• Anonym (Knegarpack)

    Du som tjänar över medel, ser du ner på låginkomsttagare?

    Ofta umgås ju folk bara med personer med samma sociala status eller utbildningsnivå som de själva.

    Många säger inte rent ut att de egentligen ser ner på lågutbildade/ låginkomsttagare, även om det märks på deras attityd gentemot dem.

    Hur är det för dig?

  • Svar på tråden Du som tjänar över medel, ser du ner på låginkomsttagare?
  • Anonym (ja)

    Ja, jag ser ned på dom av anledningen att jag tycker dom är lat som inte genomgår en utbildning som ger ett bra jobb med hyfsad lön.

    Det finns INGA skäl i världen som är godtagbar, för att inte genomföra en utbildning.

  • Anonym (Kim)

    Att man umgås främst med sin egen grupp handlar nog inte så mycket om att man ser ner på dem som tillhör en annan utan mer om att man har mer gemensamt med de egna och liknande intresseområden. Oavsett om man tillhör låg- eller höginkomsttagare.

    Jag tror att det hos låginkomsttagare handlar om att de får för sig att "de rika" ser ner på dem även om det generellt inte är så. Sen finns såklart idioter som är annorlunda men det finns det bland låginkomsttagare också som t ex gärna använder nedsättande ordalag om "de rika" och faktiskt ser ner på DEM på sitt vis.

  • Anonym (Lilla)

    Absolut inte! Vi har många i vår umgängeskrets som är låginkomsttagare och det skulle aldrig falla mig in att se ner på någon.

  • Anonym (?)
    Anonym (ja) skrev 2019-01-14 07:15:52 följande:

    Ja, jag ser ned på dom av anledningen att jag tycker dom är lat som inte genomgår en utbildning som ger ett bra jobb med hyfsad lön.

    Det finns INGA skäl i världen som är godtagbar, för att inte genomföra en utbildning.


    Tänk om de trivs otroligt bra med arbetet då?
  • Anonym (nähä)
    Anonym (ja) skrev 2019-01-14 07:15:52 följande:

    Ja, jag ser ned på dom av anledningen att jag tycker dom är lat som inte genomgår en utbildning som ger ett bra jobb med hyfsad lön.

    Det finns INGA skäl i världen som är godtagbar, för att inte genomföra en utbildning.


    Vad gör vi sen när samhället enbart består utav utbildade människor som kräver ett "bra" jobb med hyfsad lön? Om ingen tar lågstatus jobb med dåligt betalt så kommer samhället att rasa ihop.  
    Så om jag väljer att inte utbilda mig, för att jag ändå har ett arbete som jag älskar och som jag kan försörja mig på (även om lönen är låg) så är det i dina ögon inte ett okej skäl att inte studera?
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (ja) skrev 2019-01-14 07:15:52 följande:

    Ja, jag ser ned på dom av anledningen att jag tycker dom är lat som inte genomgår en utbildning som ger ett bra jobb med hyfsad lön.

    Det finns INGA skäl i världen som är godtagbar, för att inte genomföra en utbildning.


    Vilken människosyn!

    Jag har ett barn som nu ska göra sitt gymnasieval. Både hans pappa och jag är höginkomsttagare (jag visserligen utan utbildning men en vilja av stål har ändå tagit mig dit jag vill i en ledande position). Vårt barn kämpar med sitt val, hen är en praktiker, ingen teoretiker. Samtidigt ser hen ju oss föräldrar som jobbar som tjänstemän och tjänar bra. Men det passar inte för barnet. Hen är nu inne på att välja yrkesgymnasium istället. Det har inget med lathet att göra eller något annat skäl än hur hen är som person och vad som passar hens personlighet bäst. Är hen en sämre människa då anser du för att hen inte väljer att utbilda sig till ett högstatusyrke? För att hen väljer ett yrke som visserligen inte är så välbetalt men som hen kan gå till och ha roligt varje dag, där hen kan lyckas och trivas. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Kim) skrev 2019-01-14 07:18:49 följande:

    Att man umgås främst med sin egen grupp handlar nog inte så mycket om att man ser ner på dem som tillhör en annan utan mer om att man har mer gemensamt med de egna och liknande intresseområden. Oavsett om man tillhör låg- eller höginkomsttagare.

    Jag tror att det hos låginkomsttagare handlar om att de får för sig att "de rika" ser ner på dem även om det generellt inte är så. Sen finns såklart idioter som är annorlunda men det finns det bland låginkomsttagare också som t ex gärna använder nedsättande ordalag om "de rika" och faktiskt ser ner på DEM på sitt vis.


    Håller med. Det utrycks massor av fördomar mot "de rika" av låginkomsttagare. Till och börja med så kan man väl precisera vad "de rika" innebär. Är det de som tjänar över 42.0000 kr i månaden? Eller den rikaste percentilen i världen? Eller att alla höginkosttagare är empatilösa högborgliga egoister.

    Jag är s.k. höginkomsttagare och ser verkligen inte ner på någon pga dess inkomst. 
    I min värld behövs alla jobb och det finns hål i vårt sociala nätverk som man kan ha otur att ramla ner i.
  • PH76

    Jag har inga låginkomsttagare i min umgängeskrets utanför familjen och givetvis så ser jag inte ner på dem. Med ett undantag, det finns en stor grupp kan jag känna, som tror att man blir höginkomsttagare genom att halka fram på ett bananskal, dessa ser jag ner på.

    Sen är jag lite på var TS sätter gränsen för låg- vs höginkomsttagare, det kan vara rätt individuellt, jag ser inte någon som tjänar 40k i månaden som höginkomsttagare.

Svar på tråden Du som tjänar över medel, ser du ner på låginkomsttagare?