• Anonym (SD2020)

    Får vi inte tigga längre????

    Allt fler kommuner inför eller förväntas införa tiggeriförbud. Man är särskilt ute efter det organiserade tiggeriet. Vi inom stadsmissionerna driver idag ett organiserat tiggeriarbete och vi har många engagerade deltagare som är ute på gator och torg för att samla in pengar till olika ändamål. En del av pengarna går till reklam, administration och annat men den största delen går till de behövande.

    Om det nu skall införas tiggeriförbud hur skall vi då kunna fortsätta vårt arbete? Speciellt när vi till skillnad från vanliga tiggare dels är organiserade och dels går inte allt vi samlar in direkt till de behövande.

    Tror ni även att tiggeri över nätet eller via TV med autogiro och insamlingsgalor förbjuds?
  • Svar på tråden Får vi inte tigga längre????
  • Anonym (anonym)

    brukar man inte lära sig redan som liten att det är fult att tigga?

  • Anonym (??)

    Det är knappast föreningar av olika slag man vill åt utan de som är från utlandet som tigger.

    Vilket är bra.
    För det är organiserat så in i och det går inte till någon fattig.

    Ditt nick är väldigt provocerande men du kanske vill det?
    Provocera och tramsa.

  • Anonym (H)
    Anonym (??) skrev 2019-01-15 10:37:56 följande:

    Det är knappast föreningar av olika slag man vill åt utan de som är från utlandet som tigger.

    Vilket är bra.

    För det är organiserat så in i och det går inte till någon fattig.

    Ditt nick är väldigt provocerande men du kanske vill det?

    Provocera och tramsa.


    Och hur görs distinktionen mellan tillåtet och otillåtet tiggeri? Rent juridiskt?
  • Anonym (same same)

    Om det införs sådant förbud ska det givetvis gälla all sån form. Själv störs jag inte mer av tiggarna utanför butikerna än rödakors skrammlare o dyl. Snarare att den senare delen kan vara mer irriterande. Minns exempelvis en gång de var väldigt påstridiga och ville prompt visa en pärm med bilder på svältande barn och hur viktigt det var att bli månadsgivare/fadder. Vill också förbjuda Jehovas dörrknackeri samt sector alarm dörrterror.

    Vill de däremot tigga på tv med reklam o galor är det fritt fram.

  • Anonym (??)
    Anonym (H) skrev 2019-01-15 10:40:00 följande:
    Och hur görs distinktionen mellan tillåtet och otillåtet tiggeri? Rent juridiskt?
    Man får väl söka om tillstånd och ha bevis på att man får "tigga".
  • OlgaElvira
    Anonym (H) skrev 2019-01-15 10:40:00 följande:

    Och hur görs distinktionen mellan tillåtet och otillåtet tiggeri? Rent juridiskt?


    Jag har också funderat på hur det skulle formuleras. Be om en tia till varuvagnen? Be om pengar till bussen då jag tappat plånboken? Ja, ni har säkert själva upplevt såna situationer. Hur hanteras sånt rent juridiskt. Vi kan vara helt övertygade om att en sådan lag skulle utmanas på olika sätt.

    En grupp bestämmer sig att sprida ut sig och tigga på olika ställen i stan, de ser till att polisen uppmärksammas. Ett stort antal rättsfall måste hanteras. Jag startar en organisation för hjälp till utsatta människor, anlitar personer som idag tigger, deras ersättning blir det de får in. Vad är då skillnaden mot Röda Korset eller Rädda Barnens insamlingar, rent juridiskt?
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (SD2020) skrev 2019-01-15 10:32:28 följande:
    Allt fler kommuner inför eller förväntas införa tiggeriförbud. Man är särskilt ute efter det organiserade tiggeriet. Vi inom stadsmissionerna driver idag ett organiserat tiggeriarbete
    Jaså ni tigger för att försörja er istället för att arbeta, dvs yrkestiggeri. Ja, det får ni sluta med. Om det ni sysslar istället är att samla in medel till bättre behövande, dvs välgörenhet, så får ni fortsätta.

    Hittills har jag aldrig sett någon från Stadsmissionen sitta utanför ICA och tigga. Om de finns på stan står de på samma ställen som exempelvis politiska partier eller intresseorganisationer står.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (same same) skrev 2019-01-15 10:43:11 följande:

    Om det införs sådant förbud ska det givetvis gälla all sån form. Själv störs jag inte mer av tiggarna utanför butikerna än rödakors skrammlare o dyl. Snarare att den senare delen kan vara mer irriterande. Minns exempelvis en gång de var väldigt påstridiga och ville prompt visa en pärm med bilder på svältande barn och hur viktigt det var att bli månadsgivare/fadder. Vill också förbjuda Jehovas dörrknackeri samt sector alarm dörrterror.

    Vill de däremot tigga på tv med reklam o galor är det fritt fram.


    Ja, förbjud insamlandet av pengar som välgörenhetsorganisationer ägnar sig åt. Vilka svin!
  • Anonym (Hmmm...)
    OlgaElvira skrev 2019-01-15 10:51:43 följande:
    Jag har också funderat på hur det skulle formuleras. Be om en tia till varuvagnen? Be om pengar till bussen då jag tappat plånboken? Ja, ni har säkert själva upplevt såna situationer. Hur hanteras sånt rent juridiskt. Vi kan vara helt övertygade om att en sådan lag skulle utmanas på olika sätt.

    En grupp bestämmer sig att sprida ut sig och tigga på olika ställen i stan, de ser till att polisen uppmärksammas. Ett stort antal rättsfall måste hanteras. Jag startar en organisation för hjälp till utsatta människor, anlitar personer som idag tigger, deras ersättning blir det de får in. Vad är då skillnaden mot Röda Korset eller Rädda Barnens insamlingar, rent juridiskt?
    Jag tror att man vill komma åt yrkestiggeriet. Inte tillfälligt tiggeri (dvs om man blivit bestulen eller tappat plånboken och behöver 20:- till bussen).
Svar på tråden Får vi inte tigga längre????