• Plupp73

    Stöd i min bästa väns sorg

    Jag har en vän som betyder allt för mig. Hon är en riktig livsvän, och vi har pratat varje dag sedan vi träffades för 7 år sedan. Vi delar alla tankar och skiftningar i livet, trots att min vän egentligen inte dras varesig till vänskap eller närhet..

    Nu går hennes mamma mot döden, i en långvarig sjukdom. Fullt förutsägbart och väntat, men ändå. Min vän är gift och har två nästan vuxna barn. Hon har en jättefin man, även om de inte riktigt uppnår de samtal och den psykiska närhet hon egentligen önskar.

    Jag är den avgjort närmaste vännen i hennes liv, i princip umgås hon inte med någon annan för egen del, även om de har några vänpar som de umgås med tillsammans.

    Hon har svårt för känslor, svårt för uttryck, är inte van att prata så som vi numera gör. Hon gråter hos mig när hon är ledsen, men är normalt ingen som visar upp känslor.

    Min fråga är hur jag skall göra för att finnas i närheten på bästa sätt!? Jag är inte rädd för sorg, eller tårar, absolut inte för närhet. Jag vill bara hjälpa henne på de sätt jag förmår, eftersom hon är den bästa vän jag haft. Jag kommer aldrig att få en sådan vän igen.

    Samtidigt har hon sin man, och en syster. Hon har dina barn. Jag vill inte tränga mig fram, men finnas till hands. Hur är man lagom? En bra vän?

  • Svar på tråden Stöd i min bästa väns sorg
  • Anonym (liten)

    Jag har inte direkt erfarenhet av andras sorg, men jag tänker att finnas där och lyssna.
    Eftersom hon inte är närhetssökande i vanliga fall så kanske det är svårt för henne att säga till när hon vill ha närhet. Så försök att finnas där i bakgrunden, ring eller checka av med sms lite då och då men samtidigt inte för påträngande. Gå förbi om du har möjlighet, kanske med en lagad middag till familjen så att de slipper tänka på det praktiska.
    Helt enkelt visa att du finns där när hon behöver dig. Det kan ju räcka med ett dagligt telefonsamtal för att visa "jag finns här, jag kommer på en gång om du behöver mig."
    Är hon en sån som säger "nej" fastän du vet att hon vill så behöver du inte ens ställa frågan om du märker att det är vad hon vill, då kan du bara säga "jag kommer hem till dig nu."

  • Plupp73

    Helt riktigt är hon någon som aldrig skulle ringa mitt i natten, oavsett hur mycket jag säger att jag finns för henne alla tider på dygnet.

    Hon har aldrig haft nära samtal, inte utelämnat något om sig själv förr i livet. Hon har börjat kunna uttrycka behov inför mig nu de senaste åren, men det sitter förstås långt inne.

    Vi har pratat varje dag (men det gör vi ju alltid), hon vet att hon finns i mina tankar. Vi pratar och pratar, men hon har lätt för att ha mycket kvar inom sig - tyvärr särskilt inför sin man

Svar på tråden Stöd i min bästa väns sorg