• Anonym (Kompisen)

    Kompis vill köpa grannhuset

    Hej

    Behöver hjälp att bolla lite. Har en kompis sedan bra många år tillbaka som jag i perioder haft en nära kontakt med. Senaste åren känner jag att det räcker med kontakt då och då, inte heller hon gör någon jätteamsträngning för att träffas oftare. Jag känner mer att vi vuxit ifrån varandra och orkar inte med någon intensivare kontakt då vi blivit väldigt olika. Hon kan dock bli väldigt intensiv om man själv inte håller lite distans vilket får bra när man inte bor allt för nära. Hon är en person som tar mycket plats.

    Nu till mitt dilemma. Sedan vi träffades senast har jag skaffat hus där jag och min kille tänker att vi ska bo resten av livet. Grannhuset är nu till salu och plötsligt ringer hon och hör sig för om detta, vill eventuellt köpa. Jag känner bara nej,nejnejnej! Det skulle inte kännas bra alls och bara tanken på att hon köper det håller mig nu sömnlös. För mig är det viktigt med mitt personliga utrymme och få känna att mitt hem är min fristad. Flyttar hon in kommer det utan tvekan märkas och hon kommer att komma förbi var och var annan dag. Finns ju så klart fler nyanser i allt detta som gör att jag känner som jag gör men orkar inte rabbla allt här. Känner att av alla ställen, måste hon ta grannhuset i ett område hon aldrig tidigare ens övervägt. Nära i ett grannområde visst, men jag vill inte kliva ut på tomten och mötas av henne varje dag, eller ännu värre att hon stövlar in i tid och otid.

    Hur beter jag mig nu? Jag känner att jag måste få uttrycka detta på något sätt, i bästa fall påverka henne att inte köpa.

    Snälla ge mig råd. Vill ju så klart inte såra henne eller göra mig osams, men vill ändå vara tydlig.

  • Svar på tråden Kompis vill köpa grannhuset
  • Anonym (LeifåBilly)

    Ta en titt på avsnittet där Leif och Billy försöker avskräcka presumtiva köpare till deras kära Sörgården. Då får du finfina tips.

    Skämt åsido. Jag ksn mycket väl sätta mig in i din känsla här. Been there, done that. Det är ju svårt att hindra henne så kanske behöver du vara lite brutalt ärlig...

  • Anonym (Kompisen)

    Tack för ditt svar, ja jag antar att det är så det måste bli om hon fortsätter försöka köpa huset. Dock är jag rädd för att hon inte ska backa och att jag dessutom gjort mig osams med henne.

    Hoppas på fler reflektioner, tankar och tips.

  • Anonym (:::))))

    Känner ni grannarna som bor i huset nu? Kan det vara en väg att gå via grannarna som ska sälja huset? Annars får du säga till din vän att du inte vill att de ska köpa huset. Räkna med att hon kommer bli en före detta vän. Samt att det är inget som garanterar att hon inte köper huset.

  • GAndrea

    Finns det inga fel på huset? Du har inte hört att de renoverat badrummen dåligt, dragit elen själva mm.?

  • Anonym (Kompisen)

    Tack för era kommentarer. Grannen känner vi inte. Skulle hellre ta att vi tappar kontakten än att hon flyttade in. Skräcken är om hon flyttade in ändå, men har man "tur" så blir hon kanske så stött att hon inte vill bo nära mig. Huset är det tyvärr inget fel på vad vi vet, mer än att man kan snacka ner det så gott det går. Men det kommer många bra tips.

    Känner mig såå dum men det känns faktiskt inte bra, vill inte att våran tillvaro dom nu är helt perfekt ska ändras på grund av henne.

  • Anonym (???)
    Anonym (Kompisen) skrev 2019-01-15 12:50:18 följande:

    Tack för era kommentarer. Grannen känner vi inte. Skulle hellre ta att vi tappar kontakten än att hon flyttade in. Skräcken är om hon flyttade in ändå, men har man "tur" så blir hon kanske så stött att hon inte vill bo nära mig. Huset är det tyvärr inget fel på vad vi vet, mer än att man kan snacka ner det så gott det går. Men det kommer många bra tips.

    Känner mig såå dum men det känns faktiskt inte bra, vill inte att våran tillvaro dom nu är helt perfekt ska ändras på grund av henne.


    Vi behöver ett hus. Var ligger det? Är det stort? Nära staden? Finns det jobb?
  • No Logo
    GAndrea skrev 2019-01-15 12:43:41 följande:

    Finns det inga fel på huset? Du har inte hört att de renoverat badrummen dåligt, dragit elen själva mm.?


    TS, om du tänker efter riktigt ordentligt så har de nog haft både vattenskada, mögel och husbock : D
  • Anonym (Mjo)

    fråga henne vad anledningen till att hon vill bo där? Säger hon att det är för att du bor där säg att oj, det vill jag inte att du räknar med. Vi är ärligt talat ganska osociala på hemmaplan och jag har knappt träffat grannen som bor där nu. Vi behöver den lilla familjetid vi har. Ses gärna ibland, som nu, men jag är ingen social granne.

Svar på tråden Kompis vill köpa grannhuset