• Anonym (TS)

    Ludvig, Filip, Mille, Arna, Erna, Åsa

    Vi funderar på namn till vårt första barn, vet ej om det är en kille eller tjej än, och dessa 6 känns mest aktuella just nu. Jag är fullt medveten om att det är rätt olika stil på dem, så ska inte be er komma med tips på liknande namn :) Hör däremot gärna era spontana reaktioner på vad ni tycker om dessa namn eller associerar dem med. Hör gärna också från er som har å/ä/ö i namnet hur pass mycket man påverkas av krångel med att ha en bokstav som inte finns på engelska i namnet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-14 17:43
    Kom på att jag hade velat skriva med ytterligare ett tjejnamn vi funderar på, som bara föll bort ur minnet när jag skrev inlägget; Gloria

  • Svar på tråden Ludvig, Filip, Mille, Arna, Erna, Åsa
  • Alvina

    Filip är det enda namnet som tilltalar mig. Föredrar dock denna stavning: Philip.

    Arna har jag aldrig hört förut.

  • Nimzay

    Mina reaktioner/åsikter:

    Ludvig - Ganska fint namn

    Filip - Helt okej namn, fast kanske inte precis nån favorit för min del. Men hursomhelst absolut inte fult, konstigt eller så. Föredrar stavningen Filip före Philip för övrigt.

    Mille - Nja, tycker det känns lite väl smeknamnsaktigt, typ. Trots att jag kan tycka ganska bra om korta/gulliga smeknamnsaktiga namn, smeknamnsformer av långa namn och så, så tycker jag faktiskt att just detta känns lite väl mycket ?smeknamn? även för mig.

    Arna - Har aldrig hört förut vad jag kan minnas. Så blir kanske en aning förvirrad typ först när jag läser det. Annars har jag inga särskilda åsikter om det, varken speciellt fult eller fint enligt mitt tycke.

    Erna - Tycker väl att det är ett hyfsat fint namn egentligen, men känns kanske inte sådär speciellt vanligt och samtidigt kanske lite ?tantigt? eller nåt (kan inte riktigt sätta ord på hur jag menar) så jag vet inte riktigt

    Åsa - Tycker i grunden att detta är ett väldigt fint namn som jag egentligen gillar rätt mycket, men nja som sagt kanske lite krångligt med tanke på bokstaven Å, har själv helt tänkt bort detta namn på eventuellt framtida barn just på grund av detta.

  • Anonym (A)

    Har ett Ä i mitt efternamn och det har aldrig varit ett problem. Varken här i Sverige eller utomlands.

    Jag gillar inget av namnen särskilt mycket men Filip tycker jag bäst om. Även Ludvig och Åsa är ok, det är normala namn även om jag personligen inte gillar dem alls. Resten låter som smeknamn respektive bara konstigt.

Svar på tråden Ludvig, Filip, Mille, Arna, Erna, Åsa