• Anonym (besvi­ken)
    Äldre 14 Jan 17:37
    52 visningar
    5 svar
    5
    52

    varför vill de inte behålla mig?

    Hej, jag är en 20-åring som haft ett fåtal jobb. Av en slump råkar samtliga vara tillfälliga, alltså ett uppdrag under en viss tid. 

    När jag fått de här jobben så har jag tänkt att ''vad bra, då har jag en fot inne och kan kanske få ett annat jobb sedan''. Har jobbat både på bemanningsföretag och direktanställd på företag, men så fort uppdraget är slut så är det som att man inte känner varandra. Man bara hänvisas till att ''söka andra utannonserade tjänster''. 

    Brukar det gå till såhär? Tänker att särskilt på bemanningsföretag har de ju alltid nya jobb, varför vill de då inte ha en person som de redan pratat med och känner? Nu ska jag alltså börja från noll igen och vara en del i en anonym massa. Det är inte så att jag misskött mig, har på alla jobb fått beröm och alltid varit trevlig och så. 

    För tydlighetens skull gäller detta alltså ''lågkvalificerade jobb'', sådana det ofta kommer in väldigt många ansökningar till per tjänst. 

  • Svar på tråden varför vill de inte behålla mig?
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 14 Jan 18:53
    #1

    Om man inte har kontakter eller examen inom något bristyrke är det jättesvårt att få fast jobb tyvärr. Jag vet många i samma sits som dig.

    Om du kan tänka dig att plugga vidare, så gör det så har du större chans att få ett fast jobb och slippa alla tillfälliga jobb sen.

  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 18:59
    #2
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-14 18:53:03 följande:

    Om man inte har kontakter eller examen inom något bristyrke är det jättesvårt att få fast jobb tyvärr. Jag vet många i samma sits som dig.

    Om du kan tänka dig att plugga vidare, så gör det så har du större chans att få ett fast jobb och slippa alla tillfälliga jobb sen.


    Ja, det är väl så. Tänkte ifall jag kanske bara hade otur, har haft någon bild av att åtminstone bemanningsföretag skulle vilja satsa på personer de redan haft när det kommer ett liknande uppdrag, istället för att göra ett helt nytt urval, men de kanske tjänar mer pengar på det? 

    Har tänkt plugga vidare, på yrkeshögskola, problemet är att jag enligt dem behöver mer allmän arbetserfarenhet först innan jag är redo för just det yrket jag vill läsa till, så därför är jag där jag är nu. 
  • Äldre 15 Jan 07:11
    #3

    Ring upp en chef där du har varit och be om en ärlig förklaring.

    Var beredd på att det kan vara hårt att höra vad som är fel.

  • Anonym (Reali­st)
    Äldre 15 Jan 08:34
    #4

    Det kan vara en signal på att du är på fel plats i livet. Miljön brukar stöta bort dem som egentligen borde göra något annat.

    Vad vill du göra med ditt liv egentligen? På vilket sätt vill du göra nytta för människor och samhället? Om du inte hade behövt jobba med lågkvalificerade jobb för pengarna, vad hade du gjort istället?

  • Anonym (besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 15:58
    #5
    Långbenopluto skrev 2019-01-15 07:11:42 följande:

    Ring upp en chef där du har varit och be om en ärlig förklaring.

    Var beredd på att det kan vara hårt att höra vad som är fel.


    När jag pratat med cheferna så har de sagt att jag ''gjort ett jättebra jobb'' ''kunden vara jättenöjd'' osv, när jag sedan sagt att jag gärna tar ett nytt uppdrag eller om de behöver extra personal så får man ett sånt där ''du är välkommen att ansöka för de utannonserade tjänsterna'', med typ 500 andra...
    Anonym (Realist) skrev 2019-01-15 08:34:06 följande:

    Det kan vara en signal på att du är på fel plats i livet. Miljön brukar stöta bort dem som egentligen borde göra något annat.

    Vad vill du göra med ditt liv egentligen? På vilket sätt vill du göra nytta för människor och samhället? Om du inte hade behövt jobba med lågkvalificerade jobb för pengarna, vad hade du gjort istället?


    Både ja och nej. Enda anledningen att jag gör detta är att jag behöver arbetserfarenhet för att kunna söka till en yrkesutbildning jag vill gå. När jag sökte den förra gången sa de att jag behövde mer allmän erfarenhet i arbetslivet, och jag tycker faktiskt att arbetena jag haft varit kul så jag utstrålar nog inte ''jag vill inte vara här'', just nu sitter jag dock utan arbete sedan flera månader och tiden bara går. Yrkesutbildningen kan jag inte söka till än, dels är det minst ett halvår till nästa startar och dels tycker jag att jag haft för lite jobb.
Svar på tråden varför vill de inte behålla mig?