• Anonym (Morran)

    Hjälp jag klarar inte min vardag

    Hej 
    jag pluggar distans och jobbar extra inom äldrevården. 

    Mitt problem är att jag sedan November haft problem med att jag får ont mellan benen, troligtvis blygdbenen gissar jag på att det heter. 
    fått ont då jag anstränger mig, t.ex går fort, lyfter, stressar osv 
    vilket har gjort att jag inte riktigt klarat av att jobba, jobbade få timmar både nov och dec, hoppades på att januari skulle bli bättre men de har snarare blivit värre, nu får jag ont även vid vanlig gång, har ont i stort sett varje dag. 

    Smärtan gör att jag inte riktigt kan gå, varje gång jag får ont så måste ja gå myrsteg, får svårt att ställa mig från sittande, och att byta sida i liggande läge ska vi inte ens prata om. 

    Är detta normalt? - är i vecka  31 i skrivande stund. 

    Fokus har jag tappar helt så mina kurser jag läser hänger och släpar :/ jag är trött hela hela tiden, känner ingen ork, har ingen energi. 
    Känner i stort sett varje kväll att "å nej nu måste jag gå och lägga mig, det betyder att jag måste orka kliva upp imorgon" 

    All motivation, fokus och glädje försvinner i takt med att jag får ondare och ondare 

    tilläggas bör kanske att jag har en 2åring hemma också, får otroligt dåligt samvete över att jag inte orka leka på samma sätt, jag kan inte leka på samma sätt för vill han leka typ kull så kan jag inte för springer jag gör de ont direkt. 

    med honom i magen jobbade jag också inom äldrevården, jobbade då nästan hela vägen fram till BF så jag har inte haft ovanstpende problem vid tidigare graviditet, snarare tvärtom.

    oj det blev långt och kluddrigt ser jag,men jag hoppas ni förstår och att någon har något klokt att säga... det tar knäcken på mig.

  • Svar på tråden Hjälp jag klarar inte min vardag
  • Anonym (Flower)

    Be om att bli sjukskriven samt få redskap från din barnmorska mot foglossningen. Glöm inte att ta extra Dvitamin nu när det är mörkt, man blir jättetrött annars

  • Anonym (Morran)
    Anonym (Flower) skrev 2019-01-15 08:54:31 följande:

    Be om att bli sjukskriven samt få redskap från din barnmorska mot foglossningen. Glöm inte att ta extra Dvitamin nu när det är mörkt, man blir jättetrött annars


    är det barnmorskan man vänder sig till för sjukskrivning eller går man via vårdcentralen? 
    tack för tipset det ska jag införskaffa! 
  • CitronTulo
    Anonym (Morran) skrev 2019-01-15 09:16:36 följande:
    är det barnmorskan man vänder sig till för sjukskrivning eller går man via vårdcentralen? 
    tack för tipset det ska jag införskaffa! 
    En sjukskrivning måste ske av en läkare. Möjligen så kan barnmorskan boka in dig på en läkartid, annars så måste du själv boka ett läkarbesök.
    Får du pengar från CSN när du pluggar?
  • Anonym (Morran)
    CitronTulo skrev 2019-01-15 09:23:24 följande:

    En sjukskrivning måste ske av en läkare. Möjligen så kan barnmorskan boka in dig på en läkartid, annars så måste du själv boka ett läkarbesök.

    Får du pengar från CSN när du pluggar?


    Okej känns som det går smidigare att själv gå via vårdcentralen dä.

    Ja jag har studiebidrag därifrån, har valt att inte ta något lån.
  • Anonym (Bäckensmärta)

    Usch, stackare! Du har foglossning / graviditetsrelaterad bäckensmärta.

    Man brukar få sjukskrivning. Kontakta läkare och en sjukgymnast (kan hjälpa med smärtan). Bm har inte mkt att komma med.

  • LittleSunshine84

    Stackare! Var i samma sits, har en aktiv tvååring och fick en jädrans foglossning i v 22 som har hållit i sig. Blev sjukskriven, kryckor, sjukgymnastik och bassängträning. Tens hjälpte inte då jag mest hade ont i blygdbenet.

    Du behöver sjukskrivning av läkare och sen kryckor från sjukgymnast! Hoppas det blir bättre för dig!

  • LittleSunshine84

    Stackare! Var i samma sits, har en aktiv tvååring och fick en jädrans foglossning i v 22 som har hållit i sig. Blev sjukskriven, kryckor, sjukgymnastik och bassängträning. Tens hjälpte inte då jag mest hade ont i blygdbenet.

    Du behöver sjukskrivning av läkare och sen kryckor från sjukgymnast! Hoppas det blir bättre för dig!

  • Anonym (Morran)

    Tack för alla era svar!

    Jag ska idag äntligen få komma till en läkare, pratade med bm förra veckan som tyckte att en sjukskrivning behövs men vårdcentralen här har inte haft några tider lediga förrens idag :/

    Har fått mer problem med nedstämdhet, känner ingen ork för något.. Struntar i saker jag borde ta tag i, som jag vet att jag måste ta tag i men jag orkar bara inte... Så otroligt jobbigt att känna så här.. Å sen helt plötsligt gråter jag för att jag känner mig onödig..

  • GAndrea

    Jag hade liknande fats ändå inte. Första graviditeten jobbade jag på ett lager till 7e månaden. Lyfte sängar, byråer, körde truck och fyllde på en massa mm. Andra graviditeten kunde jag inte lyfta upp storasystern från spjälsängen efter v 25. Jag har 16 månader mellan dem och storasystern är ganska liten. Då vägde hon 9-10 kg. Kände mig kass som mamma, fru och människa men det gick över. Man får hela tiden påminna sig om att man bygger en människa. Att vara gravid och ha barn samtidigt är tufft. (Jag var mammaledig hela graviditeten och jobbade inte och pluggade inte heller) Du kan inte lägga dig på soffan resten av dagen som man kunde första gången. Det tar på psyket! Ville bara säga att du är inte är ensam och att det går över! Bara 9 veckor kvar!

Svar på tråden Hjälp jag klarar inte min vardag