• Äldre 15 Jan 17:39
    637 visningar
    4 svar
    4
    637

    Kejsarsnitt pga lågt sittande moderkaka

    Är det någon här som behövt göra kejsarsnitt pga att moderkakan suttit för lågt? 
    Min sitter bakåt och lågt, är i v.21 och ska göra ett extra UL i april för att se om moderkakan flyttat sig uppåt. Vad jag förstått är det vanligt att den flyttar uppåt när magen växer, särskilt om den sitter i framvägg - inte lika vanligt om den sitter bak. Vad har ni för erfarenheter? 

  • Svar på tråden Kejsarsnitt pga lågt sittande moderkaka
  • Äldre 22 Jan 00:16
    #1

    Jag är i vecka 33 och var nyss inne och kollade om min moderkaka hade flyttat på sig. Den sitter i framvägg så är kanske inte riktigt samma sak som för dig, men min hade flyttat upp. Ligger den helt för eller bara för nära? Det har ju mycket betydelse. Jag har hela tiden tänkt att det spelar ingen roll om det blir KS, det viktiga är att det är säkert för mig och babyn.

  • Äldre 22 Jan 10:05
    #2
    Norgebo skrev 2019-01-22 00:16:01 följande:

    Jag är i vecka 33 och var nyss inne och kollade om min moderkaka hade flyttat på sig. Den sitter i framvägg så är kanske inte riktigt samma sak som för dig, men min hade flyttat upp. Ligger den helt för eller bara för nära? Det har ju mycket betydelse. Jag har hela tiden tänkt att det spelar ingen roll om det blir KS, det viktiga är att det är säkert för mig och babyn.


    Tack för ditt svar :)

    Skönt att din hade flyttat sig!

    Min ligger bara för nära, inte helt för.

    Jag tänker som du, huvudsaken att det blir bästa möjliga utfall. Då spelar det ingen roll hur! Men jag tror jag känner lite att jag vill kunna förbereda mig mentalt ändå oavsett vilket det blir. Finns ju så klart tid för det i april/maj :) men ibland är man lite otålig!
  • Anonym (En till)
    Äldre 22 Jan 10:21
    #3
    Mytilio skrev 2019-01-22 10:05:41 följande:

    Tack för ditt svar :)

    Skönt att din hade flyttat sig!

    Min ligger bara för nära, inte helt för.

    Jag tänker som du, huvudsaken att det blir bästa möjliga utfall. Då spelar det ingen roll hur! Men jag tror jag känner lite att jag vill kunna förbereda mig mentalt ändå oavsett vilket det blir. Finns ju så klart tid för det i april/maj :) men ibland är man lite otålig!


    För mig satt den väldigt lågt i v.20, bakvägg. Jättevanligt enligt barnmorskan så tidigt i graviditeten. I v.28 hade den redan flyttat upp en bra bit på extrakontrollen. :) Fick information att det är väldigt sällan den inte flyttar upp sig.
  • Äldre 25 Jan 23:02
    #4
    Mytilio skrev 2019-01-15 17:39:24 följande:

    Är det någon här som behövt göra kejsarsnitt pga att moderkakan suttit för lågt? 

    Min sitter bakåt och lågt, är i v.21 och ska göra ett extra UL i april för att se om moderkakan flyttat sig uppåt. Vad jag förstått är det vanligt att den flyttar uppåt när magen växer, särskilt om den sitter i framvägg - inte lika vanligt om den sitter bak. Vad har ni för erfarenheter? 


    Hej. Följer tråden lite.

    Är gravid i v 21 på söndag och fick veta i tisdags att ja har likadant som du.ska oxå tillbaka i april i v 32 o kolla o även göra tul :)
Svar på tråden Kejsarsnitt pga lågt sittande moderkaka