• Maggan96

    Förvirrade efter positivt grav.test, hur ska vi tänka i vår situation? snälla hjälp

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid, och det är väldigt tidigt fortfarande. Jag och pappan har ingen relation utöver att vi är vänner som tror att vi kanske skulle kunna bli något mer, och på nyår tog vi det steget längre(slarvade med skydd, dock kom han inte i mig.. vi lyckades pricka helt rätt dag tydligen) och nu är jag här. När jag plussade så kom det som en chock, jag fick hjärtklappningar och kunde inte riktigt ta in det. Jag tror inte att jag ännu har tagit in det utan lever i en nån typ av förvirrad förnekelse..
    När jag berättade för pappan tog han det väldigt bra och vi stöttar varandra till 100% i det här. Vi bor inte i samma stad, jag skulle däremot inte ha något emot att flytta, men jag pluggar, är bara 22 år gammal och det här var inte riktigt min plan. Jag är så förvirrad, hinner tänka en miljon tankar kring det här om dagen och blir inte ett dugg klokare utav det. Har en tid bokad med barnmorska på fredag..

    Nu till min fråga: Hur ska vi ens tänka för att komma fram till ett beslut om att behålla eller ta bort? 
    Hur borde man tänka, vad ska man tänka på och hur vet jag om vi tar rätt beslut?!
    Jag vet att jag sett från mig som person är mogen för ett barn, men sett ur alla andra synvinklar så passar det inte med ett barn vid den här tidpunkten..

    Har ni några tips som vi kan använda oss av?

  • Svar på tråden Förvirrade efter positivt grav.test, hur ska vi tänka i vår situation? snälla hjälp
  • Meriall

    Ja. Gå på känsla och intuition, inte logik. Välj det som känns rätt för just dig. Det är nog det du ångrar minst. Livet kan bli bra vad du än väljer men på olika sätt.

    Men väljer du att behålla kan det ju vara en bra grej att satsa på relation med pappan.

  • Guldpäron

    Det finns inget rätt eller fel i ditt läge. Vad säger din magkänsla? Vill du ha bebisen? Hur känns tanken på att ta bort det? Fundera igenom olika scenarier och känn efter i magen. Och prata gärna med din omgivning. Jag har en nära vän som fick barn som 20-åring. Hon har klarat studier osv bra ändå, men visst är det mycket uppoffringar när man är så ung och får ett barn. Men jag tror sällan man ångrar att man behåller ett barn heller.

    Kram till dig och lycka till, hur du än gör :)

  • Maggan96

    Tack för era svar, min magkänsla säger inte mig någonting tyvärr, inget av alternativen känns rätt men inget av de känns heller fel.. är så förvirrad och lite chockad och rädd fortfarande tror jag och kan inte ta ett beslut då som känns genomtänkt.
    Både jag och pappan känner likadant, men han har från början haft en magkänsla som sagt "nej", men har börjat greppa det och är inte så säker längre.. 
    Dock känner vi båda att det kanske inte känns så schysst att sätta ett liv till världen med våra förutsättningar, olika städer och inget förhållande bland annat..

  • Guldpäron
    Maggan96 skrev 2019-01-15 17:44:20 följande:

    Tack för era svar, min magkänsla säger inte mig någonting tyvärr, inget av alternativen känns rätt men inget av de känns heller fel.. är så förvirrad och lite chockad och rädd fortfarande tror jag och kan inte ta ett beslut då som känns genomtänkt.

    Både jag och pappan känner likadant, men han har från början haft en magkänsla som sagt "nej", men har börjat greppa det och är inte så säker längre.. 

    Dock känner vi båda att det kanske inte känns så schysst att sätta ett liv till världen med våra förutsättningar, olika städer och inget förhållande bland annat..


    Förstår att det känns som ett svårt beslut. Vilken vecka är du i? Du kan ju avvakta lite så att den värsta chocken lägger sig innan du bestämmer dig. Kanske kan du gå till en barnmorska och prata igenom ditt beslut? De kan nog svara på en del frågor som kanske gör det lättare att bestämma sig. Ibland kan det hjälpa att skriva listor med för- och nackdelar när man ska överväga viktiga beslut.
Svar på tråden Förvirrade efter positivt grav.test, hur ska vi tänka i vår situation? snälla hjälp