• Anonym (Mamma­)
    Äldre 15 Jan 13:25
    32 visningar
    3 svar
    3
    32

    Fotboll för fyraåring

    Barnet tjatar sönder mina öron om att få börja på fotboll, vi har sagt om hen fortfarande vill i höst så får hen börja.

    Men, vad innebär det? En kompis åttaåring har låååånga träningar och cuper och allt vad det nu heter var och varannan helg.

    Är det så för alla? Och isf från vilken ålder?

    Vi har två idrottande barn till och vet verkligen inte om vi har tid till så mycket som det innebär isf.

  • Svar på tråden Fotboll för fyraåring
  • LFF
    Äldre 15 Jan 13:32
    #1
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-15 13:25:16 följande:

    Barnet tjatar sönder mina öron om att få börja på fotboll, vi har sagt om hen fortfarande vill i höst så får hen börja.

    Men, vad innebär det? En kompis åttaåring har låååånga träningar och cuper och allt vad det nu heter var och varannan helg.

    Är det så för alla? Och isf från vilken ålder?

    Vi har två idrottande barn till och vet verkligen inte om vi har tid till så mycket som det innebär isf.


    Mina killar började på fotbollsskola förra våren. De var då 4,5 år gamla. Det var träning en dag i veckan och kommer så vara även andra året i fotbollsskolan. När jag tittar på klubbens sida över lagen som de har så är de yngsta P-11. Nu till våren blir det väl P-12 som är yngst. Skulle tro att det är från den åldern som de börjar lite mer med matcher etc. Kolla helt enkelt med er klubb om hur de har sitt upplägg. Men vad gäller fotbollsträning i fotbollsklubb så har de flesta sina träningar för barnen under vår (fram till strax innan midsommar) och tidig höst (hos oss var sista träningen första helgen i oktober och började efter skolstart).

    Vad tränar de andra barnen? Varför ska den yngste prioriteras ned med vad den vill idrotta för att ni har två äldre barn som har träningar? Är de äldre snart i ålder att kunna ta sig själva till och från träning?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 13:38
    #2
    LFF skrev 2019-01-15 13:32:07 följande:

    Mina killar började på fotbollsskola förra våren. De var då 4,5 år gamla. Det var träning en dag i veckan och kommer så vara även andra året i fotbollsskolan. När jag tittar på klubbens sida över lagen som de har så är de yngsta P-11. Nu till våren blir det väl P-12 som är yngst. Skulle tro att det är från den åldern som de börjar lite mer med matcher etc. Kolla helt enkelt med er klubb om hur de har sitt upplägg. Men vad gäller fotbollsträning i fotbollsklubb så har de flesta sina träningar för barnen under vår (fram till strax innan midsommar) och tidig höst (hos oss var sista träningen första helgen i oktober och började efter skolstart).

    Vad tränar de andra barnen? Varför ska den yngste prioriteras ned med vad den vill idrotta för att ni har två äldre barn som har träningar? Är de äldre snart i ålder att kunna ta sig själva till och från träning?


    Nej de kommer inte kunna ta sig dit själva på flera år än. De har än så länge bara en träning i veckan, men det kommer öka när de blir äldre.

    Jag vill inte begränsa den minsta, men har vi inte tid så har vi inte. Ingen av de andra började när de var så små heller, så isf får hen vänta några år så får vi se då.
  • Äldre 15 Jan 14:02
    #3

    Det bästa är väl att ringa fotbollsklubben och fråga. Finns det flera där ni bor så kan ni ju jämföra dem och se vilken som skulle passa er bäst. Det kan skilja mycket mellan olika klubbar, men i den åldern handlar det mest om att väcka fotbollsglädje, men kolla hur det ser ut för de äldre barnen. Många klubbar har breddlag för de som inte vill/kan satsa så mycket tid på fotbollen.

Svar på tråden Fotboll för fyraåring