• Anonym (Hen-hataren)

    Vad tycker du om ordet HEN egentligen?

    Skulle vilja göra en omröstning men det funkade inte mer än i sex & samlevnad.

    Så varför är det så viktigt för dig att använda ordet hen istället för att skriva han, hon eller denne?

    Varför använder du inte det?

    Hur många vet egentligen när det är tänkt att man ska använda ordet hen?

  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet HEN egentligen?
  • Anonym (X)

    Tycker inget särskilt om det.

    Använder det inte när jag pratar men har hänt atr jag har använt det när jag tex skrivit uppsatser.

  • Anonym (X)

    Tycker inget särskilt om det.

    Använder det inte när jag pratar men har hänt atr jag har använt det när jag tex skrivit uppsatser.

  • lövet2

    Jag använder det inte själv, och jag ogillar när det används i onödan. Det finns några få områden, där det känns som ett bra ord. Jag har t ex en i släkten som inte ser skillnad på pojkar och flickor (hon har Aspergers). Hon använder ofta ordet "hen" om folk hon inte känner och vet könet på.

  • Anonym (lärare)

    Jag använder "hen" när jag skriver om barn och könet inte är viktigt.

    Jag vägrar använda det istället för "hon" och "han" om individen inte bett om det. Jag har haft elever som vill att man säger "hen" eftersom de andra orden inte känns rätt. Då tycker jag att det är helt okej, även om jag har jättesvårt att komma ihåg.

  • Anonym (ok)

    HEN .. hatar de.. de har gått över styr nästan så man blir lynchad om man vill ge sin dottee nått rosa eller sin son nått blått.. helt sjult.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hen-hataren) skrev 2019-01-15 16:54:23 följande:

    Skulle vilja göra en omröstning men det funkade inte mer än i sex & samlevnad.

    Så varför är det så viktigt för dig att använda ordet hen istället för att skriva han, hon eller denne?

    Varför använder du inte det?

    Hur många vet egentligen när det är tänkt att man ska använda ordet hen?


    Jag använder inte hen för att folk irriterar sig på det, men skulle vilja göra det. Använder personen, denne istället, även om det blir svårare att skriva. I mitt arbete måste jag beskriva en person så anonymt som möjligt och använda person kanske 5 gånger i ett stycke.

    Däremot tycker jag det är synd på flera sätt exempel där jag gör skillnad på kön utan att egentligen veta någonting:

    "Han blev misshandlad av en man fredag natt vid en busshållplats i centrum" Tänker tyvärr troligen var han och den andra mannen full och han muckade gräl. Så han har nog sig själv att skylla.

    "Hon blev misshandlad av en man fredag natt vid en busshållplats i centrum" Tänker stackars tjej som har en idiot till pojkvän och blev svartsjuk när en annan man tittade på henne. Det var nog inte hennes fel.

Svar på tråden Vad tycker du om ordet HEN egentligen?