• Helle123

    Barnlös för kärlekens skull?

    Hej!

    För att göra en lång historia kort så har jag vart tillsammans med en man i två år. Han har ett tufft förflutet med en kvinna som gick bort och lämnade honom ensam med två små barn, den ena precis nyfödd. Jag kom in i deras liv när minstingen bara var 1,5 år. Vi har såklart haft våra ups and downs men har klarat oss igenom dom då vi älskar varandra. Något som han vetat om hela tiden är att jag en dag kommer vilja ha ett eget barn. Och jag har vetat om att han vart lite osäker på den fronten, kan varken säga ja eller nej då han inte vet och hur han känner inom ett par år. Jag har accepterat detta och tänkt att vi tar allt som det kommer då jag verkligen vill få det att fungera. Jag har väl nu kommit till en punkt då jag tänker mer och mer på barn, inte att jag vill ha det nu men att man säkert vet att det det finns en framtid för det. Vi skulle prata igår men slutade med att vi båda konstant grät istället då vi inte ser hur vi ska lösa allt. Det mesta handlar om hans förflutna, minnen från det. Svårt att sätta sig in i. Jag förstår att det är tufft för honom och jag vill inte pressa honom på något han mår dåligt av. Samtidigt som jag skriker efter att få ett svar.. Jag vill verkligen inte göra slut, kan inte tänka mig ett liv utan honom. Jag hoppas innerligt att han kan tänka sig att gå och prata med någon för att få allt att kännas bättre, kanske?

    Vet inte varför jag skriver detta ens men kanske mest ville kolla om det finns någon som vart i samma läge? Med en partner som velat ha/inte velat ha barn och hur ni har löst situationen..

    Jag vill inte höra att jag är dum som gett mig in i en sånhär relation från första början, jag vet vad jag gett mig in i och man kan dessvärre inte hjälpa vem man blir kär i. Jag har väl hoppats och trott att allt ska lösa sig med tiden.

  • Svar på tråden Barnlös för kärlekens skull?
  • CitronTulo

    Du verkar väldigt fin och förstående mot honom och det svåra som han varit med om. Känner du att han är det mot dig? Förstår han din önskan om egna barn och hur viktigt det är?
    Vad gör du om han säger blankt nej till fler barn om det är det han kommer fram till? Tycker inte att det är du som nödvändigtvis måste välja om du ska lämna eller stanna. Om du vill ha egna barn och han är medveten om att du står fast vid det, så är beslutet hans om ni ska fortsätta ihop (= ni kommer ett skaffa barn ihop så småningom), eller inte fortsätta ihop (= du får möjligheten att träffa någon annan att skaffa barn ihop med.
    Det värsta han kan göra är att inte svara och hålla dig på halster år ut och år in och låta dig fortsätta att hoppas..

  • Helle123

    Han är absolut förstående mot mig. Han kämpar varje dag för att få det att fungera mellan oss. Jag tror dock inte det kommer bli bättre så länge han inte pratar om sina tankar med någon?

    Han säger att han också får dåligt samvete som inte kan ge mig ett konkret svar. Jag vet att han verkligen försöker. Han har väl antagligen inte gjort slut med mig heller för han vill också så innerligt att det en dag ska lösa sig med allt..

  • Anotherone

    Problemet är ju att han inte vet och inte heller kan lova dig när i tiden han möjligen kan veta. För det vet man aldrig.
    Jag var i samma sits, jag längtade efter barn (syskon till vårt första barn) medan min man var rätt nöjd som det var. Han sa att mnjaaaa jag kanske kommer vilja ha fler barn. Sen. Men inte nu. 
    Och det fick jag liksom förhålla mig till.

    Vi satte deadlines på kanske 6-12 mån, struntade i att prata om det i långa perioder. Pratade. Kom överens om ny deadline osv.
    Man går sönder om man pratar om det för ofta kände jag, samtidigt satte jag en bortre horisont för mig själv att så här många år kommer jag ge det. Därefter behöver jag börja bearbeta detta om det är så att han fortfarande inte vet eller ger mig ett nej.

    Kan varmt rekommendera familjerådgivning. Det löser inte sakfrågan men det är ett jättebra stöd.Kanske kan det även öppna upp för din partner att gå vidare och boka in tider på egen hand för att gå igenom det som han varit med om.

  • Helle123

    Ja precis så är det.. Okej, hur gick det för er sen?

    Ja jag vet, tror det vore jättebra för oss båda att prata med någon. Jag har tänkt på det länge men inte sagt något då det vart så mycket annat runtomkring, dock har jag nämnt att han borde göra det. Han sa det själv igår faktiskt så han kanske börjar inse att det är en bra idé, jag hoppas det iallafall.

  • Anotherone
    Helle123 skrev 2019-01-15 12:17:24 följande:

    Ja precis så är det.. Okej, hur gick det för er sen?

    Ja jag vet, tror det vore jättebra för oss båda att prata med någon. Jag har tänkt på det länge men inte sagt något då det vart så mycket annat runtomkring, dock har jag nämnt att han borde göra det. Han sa det själv igår faktiskt så han kanske börjar inse att det är en bra idé, jag hoppas det iallafall.


    Vi fick ett barn till, till slut blev det så. Jag insåg att om jag sitter där 50 år gammal och fysiskt inte kan få barn längre. Vad kommer jag ångra mest?
    Och när jag till slut la fram det på det viset för min man i terapin så förstod han nog till slut hur stark min längtan var, att den inte går att "stänga av"  (som man kanske kunde tro, som mansperson) och att jag mådde otroligt dåligt. 
    Så han analyserade väl sig själv ordentligt och kunde formulera vari hans oro och rädsla inför fler barn låg. Så att vi fick upp dem på bordet och kunde prata om dem.  Nästan som att göra en lista för och emot som när man gör andra saker i livet, som att köpa en ny bil, byta boende osv.
    Det utmynnade bl.a. i att jag varit föräldraledig i drygt 18 mån. För vi hade ett helt annat upplägg sist vilket han mådde otroligt dåligt av. Såna saker.

    Men vi var i den här limbo-situationen i drygt 6 år och det önskar jag ingen.
Svar på tråden Barnlös för kärlekens skull?