• Ängeln Min

    Skaffa hund

    Ni som har hund, hur löser ni det när ni är på jobbet?

    Kan man lämna hunden ensam i ett par timmar ?

  • Svar på tråden Skaffa hund
  • Popetot

    Har inte hund av just den anledningen. Det går inte ihop med min vardag.

    En vuxen tränad hund "ska" klara sig i 5 timmar. Jordbruksverket säger att en hund ska rastas var 6:e timme. Valpar ska inte lämnas mer än mycket korta stunder.

    Lycka till hur du än gör.

  • Starka

    En hund måste ensamtränas för att kunna lämnas ensam, nån minut till att börja med och sen sakta öka om det fungerar för hunden. Träningen är jätteviktig för att få en hund att bli lugn och trygg med att bli lämnad. Sen finns det raser som är svårare att lämna ensamma. Jag hade mycket ?gratis? i och med jag hade hästar och hon fick följa med dit och ligga i bilen. Då såg hon mig hela tiden men blev ändå typ lämnad, så hon vande sig snabbt. Vi har haft tur över lag och fått en väldigt trygg och lätt hund. Rumsrenheten, ensamträningen, klippa klor osv har gått väldigt bra och det gör oftast de om man tränar lite varje dag

    Vår var ca 6 månader när Hon fick vara hemma ca 1 timme och runt ett år när vi va uppe i 4 timmar. 4-5 timmar är max tycker jag, kan inte jag hålla mig längre än så så ska jag inte tvinga hunden till det heller.

    Ha hund när man jobbar full tid är svårt man får pyssla med hundvakt, dagis eller åka hem på lunchen.

  • viseversa

    Enligt lag får man inte lämna en hund ensam mer än 4 h i nödfall 6h enstaka gånger absolut inte dagligen. Så nej du kan inte lämna hunden ensam och jobba.

  • Anna60
    Ängeln Min skrev 2019-01-15 11:03:49 följande:
    Ni som har hund, hur löser ni det när ni är på jobbet?

    Kan man lämna hunden ensam i ett par timmar ?
    Absolut kan du göra det. Men inte som valp. Dvs du behöver ensamhetsträna valpen under en längre tid. Under året bör hon inte lämnas ensam mer än nån timme. Det finns en djurskyddslag också, som säger att man inte får lämna en hund ensam mer än max 5 timmar. Att lämna en valp en timme är rent djurplågeri. Grunden är att man tränar hunden och där finns det böcker att läsa, även på nätet, hur man gör bäst. 

    De flesta av oss, som VILL ha hund men avstår, beslutar att inte skaffa hund eftersom det är svårt att kombinera med jobb. Men det finns ju både dagmatte och hunddagis. 
  • EmberEyes
    Ängeln Min skrev 2019-01-15 11:03:49 följande:

    Ni som har hund, hur löser ni det när ni är på jobbet?

    Kan man lämna hunden ensam i ett par timmar ?


    Som övriga skriver, ja det går att lämna en vuxen och ensamhetstränad hund ensam ett par/några timmar. De flesta som jobbar har dagis eller dagmatte/husse till sin hund, om de inte kan ta med hunden till jobb eller kan lösa det med att någon i familjen kommer hem på lunchen.
  • Tessaloniki

    Som de säger ovan, det är otroligt viktigt att man inte lämnar sin (vuxna, tränade!!) hund ensam längre än 5-6 timmar. En hund ska rastas var sjätte timme. Vår tös är valp fortfarande och vi har löst det med att ha vår valp hos "dagmamma" (i vårat fall faktiskt svärmor så väldigt lyxigt!) :)

    det finns dagmatte och hunddagis, och är man lyckligt lottad får man ha med sin hund på jobbet. Man kan också ha en hundgård, där hunden har möjlighet att vara inne i värmen (alltså ett uppvärmt utrymme, INTE enbart en hundkoja) och möjlighet att kunna gå ut i inhägnad. Men man ska fortfarande ha de 6 timmarna i åtanke, hela tiden.

    På jordbruksverkets hemsida finns mycket information.

  • Dexter dot com

    En ensamhetstränad, aktiverad vuxen hund klarar oftast 3-4 timmar ensamhet per dygn men många hundar klarar inte att vara ensamma hur mycket man än tränar vilket man bör tänka på så man har en plan B i form av dagis/dagmatte. Man bör också ha en plan hur man löser första året innan hunden är rumsren och ensamhetstränad så den klarar några timmar själv. Personligen lämnar jag aldrig hunden ensam mer än max 4 timmar per dygn.
    Jag har jobbat natt i 20 år för det är enklare att hitta hundvakt på nätterna och hade turen att få ha med hunden på jobbet om det behövdes. Nu har jag bytt till ett dagjobb när jag också får ha hunden med.

Svar på tråden Skaffa hund