• Charlieochjag

    Kan pappan ge mig av sina dagar?

    Hej!

    Jag har alltid varit rätt dålig på det där med föräldradagar och allt som hör till.

    Jag har en son som fyller 7 till sommaren, och varje år har jag tagit ut två v mammaledigt i samband med min semester, men jag använde mina sista dagar i somras.. såg på försäkringskassans sida att pappan har kvar nästan alla sina dagar.

    Dom kommer ju frysa inne till nästa år då sonen fyller 8 va?

    Kan han ge mig av sina dagar?

  • Svar på tråden Kan pappan ge mig av sina dagar?
  • Anonym (Ja)
    Charlieochjag skrev 2019-01-13 22:39:29 följande:

    Hej!

    Jag har alltid varit rätt dålig på det där med föräldradagar och allt som hör till.

    Jag har en son som fyller 7 till sommaren, och varje år har jag tagit ut två v mammaledigt i samband med min semester, men jag använde mina sista dagar i somras.. såg på försäkringskassans sida att pappan har kvar nästan alla sina dagar.

    Dom kommer ju frysa inne till nästa år då sonen fyller 8 va?

    Kan han ge mig av sina dagar?


    Alla utom 90 dgr :)
  • Anonym (K)

    Från Försäkringskassans hemsida:

    "Om barnet är fött före 1 januari 2014

    Ni får hälften av de 480 dagarna var, men 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade för varje förälder. Övriga dagar kan ni avstå till varandra."

    "Hur länge kan jag ta ut föräldrapenning?

    Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag då ditt barn avslutat första året i grundskolan. Om ditt barn fyller 8 år efter skolavslutningen kan du ta ut föräldrapenning till och med den dagen barnet fyller 8 år."

  • Anonym (K)
    Anonym (Ja) skrev 2019-01-13 22:52:15 följande:

    Alla utom 90 dgr :)


    Nej, inte när barnet är fött före 1 januari 2014. Innan det var det andra regler.
  • Anonym (K)

    Sen är det ju upp till pappan om han vill avstå dagar till dig eller inte.

  • Charlieochjag
    Anonym (K) skrev 2019-01-14 07:24:25 följande:

    Sen är det ju upp till pappan om han vill avstå dagar till dig eller inte.


    Ja, givetvis har jag pratat med honom om det, så såpass förstår jag ju..
Svar på tråden Kan pappan ge mig av sina dagar?