• Maramba

    Vilket datum ska jag ange till f-kassan?

    Hej, är sjukskriven för första gången i livet och ska ansöka om sjukpenning hos f-kassan.

    Enligt mitt läkarintyg var min första sjukdag 29 november. Det intyget är redan skickat elektroniskt till f-kassan och jag ser att dom har registrerat det. Efter det har min arbetsgivare skickat in en sjukanmälan och min sgi har fastställts.

    Nu ska jag ange från vilket datum jag ansöker om ersättning och det står en text om att jag kan ansöka om ersättning från 15e sjukdagen eftersom min arbetsgivare betalar sjuklön den första 14 dagarna. Jag tänker att 15e dagen efter 29 november borde bli 13e december. Men på hemsidan är 8 december förifyllt och när jag ändrar detta kommer det upp en text där det står ?du har angett ett annat datum än första möjliga ansökningsdag enligt sjukanmälan. Fyll i varför du ändrar datum?.

    Hur kan dom anse att 8 december är min 15e sjukdag??

    Tacksam om någon kan klargöra för mig.

  • Svar på tråden Vilket datum ska jag ange till f-kassan?
  • CitronTulo

    Den dag som var din karensdag räknas som din första sjukdag. Antar att du sjukanmälde dig till din arbetsgivare innan 29 november?

  • Maramba
    CitronTulo skrev 2019-01-13 22:28:16 följande:

    Den dag som var din karensdag räknas som din första sjukdag. Antar att du sjukanmälde dig till din arbetsgivare innan 29 november?


    Jag tror jag kommit på vad som inte stämmer. Jag inser när jag kollar tillbaka på förra lönespecen att veckan innan jag blev officiellt sjukskriven med läkarintyg så var jag hemma sjuk i en vanlig förkylning 3 arbetsdagar. Så jag hade karensdag redan 22 nov följt av sjuklön 23-26 nov (betalt endast för två dagar fredag och måndag eftersom jag endast jobbar vardagar). Sen jobbade jag som vanligt 27-28 och från 29 blev jag sjukskriven med läkarintyget och då har inte arbetsgivaren lagt in någon ny karensdag för mig. Utan jag fick sjuklön direkt från 29 nov och framåt.

    Men då väljer alltså arbetsgivaren (eller f-kassan?) att se 22 november som min första sjukdag trots att den sjukperioden inte hör ihop med det jag är sjukskriven för nu. Kan det vara rätt? Datumen blir fel känns det som, eftersom jag jobbade ju som vanligt 27-28 nov. Plus att själva anledningen till varför jag är sjukskriven nu (det som står i läkarintyget) har inget att göra med förkylningen jag var hemma för från början. Så rörigt.

    Rädd att rapportera fel.
Svar på tråden Vilket datum ska jag ange till f-kassan?