föräldrar mer än vad jag borde.

    OBS! Givetvis finns det undantag i användandet och jag beskriver stereotyper, givetvis gäller detta inte för ALLA som använder orden.


    Alfa/beta, där håller jag med dig, det är ett ord som används ofta i de sammanhang som du nämner. I rätt sammanhang är det OK.

    Cuck har jag inte hört så frekvent

    Mansbebis, tja, det kan vara mycket relevant på en man som inte vuxit upp, utan beter sig som en förvuxen bebis. Jag kan mycket väl använda det på en del män som beskrivs här på FL, utan att vara bitter (min egen sambo är långt ifrån en mansbebis)

    Bebisverkstad, håller med.

    Andra ord som jag ser som frekvent missbrukade
    Hata, för mig är hat ett ord med mycket känslor
    Kränkt, såg i ett svar i en tråd att någon var kränkt för att unga kvinnor blev föräldrar

  • sextio­talist
    Äldre 14 Jan 09:09
    #50
    Anonym (R A) skrev 2019-01-14 05:20:10 följande:
    Nu är jag ingen frekvent användare att ordet men jag kan ändå förklara då jag trots allt vet vad det betyder.

    Tjejmage är inte lika med gravidmage.
    Tjejmagen är ett sätt att berätta vad det är för sorts smärta man har t ex. Det är mest i det sammanhanget ordet används.

    Att säga ont i magen bara tolkas lätt som "ont i magen", samma sorts smärta som män kan få. T ex magkatarr eller annat.
    När man har mensvärk sitter och känns det onda just i tjejmagen.
    Sen håller jag med om att ordet är löjligt, men det fyller ändå en funktion.
    När jag hade mensvärk, så satt hela smärtan i nedre delen av magen, denna smärta var inte endast knuten till livmodern utan andra muskler och även tarmdelen.
    Men jag måste fråga, exakt anatomiskt är en tjejmage?
Svar på tråden Tramsiga ord som blir överanvända