• mickan1989

    Varför så svårt att uppföra sig vuxet (I mina ögon bitter biomor)

    Jag har ju själv aldrig varit i den sitsen hon är i, så jag har ingen aning.. men jag förstår verkligen inte varför man efter 10 år som separerade inte kan glädjas för saker i varandras liv?

    Jag och min man ska få vårt första gemensamma barn och berättade detta för bonusarnas mamma igår. Hon blev givetvis inte glad och bemötte det negativt.
    VARFÖR?
    Jag upplever att det ofta är såhär och jag förstår verkligen inte varför.....
    Ni som har erfarenhet av detta och varit i samma skor som mina bonusars mamma, berätta för mig vad problemet är så att jag kan förstå det ur en annan synvinkel..

  • Svar på tråden Varför så svårt att uppföra sig vuxet (I mina ögon bitter biomor)
  • cb66

    Varför bryr du dig om vad hon tycker? Om hon tycker det är bra eller dåligt är hennes problem, vill hon gå runt hemma och vara negativ så är det hennes eget liv som hon sabbar.

    Det är ingen annan än hon själv eller en psykolog med god insikt i hennes liv som kan svara på varför hon beter sig som hon gör.

    Hon kanske har ont i foten?
    Hon kanske blir mobbad på jobbet?
    Hon kanske bara får sex två gånger per dag av sin lesbiska älskarinna?
    Hon kanske är psykopat?
    Hon kanske har fått cancerbesked och är ledsen?
    Hon kanske är bitter för att hon inte har 15 barn och bor på en gård i Provance?

    Bry dig inte om henne, lägg ingen tid på att reda varför hon är som hon är. 

    Lev ditt liv och var glad över din situation.

  • Bebis201901

    Jag håller faktiskt med ovan. Jag kan själv tycka att det är svårt att förstå varför nån reagerar som den gör men så länge det eg inte påverka så låt det va.

    Det som händer här är ju att hon blir negativ och då blir du negativ och inte kan förstå varför osv. Då har ju bitterheten smittat

    Du skriver att hon ?givetvis? inte blev glad och du kanske ska börja med att försöka bara visa henne positiva känslor, det låter som att du var negativt inställd redan innan och ja då är ju chansen inte direkt större.

    Prova att släppa hur hon resonerar och bara fokusera på vad du ger och hur du är, vem vet hon kanske märker av det och blir gladare. Eller så blir hon inte det men då är det ju som sagt hennes val och hennes liv.

  • mickan1989

    Fast vänta nu, du har ju ingen aning om hur jag bemöter henne? Detta var mellan henne och min man.

    Mig brukar hon vara trevlig mot och jag detsamma mot henne. Tycker bara det är så typiskt dessa ensamstående mammor att bli bittra och missunnsamma mot sin föredetta

  • cb66
    mickan1989 skrev 2019-01-15 13:13:14 följande:

    Fast vänta nu, du har ju ingen aning om hur jag bemöter henne? Detta var mellan henne och min man.

    Mig brukar hon vara trevlig mot och jag detsamma mot henne. Tycker bara det är så typiskt dessa ensamstående mammor att bli bittra och missunnsamma mot sin föredetta


    Det är väldigt ovanligt, de flesta ensammstående mammor är så glada att blivit av med sin tråkiga, otrogna man som aldrig gjort ett handtag hemma. Läs trådarna här på FL, inte många som vill ha tillbaka sitt svin till man. De flesta undrar istället hur man skall ta sig ur en relation där mannen aldrig tar ansvar, bara är ute med kompisar och kräver sex efter att kvinnan har gjort allt för att få familjen och vardagen att gå ihop.

    Oavsett, det är inte ditt problem, om din man har problem med sitt ex negativitet är det hans problem, har hon problem med sin negativitet är det hennes problem.
  • mickan1989

    Nu är det ju inte, eller var deras verklighet, det du beskriver är inte i närheten vad deras uppbrott handlade om, men det kvittar., men tror inte bara det är män som är otrogna och tråkiga :)

    Jag tycker det lyser avundsjuka och bitterhet om en när man reagerar så på en sådan nyhet , precis likadant när vi skulle gifta oss. Tycker bara man kan agera som en vuxen människa..

  • cb66
    mickan1989 skrev 2019-01-15 13:34:23 följande:

    Tycker bara det är så typiskt dessa ensamstående mammor att bli bittra och missunnsamma mot sin föredetta


    Nu var det du som generaliserade och buntade ihop alla frånskilda mammor i en hög.
  • Bebis201901
    mickan1989 skrev 2019-01-15 13:34:23 följande:

    Jag tycker det lyser avundsjuka och bitterhet om en när man reagerar så på en sådan nyhet , precis likadant när vi skulle gifta oss. Tycker bara man kan agera som en vuxen människa..


    Jag menade inte att du bemöter henne otrevligt, sjukt nog brukar det räcka med ens tankar för att den andra personen ska känna av vad man egentligen tycker oavsett hur man sen är.

    Men poängen är ändå den samma, ja det är bittert i dina ögon men att bry sig som du gör kommer bara göra dig lika bitter. Strunta i henne, hon gör vad hon kan med de förutsättningar hon har, tänk att det är synd om henne, le och lägg energin på vad du sänder ut och tänker Grattis dig som inte är bitter. Punkt liksom.
  • cb66
    mickan1989 skrev 2019-01-15 13:34:23 följande:

    Nu är det ju inte, eller var deras verklighet, det du beskriver är inte i närheten vad deras uppbrott handlade om, men det kvittar., men tror inte bara det är män som är otrogna och tråkiga :)

    Jag tycker det lyser avundsjuka och bitterhet om en när man reagerar så på en sådan nyhet , precis likadant när vi skulle gifta oss. Tycker bara man kan agera som en vuxen människa..


    Oavsett vad du har för fördomar och hur du klumpar ihop frånskilda mödrar så är det enda sättet att få reda på varför hon är negativ att fråga henne, ingen anna vet vad det beror på (även om jag gissar på för lite lesbiskt sex).

    Släpp det och försök att få ordning på dig själv och din man istället
  • Bebis201901
    mickan1989 skrev 2019-01-15 13:34:23 följande:

    Jag tycker det lyser avundsjuka och bitterhet om en när man reagerar så på en sådan nyhet , precis likadant när vi skulle gifta oss. Tycker bara man kan agera som en vuxen människa..


    Jag menade inte att du bemöter henne otrevligt, sjukt nog brukar det räcka med ens tankar för att den andra personen ska känna av vad man egentligen tycker oavsett hur man sen är.

    Men poängen är ändå den samma, ja det är bittert i dina ögon men att bry sig som du gör kommer bara göra dig lika bitter. Strunta i henne, hon gör vad hon kan med de förutsättningar hon har, tänk att det är synd om henne, le och lägg energin på vad du sänder ut och tänker Grattis dig som inte är bitter. Punkt liksom.
  • dagg88

    Fast vad förväntar du dig? Samma reaktion som från din bästis? Hon vinner väl inget på att ni skaffar barn. Sen ser hon det ju från en heeelt annan synvinkel. Exempelvis hur erat kärleksbarn kan påverka hennes barn.

Svar på tråden Varför så svårt att uppföra sig vuxet (I mina ögon bitter biomor)