• Anonym (Vikarien)

    Alla dessa småtjocka barn; vad har hänt?!

    Hej!

    Jag arbetar som vikarie och är inskriven på kommunens vikariepool. Jag jobbar i princip varje dag i veckan på olika förskolor och skolor runt om i kommunen. Det har blivit mestadels förskolor men förra veckan plus denna vecka har jag varit på en F-6-skola (jag blir kvar veckan ut och ev nästa vecka). Jag är inhoppare för en fritids/resurs så jag finns med i såväl klasser under skoltid, samt en stund på fritids.

    Idag var jag i en åk 1 och var med på gymnastiken. Jag gick mellan omklädningsrummen för att se till att barnen inte ?fastnade?.

    Jag stod bara vid dörrarna (där ser man bara ut över bänkarna - inte duscharna) och jag kunde inte ro för att reflektera över hur småtjocka 9 av 10 barn var. Ingen var direkt fet, men 9 av 10 (så väl pojkar som flickor) var småtjocka; de hade liksom degmage.

    Jag blev förvånad, för med tröja på så ser de inte tjocka ut. Alla ser smala ut i ansikte och armar, men magarna utan tröjor - jag blev helt paff! Det var verkligen 9 av 10 som hade en rejäl mjuk putmage som veckade sig säkert tre ggr när de satt ner.

    Hur kommer det sig!? Hur kan dessa barn ?drabbats? av samma sak? Alla är smala egentligen, över hela kropparna, förutom de där små degmagarna.

    Vad är det för ?fenomen??

    Jag tror inte att det beror på dåligt föräldraskap, jag fick direkt känslan av att det måste vara något som finns i maten/vattnet. Hur kan annars 9 av 10, - både pojkar och flickor, - ha samma typ av ?åkomma?!?

    Det här är en skola med blandade samhällsklasser och nationaliteter, så det är varken ghetto eller överklass - det finns lite av varje.

    Har ni sett något liknande på så små barn? Vet ni vad det kan bero på? Har ni några teorier?

    Jag vill verkligen understryka att alla barnen ser pinnsmala ut i övrigt. Hade jag inte sett de utan tröjor så hade jag aldrig för mitt liv sagt att någon av dem var tjocka. Men nästan ALLA hade en exakt likadan putig degmage. Verkligen jättemärkligt!

    Jag har som sagt ingen större erfarenhet av skolbarn i 7-årsåldern. Jag är ju för det mesta på förskolor och där har jag aldrig reflekterat över ngt liknade.

    Är det något som ?alla? 7-åringar har, som senare växer bort? Ungefär som att bebisar har bebishull, så har 7-åringar degmage?

    Eller kan det vara något med maten tror ni? Skolans mat, menar jag då.

    Vad säger ni som har barn/erfarenhet av barn?

  • Svar på tråden Alla dessa småtjocka barn; vad har hänt?!
  • Anonym (Bättre förr)

    Det är ju samma sak med vuxna och unga vuxna. Folk är inte nödvändigtvis tjocka och kan tom vara hyfsat smala  men "alla" har en putig degmage. Så var det inte för 25 år sen. Något har hänt men vad är den stora frågan? Folk tränar dessutom mer idag än på säg 80-talet men ändå är folk inte alls lika slanka som då. Varför?

  • Anonym (asdf)

    Gemene man och barn idag är överviktig. De flesta reflekterar nog inte ens över att de själva och deras barn är överviktiga eftersom det är det nya normala.

  • Anonym (Vikarien)

    Ja, exakt! VAD har hänt? Vad beror det på?

    Nu har jag förvisso bara sett detta i en klass med cirka 20 barn. Konspirationen kom över mig och jag tänkte direkt ?skolmaten!!!?

    Men har ni bevittnat detta själva, hos barn i 7-årsåldern?

    Finns det ngt känt begrepp för denna degmage hos 7-åringar (jag tänker som bebishull på bebisar), eller är det ngt med maten?

    Jag har svårt att tro att dessa barn sitter och äter bullar och spelar skärm hela dagarna. De flesta är kvar på fritids till 18-tiden och inte tror jag att de får bullar och glass till middag varje dag.

    De rör sig ju dessutom konstant på skolgården. De har en hög brant på skolan där mer eller mindre alla åker pulka av ngt slag - upp och ner i backen i minst en timme.

    Det kan inte bero på stillasittande. Dessutom har de gympa alla dagar i veckan (jag har bara varit med på lågstadiet dag, förra veckan var jag i 5:an och 6:an och då var jag inte med på gymnastiken).

  • Studentpappa
    Anonym (Bättre förr) skrev 2019-01-14 21:56:27 följande:

    Det är ju samma sak med vuxna och unga vuxna. Folk är inte nödvändigtvis tjocka och kan tom vara hyfsat smala  men "alla" har en putig degmage. Så var det inte för 25 år sen. Något har hänt men vad är den stora frågan? Folk tränar dessutom mer idag än på säg 80-talet men ändå är folk inte alls lika slanka som då. Varför?


    Gör man verkligen det? Vi är en del som tränar väldigt mycket, men de flesta tränar ju inte alls och är blekfeta latmaskar.

    Det krävs disciplin för att vara smal när du har det bra ställt, vilket många har idag oavsett klass.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Vikarien) skrev 2019-01-14 22:09:29 följande:

    Ja, exakt! VAD har hänt? Vad beror det på?

    Nu har jag förvisso bara sett detta i en klass med cirka 20 barn. Konspirationen kom över mig och jag tänkte direkt ?skolmaten!!!?

    Men har ni bevittnat detta själva, hos barn i 7-årsåldern?

    Finns det ngt känt begrepp för denna degmage hos 7-åringar (jag tänker som bebishull på bebisar), eller är det ngt med maten?

    Jag har svårt att tro att dessa barn sitter och äter bullar och spelar skärm hela dagarna. De flesta är kvar på fritids till 18-tiden och inte tror jag att de får bullar och glass till middag varje dag.

    De rör sig ju dessutom konstant på skolgården. De har en hög brant på skolan där mer eller mindre alla åker pulka av ngt slag - upp och ner i backen i minst en timme.

    Det kan inte bero på stillasittande. Dessutom har de gympa alla dagar i veckan (jag har bara varit med på lågstadiet dag, förra veckan var jag i 5:an och 6:an och då var jag inte med på gymnastiken).


    Man behöver inte äta särskilt mycket extra skit för att övervikten ska komma smygandes.
  • Anonym (Vikarien)
    Studentpappa skrev 2019-01-14 22:10:03 följande:

    Gör man verkligen det? Vi är en del som tränar väldigt mycket, men de flesta tränar ju inte alls och är blekfeta latmaskar.

    Det krävs disciplin för att vara smal när du har det bra ställt, vilket många har idag oavsett klass.


    Men barn ska ju inte träna så som vuxna och detta gäller barn som har 1h idrott varje dag i skolan, plus 1,5h rast totalt/dag + massor av utomhustid på fritids.

    De rör sig hela tiden och ändå har de denna degmage.

    Jag tror starkt på att det är ngt i maten. Något är fel! Kardinalfel!
  • Lnilss88

    Dagens ungar rör sig mycket mindre än vad de gjorde för 20-30år sedan. Mer läsk osv.

    När jag tänker tillbaka och ser bilder från när jag själv gick i lågstadiet så hade vi ett ?tjockt barn? i klassen. Det var min bästis. Då stack hon ut men nu hade hon varit medel i många klasser. Barn i den åldern ska inte ha magar ha magar som bildar massa valkar. Troligtvis är barnen du såg ?smalfeta? dvs normalvikt eller till och med låg vikt men med hög andel fettmassa. Inte alls hälsosamt. Finns en studie från england som visar på lägre vikt men större magar hos skolelever. Är väl troligt att vi har samma utveckling här. traningslara.se/en-generation-av-smalfeta-manniskor/

  • Anonym (Vikarien)
    Lnilss88 skrev 2019-01-14 22:13:08 följande:

    Dagens ungar rör sig mycket mindre än vad de gjorde för 20-30år sedan. Mer läsk osv.

    När jag tänker tillbaka och ser bilder från när jag själv gick i lågstadiet så hade vi ett ?tjockt barn? i klassen. Det var min bästis. Då stack hon ut men nu hade hon varit medel i många klasser. Barn i den åldern ska inte ha magar ha magar som bildar massa valkar. Troligtvis är barnen du såg ?smalfeta? dvs normalvikt eller till och med låg vikt men med hög andel fettmassa. Inte alls hälsosamt. Finns en studie från england som visar på lägre vikt men större magar hos skolelever. Är väl troligt att vi har samma utveckling här. traningslara.se/en-generation-av-smalfeta-manniskor/


    Men oj! Det är alltså ett ?fenomen? som är känt!?

    Dessa barn rör sig dock väldigt mycket.

    Jag undrar fortfarande vad det beror på (vågar man äta mer av deras skolmat, haha!).
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Vikarien) skrev 2019-01-14 22:12:45 följande:

    Men barn ska ju inte träna så som vuxna och detta gäller barn som har 1h idrott varje dag i skolan, plus 1,5h rast totalt/dag + massor av utomhustid på fritids.

    De rör sig hela tiden och ändå har de denna degmage.

    Jag tror starkt på att det är ngt i maten. Något är fel! Kardinalfel!


    Du vet vad barnen serveras i skolan. Vad får de för mat? Men du vet inte vad de får hemma. Godis, glass chips, mcdonalds fem dar i veckan?
Svar på tråden Alla dessa småtjocka barn; vad har hänt?!