• Anonym (arg)

    Ska man få gå fri i detta läget?

    Det har hänt en del olyckor mellan bilar och gående, där de gående inte använt reflex och alltså inte synts. 
    Folk är antingen obrydda eller korkade för man syns dåligt även om man gå på en upplyst trottoar. 

    Senast i morse gick en dåre över vägen, i en backe som är ökänd för att vara hal så jag körde väldigt långsamt där (40 väg, jag körde mellan 20 och 30 hela vägen) tack och lov. Det är inte övergångsställe där heller så det är inget man räknar med att någon ska gå där. Jag såg personens ben när jag var väldigt nära och hade jag kört bara lite fortare hade jag kört på honom. Mycket obehagligt. 

    Så, vad tycker ni, om man kan bevisa att föraren inte kört vårdslöst men den gående inte har gjort det denne kan för att synas, ska föraren kunna dömas alls då? 
    Och om föraren döms, ska även den gående kunna dömas? (Jag vet att det än då länge inte är lag på att ha reflex eller ens en sådan lag påtänkt, men det borde fan vara lag) 

  • Svar på tråden Ska man få gå fri i detta läget?
  • EmberEyes

    Det finns bara skyldigheter i trafiken. Om det är såpass dålig sikt att du inte kan se en person, så ska din hastighet vara anpassad så du inte kör på någon OM den skulle korsa vägen.

    Däremot är jag 100% för en lag att alla som vistas i trafiken ska ha reflexer på sig när gatubelysningen går igång.

  • CitronTulo

    Tycker att det är jäkligt läskigt med personer som springer runt utan reflex i mörkret! Men som bilist med säkerhetstänkt så ska man ALLTID räkna med att något kan komma utfarande i vägen eller t.ex en mörklädd person går över vägen utan reflex. Därmed inte sagt att personen som gick över vägen gjorde rätt, men kör en bilist på hen så är det självklart bilisten som bär huvudansvaret, denne är skyldig att hålla hastighet anpassad till vägunderlaget etc. så att denne hinner bromsa vid liknande tillfällen!

  • Anonym (arg)

    Ja nu hade jag ju anpassat hastigheten men jag fick ändå hjärtat i halsgropen.

    Märkligt att man ska bli skyldig när någon så helt struntar dels i att se till att de syns och dels struntar i trafikreglerna. Det dinns gatlyktor där, men med rätt långt avstånd mellan dem.

  • Kjell2
    Anonym (arg) skrev 2019-01-14 14:31:43 följande:

    Ja nu hade jag ju anpassat hastigheten men jag fick ändå hjärtat i halsgropen.

    Märkligt att man ska bli skyldig när någon så helt struntar dels i att se till att de syns och dels struntar i trafikreglerna. Det dinns gatlyktor där, men med rätt långt avstånd mellan dem.


    Är du säker på att endast du skulle bli skyldig?
  • Anonym (arg)
    Kjell2 skrev 2019-01-14 14:36:57 följande:

    Är du säker på att endast du skulle bli skyldig?


    Nej det vet jag ju inte förstås. Jag hoppas inte det. Nu hände inget men det är ju varje dag man ser folk utan reflex och man ser dem alldeles för sent.
  • Kjell2
    Anonym (arg) skrev 2019-01-14 14:46:07 följande:
    Nej det vet jag ju inte förstås. Jag hoppas inte det. Nu hände inget men det är ju varje dag man ser folk utan reflex och man ser dem alldeles för sent.
    Folk utan reflexer är ett otyg. Oavsett vad lagen säger så blir det en repa i bilen och en stor buckla i den gående om det smäller.


  • Anonym (Alla)

    Lägg på en svart hund utan reflexer så har du vårt närmaste samhälle. Man ser tammeden inte hunden längst där ute på kopplet förrän man passerar! Vissa är inte rädda vare sig om sig själva eller sina hundar!

  • nernu
    CitronTulo skrev 2019-01-14 09:13:26 följande:

    Tycker att det är jäkligt läskigt med personer som springer runt utan reflex i mörkret! Men som bilist med säkerhetstänkt så ska man ALLTID räkna med att något kan komma utfarande i vägen eller t.ex en mörklädd person går över vägen utan reflex. Därmed inte sagt att personen som gick över vägen gjorde rätt, men kör en bilist på hen så är det självklart bilisten som bär huvudansvaret, denne är skyldig att hålla hastighet anpassad till vägunderlaget etc. så att denne hinner bromsa vid liknande tillfällen!


    Det är väl inte bilistens fel om någon går rakt ut i gatan ifall bilisten hållit hastigheten och det inte är ett övergångsställe? Och man kan givetvis inte alltid anpassa hastigheten efter att någon kommer utfarande. Då skulle man aldrig någonsing kunna köra fortare än 10 km/h.
  • EmberEyes
    nernu skrev 2019-01-14 20:23:26 följande:
    Det är väl inte bilistens fel om någon går rakt ut i gatan ifall bilisten hållit hastigheten och det inte är ett övergångsställe? Och man kan givetvis inte alltid anpassa hastigheten efter att någon kommer utfarande. Då skulle man aldrig någonsing kunna köra fortare än 10 km/h.
    Jo, en bilist ska aldrig hålla en högre hastighet än att  han/hon kan stanna. Iaf är det vad som körskolorna lär ut.
Svar på tråden Ska man få gå fri i detta läget?