• leeeea

    Tidigare ägglossning?

    Hej!!!

    Jag har tidigare blivit gravid på dag 17 i min cykel (blev då abort) och har efter fett även gjort ägglossningstest ca 1,5 år senare dom visat höjning på dag 15 i cykel. Denna månad så började smärtan jag är van vid runt ägglossning på dag 13 och en sparsam blödning kom då också den kvällen. Kan det vara så att jag hade ägglossning på dag 13 redan? Eller dag 12 till och med? Är det normalt att ägglossning varierar med flera dagar? Min senaste cykel var på 29 dagar, den har varit på 28 dagar i flera månader innan dess men vet. Att jag även haft cykler på 26 dagar. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Tidigare ägglossning?
  • oshark
    leeeea skrev 2019-01-15 15:28:00 följande:

    Hej!!!

    Jag har tidigare blivit gravid på dag 17 i min cykel (blev då abort) och har efter fett även gjort ägglossningstest ca 1,5 år senare dom visat höjning på dag 15 i cykel. Denna månad så började smärtan jag är van vid runt ägglossning på dag 13 och en sparsam blödning kom då också den kvällen. Kan det vara så att jag hade ägglossning på dag 13 redan? Eller dag 12 till och med? Är det normalt att ägglossning varierar med flera dagar? Min senaste cykel var på 29 dagar, den har varit på 28 dagar i flera månader innan dess men vet. Att jag även haft cykler på 26 dagar. Tacksam för svar!


    Ja. Om du normalt har en cykel på 29 dagar och ägglossning på CD17 får du mens på ÄL+13. Tiden mellan ägglossning och mens kallas lutealfas. Den är i princip alltid lika lång. Max plus minus en dag.

    Har du då en cykel som är 26 dagar helt plötsligt har du alltså ägglossning 3 dagar tidigare, eftersom din cykel är 3 dagar kortare.

    Det är inte ovanligt att ägglossningen kommer på olika dagar i cykeln. Follikulärfasen (fasen mellan mens och ägglossning) kan vara mycket mer olika lång än lutealfasen och det är den som är olika lång om man har oregelbunden mens. 3 dagar skillnad då och då tror jag dock inte räknas som oregelbunden
Svar på tråden Tidigare ägglossning?