• Anonym (Mamma)

    Utreda bokstavskombination som vuxen?

    Vi har utrett vår son ett antal månader, och nu har vi fått besked från BUP.

    Dessa månader har verkligen fått mig att tänka till... Vi är ganska lika, fast ändå olika.

    Igår skickade jag en remiss till Vuxenpsyk, jag vill försöka få svar på varför jag hade det så svårt i skolan. Och varför har jag alltid en inre stress inom mig?

    Någon som gjort samma sak, eller är under utredning just nu?

  • Svar på tråden Utreda bokstavskombination som vuxen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (why) skrev 2019-01-15 19:26:05 följande:

    Fast varför? Du vet ju redan, eller hur?


    Nej, jag har ingen aning om jag har något eller inte. Jag kan dock känna igen mig, men det är det nog många som gör.
  • Anonym (kp)

    Jag har gjort en utredning nyligt och fått diagnos. Dock inte egenremiss utan via kurator hos psykiatrin.

  • Anonym (Suck)
    Anonym (why) skrev 2019-01-15 19:26:05 följande:

    Fast varför? Du vet ju redan, eller hur?


    Varför svarar du utan att ha läst vad Ts skriver? Ts vill kolla om hen har någon NP-diagnos som kan vara orsak till att skolgången har varit extra svår för hen. Om Ts får en NP-diagnos så kan hen ha rättighet till att få extra stöd på olika sätt.

    Bra gjort Ts! Jag hoppas att du får ett snabbt svar på din fundering.
  • Anonym (why)
    Anonym (Suck) skrev 2019-01-15 23:46:35 följande:
    Varför svarar du utan att ha läst vad Ts skriver? Ts vill kolla om hen har någon NP-diagnos som kan vara orsak till att skolgången har varit extra svår för hen. Om Ts får en NP-diagnos så kan hen ha rättighet till att få extra stöd på olika sätt.
    Bra gjort Ts! Jag hoppas att du får ett snabbt svar på din fundering.
    Vad för extra stöd?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (why) skrev 2019-01-16 08:36:07 följande:

    Vad för extra stöd?


    Man kan få stöd med allt från medicinering, hemmet, utrustning till skolgång. Allt beror på hur situationen är.
  • Anonym (Aspie)

    Jag insåg att jag har aspergers under min dotters utredning. Var många bitar som föll på plats för mig med den vetskapen.

  • Anonym (kp)

    Om du inte har faktiska problem så blir du lägst på priolistan dock,alla utreder inte heller om man inte har det. Går givetvis att göra privat.

  • Anonym (Aspie)

    Rekommenderar att gå till vc och be om remiss för utredning.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (kp) skrev 2019-01-15 23:41:03 följande:

    Jag har gjort en utredning nyligt och fått diagnos. Dock inte egenremiss utan via kurator hos psykiatrin.


    Så spännande! Hade du någon misstanke innan, och stämde de in med diagnosen du fick?
Svar på tråden Utreda bokstavskombination som vuxen?