• Anonym (Undra­nde)
    Äldre 14 Jan 14:56
    6520 visningar
    16 svar
    16
    6520

    Studera under mammaledighet? (från jobb)

    Hej! Jag ska få barn i sommar. Jag är fast anställd och vill läsa ett par kurser i höst. Om jag är föräldraledig kan jag då studera samtidigt under några månader? Jag gissar att det inte går.

    Men om jag skulle vara föräldraledig från jobbet utan att ta ut ersättning från försäkringskassan, kan jag då plugga samtidigt?

    Ifall inte detta heller går är alternativet att jag ansöker redan nu om att jag vill vara tjänstledig för studier i höst. Visst är det så att man ej kan bli nekad det om man ansöker minst 6 månader i förväg?

    Isåfall skulle jag då vara tjänstledig i ca 5 månader och därefter vara föräldraledig från jobbet.

    Någon som vet hur det funkar?

    Saken är den att jag MÅSTE läsa dessa kurser i höst och jag tror ej det blir några problem att klara det samtidigt som jag har en liten.

    Ursäkta för luddigt formulerat inlägg.

  • Svar på tråden Studera under mammaledighet? (från jobb)
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:02
    #1

    Någon? :)

  • Äldre 14 Jan 20:16
    #2

    Läs kurserna nu.

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Jan 20:50
    #3
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 14:56:58 följande:

    Hej! Jag ska få barn i sommar. Jag är fast anställd och vill läsa ett par kurser i höst. Om jag är föräldraledig kan jag då studera samtidigt under några månader? Jag gissar att det inte går.

    Men om jag skulle vara föräldraledig från jobbet utan att ta ut ersättning från försäkringskassan, kan jag då plugga samtidigt?

    Ifall inte detta heller går är alternativet att jag ansöker redan nu om att jag vill vara tjänstledig för studier i höst. Visst är det så att man ej kan bli nekad det om man ansöker minst 6 månader i förväg?

    Isåfall skulle jag då vara tjänstledig i ca 5 månader och därefter vara föräldraledig från jobbet.

    Någon som vet hur det funkar?

    Saken är den att jag MÅSTE läsa dessa kurser i höst och jag tror ej det blir några problem att klara det samtidigt som jag har en liten.

    Ursäkta för luddigt formulerat inlägg.


    Plugga kan du definitivt göra, men om du kan ta ut CSN är en annan femma. Ska inte svara bombsäkert om det. Men du får ju alltid läsa kurser om du vill det, så länge det inte går ut över ditt arbete om du inte kommit överrens om annat med arbetsgivaren. Men som sagt, planerar du att ta ut CSN istället för FP så ring FK först och kolla.
  • Tiina8­7
    Äldre 14 Jan 21:01
    #4

    Så länge man har rumslig kontakt med barnet, dvs studerar på distans hemma kan man ta ut på csn och fp ubder tiden man studerar och är föräldraledig. Dock så får man passa sig så att man inte kommer upp i fribeloppet som csn har. Detta gäller såvida de inte har ändrat reglerna de senaste åren.

  • Äldre 14 Jan 21:04
    #5

    Nu är det några år sedan, men tror det borde fungera lika nu... Jag pluggade 100% (på distans) när jag var föräldraledig. Jag fick varken studiebidrag eller tog lån - utan fick ersättning från FK. Sedan saxade jag in deltidsjobb med föräldraledighet och fortsatte studera. Sista året av studierna jobbade jag 100% och pluggade 50%. Så länge man inte får ersättning från CSN så är det OK. 

    Om du är med i Unionen så går det få studieböckerna betalda (säkert i andra fackförbund också). 

    Men glöm inte att det är tufft att kombinera småbarn med studier och jobb. Man måste hinna stanna upp och bara vara mamma också!

  • Tiina8­7
    Äldre 14 Jan 21:29
    #6
    Elis73 skrev 2019-01-14 21:04:17 följande:

    Nu är det några år sedan, men tror det borde fungera lika nu... Jag pluggade 100% (på distans) när jag var föräldraledig. Jag fick varken studiebidrag eller tog lån - utan fick ersättning från FK. Sedan saxade jag in deltidsjobb med föräldraledighet och fortsatte studera. Sista året av studierna jobbade jag 100% och pluggade 50%. Så länge man inte får ersättning från CSN så är det OK. 

    Om du är med i Unionen så går det få studieböckerna betalda (säkert i andra fackförbund också). 

    Men glöm inte att det är tufft att kombinera småbarn med studier och jobb. Man måste hinna stanna upp och bara vara mamma också!


    Så längr man har rumlsig kontakt med barnrt kan man ta både fp och can under studier när man är föräldraledig. Fk har krav att man ska ha rumslig kontakt med barnet och CSN krav att man ska studera.
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 23:06
    #7

    Tack för alla svar!

    Men om jag då är föräldraledig från mitt jobb, får jag då plugga samtidigt? Utan att ta ut CSN.

    Är rädd att det blir problem att kunna studera när man är föräldraledig från ett jobb. Alltså att det inte är tillåtet från jobbet eller så.

    Tänker att det är en annan sak att plugga om man är föräldraledig utan att ha ett fast jobb man är ledig ifrån?

    Därav alternativet att ta tjänstledigt från jobbet och då plugga med CSN. Detta blir då i samma veva som bebisen kommer. Så när jag är klar med studierna går jag då över till mammaledighet istället för tjänstledigt.

  • Tiina8­7
    Äldre 14 Jan 23:08
    #8
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 23:06:14 följande:

    Tack för alla svar!

    Men om jag då är föräldraledig från mitt jobb, får jag då plugga samtidigt? Utan att ta ut CSN.

    Är rädd att det blir problem att kunna studera när man är föräldraledig från ett jobb. Alltså att det inte är tillåtet från jobbet eller så.

    Tänker att det är en annan sak att plugga om man är föräldraledig utan att ha ett fast jobb man är ledig ifrån?

    Därav alternativet att ta tjänstledigt från jobbet och då plugga med CSN. Detta blir då i samma veva som bebisen kommer. Så när jag är klar med studierna går jag då över till mammaledighet istället för tjänstledigt.


    Ja, du kan plugga på distans som föräldraledig även med CSN och fp. Bara du har rumslig kontakt med barnet.
  • Anonym (M)
    Äldre 14 Jan 23:27
    #9
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 23:06:14 följande:

    Tack för alla svar!

    Men om jag då är föräldraledig från mitt jobb, får jag då plugga samtidigt? Utan att ta ut CSN.

    Är rädd att det blir problem att kunna studera när man är föräldraledig från ett jobb. Alltså att det inte är tillåtet från jobbet eller så.

    Tänker att det är en annan sak att plugga om man är föräldraledig utan att ha ett fast jobb man är ledig ifrån?

    Därav alternativet att ta tjänstledigt från jobbet och då plugga med CSN. Detta blir då i samma veva som bebisen kommer. Så när jag är klar med studierna går jag då över till mammaledighet istället för tjänstledigt.


    Som sagt, du får alltid lov att studera - så länge det inte går ut över ditt jobb har din arbetsgivare inget att säga till om. Vad du gör på din fritid är din ensak. Föräldraledigheten är istället för ditt abete under en viss tid, så arbetsgivaren har inget att anmärka på iom att denne inte har något att göra med hur du lägger upp din föräldraledighet. 
  • Anonym (M)
    Äldre 14 Jan 23:28
    #10
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 23:06:14 följande:

    Tack för alla svar!

    Men om jag då är föräldraledig från mitt jobb, får jag då plugga samtidigt? Utan att ta ut CSN.

    Är rädd att det blir problem att kunna studera när man är föräldraledig från ett jobb. Alltså att det inte är tillåtet från jobbet eller så.

    Tänker att det är en annan sak att plugga om man är föräldraledig utan att ha ett fast jobb man är ledig ifrån?

    Därav alternativet att ta tjänstledigt från jobbet och då plugga med CSN. Detta blir då i samma veva som bebisen kommer. Så när jag är klar med studierna går jag då över till mammaledighet istället för tjänstledigt.


    Som sagt, du får alltid lov att studera - så länge det inte går ut över ditt jobb har din arbetsgivare inget att säga till om. Vad du gör på din fritid är din ensak. Föräldraledigheten är istället för ditt abete under en viss tid, så arbetsgivaren har inget att anmärka på iom att denne inte har något att göra med hur du lägger upp din föräldraledighet. 
  • Äldre 15 Jan 00:28
    #11
    Tiina87 skrev 2019-01-14 23:08:29 följande:
    Ja, du kan plugga på distans som föräldraledig även med CSN och fp. Bara du har rumslig kontakt med barnet.
    Hur kan man få CSN med en heltidslön?
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Jan 17:34
    #12
    Svensk Pirat skrev 2019-01-15 00:28:55 följande:

    Hur kan man få CSN med en heltidslön?


    Ts ska vara föräldrarledig. Att vara föräldraledig ger ingen heltidslön.
  • Äldre 16 Jan 13:52
    #14

    Jag plugga och va föräldraledig samtidigt inget fl brydde som om. Nu tog jag förvisso ut bara 5dagar föräldrapenningsersättning så hade kunnat säga att jag plugga på helgerna. De dagar de var obligatoriskt tog pappan föräldraledig istället.

  • Tiina8­7
    Äldre 16 Jan 18:15
    #15
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 13:17:49 följande:

    Okej, TrollTina.


    När man är föräldraledig får man föräldrarpening, vilket inte motsvarar någon helthetslön. Om då studerar samtidigt med föräldraledigheten, ex på distans så kan man även ta ut csn för studierna. Det man då ska tänk på är att man tillsammans med fp kan komma över fribeloppsgränsen. Det är helt lovligt och enligt både CSN och försäkringskassan. Om du motsätter dig det så får du ta upp det med försäkringskassan och CSN.
  • Äldre 16 Jan 18:46
    #15
    Tiina87 skrev 2019-01-16 18:15:17 följande:
    När man är föräldraledig får man föräldrarpening, vilket inte motsvarar någon helthetslön. Om då studerar samtidigt med föräldraledigheten, ex på distans så kan man även ta ut csn för studierna. Det man då ska tänk på är att man tillsammans med fp kan komma över fribeloppsgränsen. Det är helt lovligt och enligt både CSN och försäkringskassan. Om du motsätter dig det så får du ta upp det med försäkringskassan och CSN.
    Väldigt trovärdig kommentar.
  • Tiina8­7
    Äldre 16 Jan 19:13
    #16
    Svensk Pirat skrev 2019-01-16 18:46:47 följande:

    Väldigt trovärdig kommentar.


    Det är fakta som du kan kontrollera själv.
Svar på tråden Studera under mammaledighet? (från jobb)