• Anonym (TS)

    Myrkryp o diabetes?

    Är 44 år och har då och då hela livet haft problem med myrkryp i benen. Brukar dock ordna till sig med järntillskott. Nu har jag upptäckt ett samband med socker. Äter jag socker eftermiddag/kväll om än aldrig så lite så vaknar jag på natten av krypet. Äter socker rätt sällan det är därför jag upptäckt detta. Någon som har erfarenhet? Kan det vara typ 2 diabetes?

  • Svar på tråden Myrkryp o diabetes?
  • Anonym (anonym)

    Myrkryp i benen kan vara magnesiumbrist, har du testat att ta Magnesiumtabletter ?

  • Anonym (TS)

    Tack, ja det har jag. Det jag reagerar på är detta tydliga samband med socker.

  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2019-01-14 10:27:51 följande:

    Är 44 år och har då och då hela livet haft problem med myrkryp i benen. Brukar dock ordna till sig med järntillskott. Nu har jag upptäckt ett samband med socker. Äter jag socker eftermiddag/kväll om än aldrig så lite så vaknar jag på natten av krypet. Äter socker rätt sällan det är därför jag upptäckt detta. Någon som har erfarenhet? Kan det vara typ 2 diabetes?


    Den enda skillnaden mellan rent socker och övriga kolhydrater är att sockret går snabbare ut i kroppen. Så nej, jag tror inte på något samband. 
    Diabetes typ två är att kroppen är insulinresistent, och har helt andra symptom. Däremot kan myrkrypningar komma om man har haft diabetes länge och det beror på att sjukdomen som så kan ge inflammerade kärl. 
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2019-01-14 11:54:59 följande:

    Den enda skillnaden mellan rent socker och övriga kolhydrater är att sockret går snabbare ut i kroppen. Så nej, jag tror inte på något samband. 

    Diabetes typ två är att kroppen är insulinresistent, och har helt andra symptom. Däremot kan myrkrypningar komma om man har haft diabetes länge och det beror på att sjukdomen som så kan ge inflammerade kärl. 


    Tack för ditt insatta svar! Jag får lätt inflammationer i kroppen när jag ätit dåligt en period, som genast går tillbaka när jag minskar på kolhydraterna. Men jag förstår av ditt svar att jag inte bör ha haft diabetes så länge så kärlen inflammeras utan att ha haft andra symptom.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (TS) skrev 2019-01-14 10:27:51 följande:

    Är 44 år och har då och då hela livet haft problem med myrkryp i benen. Brukar dock ordna till sig med järntillskott. Nu har jag upptäckt ett samband med socker. Äter jag socker eftermiddag/kväll om än aldrig så lite så vaknar jag på natten av krypet. Äter socker rätt sällan det är därför jag upptäckt detta. Någon som har erfarenhet? Kan det vara typ 2 diabetes?


    Om myrkrypningarna ordnar sig med järntillskott så kan du ju testa att äta järntabletter varje dag året runt så kanske alla myrkrypningsproblem försvinner?

    Har du testat ditt Ferritin? Om man har under 60 så har man järnbrist.
Svar på tråden Myrkryp o diabetes?