• Anonym (Vikarien)

    Alla dessa småtjocka barn; vad har hänt?!

    Hej!

    Jag arbetar som vikarie och är inskriven på kommunens vikariepool. Jag jobbar i princip varje dag i veckan på olika förskolor och skolor runt om i kommunen. Det har blivit mestadels förskolor men förra veckan plus denna vecka har jag varit på en F-6-skola (jag blir kvar veckan ut och ev nästa vecka). Jag är inhoppare för en fritids/resurs så jag finns med i såväl klasser under skoltid, samt en stund på fritids.

    Idag var jag i en åk 1 och var med på gymnastiken. Jag gick mellan omklädningsrummen för att se till att barnen inte ?fastnade?.

    Jag stod bara vid dörrarna (där ser man bara ut över bänkarna - inte duscharna) och jag kunde inte ro för att reflektera över hur småtjocka 9 av 10 barn var. Ingen var direkt fet, men 9 av 10 (så väl pojkar som flickor) var småtjocka; de hade liksom degmage.

    Jag blev förvånad, för med tröja på så ser de inte tjocka ut. Alla ser smala ut i ansikte och armar, men magarna utan tröjor - jag blev helt paff! Det var verkligen 9 av 10 som hade en rejäl mjuk putmage som veckade sig säkert tre ggr när de satt ner.

    Hur kommer det sig!? Hur kan dessa barn ?drabbats? av samma sak? Alla är smala egentligen, över hela kropparna, förutom de där små degmagarna.

    Vad är det för ?fenomen??

    Jag tror inte att det beror på dåligt föräldraskap, jag fick direkt känslan av att det måste vara något som finns i maten/vattnet. Hur kan annars 9 av 10, - både pojkar och flickor, - ha samma typ av ?åkomma?!?

    Det här är en skola med blandade samhällsklasser och nationaliteter, så det är varken ghetto eller överklass - det finns lite av varje.

    Har ni sett något liknande på så små barn? Vet ni vad det kan bero på? Har ni några teorier?