• Guldpäron

    Kolla äggreserver? Hur går det till?

    Jag planerar bebisverkstad och funderar på om jag ska gå till Gyn och kolla att ?allt ser bra ut?, och kanske kolla mina äggreserver.

    Någon som gjort en sådan undersökning när ni planerat bebis och kan berätta lite hur det går till? Kan man gå till vilken Gynmottagning som helst för att kolla äggreserver?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Kolla äggreserver? Hur går det till?
  • Jag är bara jag

    Man tar blodprov och kollar FSH och AMH. Men man får självklart gå privat och det kommer ändå inte säga nåt om dina/era chanser att få barn. Det är nämligen så mycket som spelar in. Det kan möjligen ge ett hum, men inget mer. Alla mina värden var bra när jag gjorde min fertilitetsutredning och jag kunde aldrig få genetiska barn.

  • Guldpäron
    Jag är bara jag skrev 2019-01-14 21:32:10 följande:

    Man tar blodprov och kollar FSH och AMH. Men man får självklart gå privat och det kommer ändå inte säga nåt om dina/era chanser att få barn. Det är nämligen så mycket som spelar in. Det kan möjligen ge ett hum, men inget mer. Alla mina värden var bra när jag gjorde min fertilitetsutredning och jag kunde aldrig få genetiska barn.


    Tack för svar! Vad tråkigt att höra att du inte kunde få genetiska barn trots bra värden. Tog du alltså blodprov för att testa äggreserven? Inte genom UL?
  • Anonym (M)
    Guldpäron skrev 2019-01-14 21:27:01 följande:

    Jag planerar bebisverkstad och funderar på om jag ska gå till Gyn och kolla att ?allt ser bra ut?, och kanske kolla mina äggreserver.

    Någon som gjort en sådan undersökning när ni planerat bebis och kan berätta lite hur det går till? Kan man gå till vilken Gynmottagning som helst för att kolla äggreserver?

    Tacksam för svar :)


    Det säger som sagt inget om chanserna att kunna få barn, men för mig gav det mig lite ro ändå. Jag visste redan att jag och min sambo kunde få barn, men vi vill vänta med att skaffa barn på några år och jag är just nu snart 27 år. En oro hos mig är att jag ska gå in klimakteriet för tidigt. Statistiskt sett rätt osannolikt, men det var något som oroade mig så då kändes det värt att testa och se hur mina äggreserver såg ut. 
  • Jag är bara jag
    Guldpäron skrev 2019-01-14 22:23:39 följande:
    Tack för svar! Vad tråkigt att höra att du inte kunde få genetiska barn trots bra värden. Tog du alltså blodprov för att testa äggreserven? Inte genom UL?
    Vi gjorde en fullständig fertilitetsutredning. Där ingår flera blodprov, VUL, spermaprov och äggledarspolning. Inga fel hittades. Först vid IVF upptäcktes att mina ägg var av usel kvalitet. Men vi fick barn via embryodonation så utan barn är vi inte. Glad  Det genetiska spelar ingen roll för oss, bara att vi fick barn. Hjärta
  • Guldpäron
    Anonym (M) skrev 2019-01-14 22:34:08 följande:

    Det säger som sagt inget om chanserna att kunna få barn, men för mig gav det mig lite ro ändå. Jag visste redan att jag och min sambo kunde få barn, men vi vill vänta med att skaffa barn på några år och jag är just nu snart 27 år. En oro hos mig är att jag ska gå in klimakteriet för tidigt. Statistiskt sett rätt osannolikt, men det var något som oroade mig så då kändes det värt att testa och se hur mina äggreserver såg ut. 


    Tack för ditt svar :) Det är precis det jag skulle behöva också, lite ro så att jag ?vågar? vänta lite till med att försöka. Hur gick du till väga? Gick du bara till gynekolog och bad dem kolla med Ultraljud, eller fick du ta blodprov?
  • Guldpäron
    Jag är bara jag skrev 2019-01-14 22:38:33 följande:

    Vi gjorde en fullständig fertilitetsutredning. Där ingår flera blodprov, VUL, spermaprov och äggledarspolning. Inga fel hittades. Först vid IVF upptäcktes att mina ägg var av usel kvalitet. Men vi fick barn via embryodonation så utan barn är vi inte.   Det genetiska spelar ingen roll för oss, bara att vi fick barn.


    Glad att höra att ni fick barn i alla fall :) fick du någon möjlig förklaring eller orsak till varför dina ägg hade så dålig kvalité? Eller har du några egna teorier?
  • Jag är bara jag
    Guldpäron skrev 2019-01-16 22:49:09 följande:
    Glad att höra att ni fick barn i alla fall :) fick du någon möjlig förklaring eller orsak till varför dina ägg hade så dålig kvalité? Eller har du några egna teorier?
    Ingen förklaring och inga teorier. Flera missfall också, även med andras ägg så det var flera fel.
  • Anonym (M)
    Guldpäron skrev 2019-01-16 22:46:53 följande:
    Tack för ditt svar :) Det är precis det jag skulle behöva också, lite ro så att jag ?vågar? vänta lite till med att försöka. Hur gick du till väga? Gick du bara till gynekolog och bad dem kolla med Ultraljud, eller fick du ta blodprov?
    Gjorde enbart blodprov, tror de testade för FSH och AMH. Jag hörde av mig till en fertilitetsklinik i närheten av där jag bor och uppgav helt enkelt vad jag ville, fick gå och lämna blodprov och sen hörde de av sig med resultatet. Man får betala lite mer än vanligt sjukhusbesök, men kände att det var värt.
  • Anonym (M)
    Guldpäron skrev 2019-01-16 22:46:53 följande:
    Tack för ditt svar :) Det är precis det jag skulle behöva också, lite ro så att jag ?vågar? vänta lite till med att försöka. Hur gick du till väga? Gick du bara till gynekolog och bad dem kolla med Ultraljud, eller fick du ta blodprov?
    Gjorde enbart blodprov, tror de testade för FSH och AMH. Jag hörde av mig till en fertilitetsklinik i närheten av där jag bor och uppgav helt enkelt vad jag ville, fick gå och lämna blodprov och sen hörde de av sig med resultatet. Man får betala lite mer än vanligt sjukhusbesök, men kände att det var värt.
  • UndrandeSökare
    Guldpäron skrev 2019-01-14 21:27:01 följande:

    Jag planerar bebisverkstad och funderar på om jag ska gå till Gyn och kolla att ?allt ser bra ut?, och kanske kolla mina äggreserver.

    Någon som gjort en sådan undersökning när ni planerat bebis och kan berätta lite hur det går till? Kan man gå till vilken Gynmottagning som helst för att kolla äggreserver?

    Tacksam för svar :)


    Du kan köpa Werlabs Fertilitetspaket (werlab.se)och ta blodproverna på CD3 på det av deras provtagningsställe som ligger närmast dig.

    I det paketet ingår amh (som ska tas på cd3, alltså 3e dagen under mensen). Amh talar om ungefär hur många ägg du har kvar (äggreserv), men säger tyvärr inget om det är bra eller dålig kvaliltet på äggen.

    Tänk på att både äggen och spermierna måste vara bra för att det ska bli barn. Ibland skyller läkarna endast på äggen. Men en bra gyn kan ordna så din man får remiss för spermaanalys med morfologi. Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen.

    Annars om man redan försökt bli gravid i 12 månader utan plus, så kan man få en infertilitetsutredning genom Landstinget. Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en utredning så får man ställa sig i kö för det.
Svar på tråden Kolla äggreserver? Hur går det till?