• Amerika321

    Äter inte som han ska!

    Hej! Det står att barn som är 6 månader ska äta 220 ml ersättning tror jag men min son äter inte så mycket, han vill inte äta. Han äter kanske 100 ml men jag ger honom

    Oftare. Äter era barn hela 220 ml? Han är iallafall glad och aktiv så han får tillräckligt säkert.

  • Svar på tråden Äter inte som han ska!
  • Jag är bara jag

    Det är grundat på att de äter 5 ggr per dag tror jag. Ingen bebis äter så sällan! Lite mindre mängd och oftare är i regel bättre. Är ungen mätt så är han ju. Glad

  • Amerika321

    Ja jag tycker också att de bättre att ge mindre men oftare. Tycker inte om o låta honom vänta i 3-4 timmar som BVC säger!!

  • Jag är bara jag
    Amerika321 skrev 2019-01-15 21:31:38 följande:
    Ja jag tycker också att de bättre att ge mindre men oftare. Tycker inte om o låta honom vänta i 3-4 timmar som BVC säger!!
    Men säger dom verkligen så? Det är ju rena vansinnet. Bebisar ska äta när de är hungriga.
  • Trädgårdsland

    Här äter 6-månadersbebisen på 120 ml vatten, 2-2,5 timmar mellan målen. Bara de får i sig tillräckligt under dygnet. Jag tror man räknar 150 ml/kg. Alltså, om bebisen väger 6 kg behöver den ca 900 ml/dygn.

  • Amerika321

    Får man ge så mycket vatten? Jag erbjuder min son vatten men han dricker knappt 30 ml. Är det ljumet vatten eller kallt vatten du brukar ge till din bebis? Jag brukar ge honom kallt vatten kanske därför han inte vill ha vatten. Min son väger 8600 kg. Vad väger din bebis Trädgårdsland? Vad ger du mer

  • Trädgårdsland

    Nej, där blev det missförstånd...

    Jag ger ersättning, blandar den på 120 ml vatten, blir alltså typ 135 ml ersättning. Han äter 7 mål/dag.

    I övrigt ger jag lite gröt 1 gpng/dag, och något annat att smaka på ibland. Börjar med smakportioner pure nu. Inget vatten alls, behövs inte så länge de äter massor av mjölk.

  • Amerika321

    Aha, tänkte väl hahah

    Min son äter också ersättning jätte ofta, jag ger gröt morgon och kväll, fruktpuré. Vet inte om jag ska ge välling. Ger ni välling till er barn?

  • Trädgårdsland

    Gröt och välling är samma sak, bara lika konsistens. Det bör man aldrig ge mer än 3 mål/dygn.

    Ersättning innehåller mycket fler näringsämnen.

    Nej, jag ger inte välling. Bara ersättning, och så lite smått av annat att smaka på.

Svar på tråden Äter inte som han ska!