• Anonym (Sorg)

    När tonåringen bara vill bo hos den andra föräldern!? (Sorg)

    Hej! Jag är så ledsen min tonåring vill bara hos sin far. Har träffat honom senast under jul 2 dagar han verkar inte sakna lr ha några behov att träffa mig.jag saknar honom.

    han har bott hos mig större delen av sitt liv va ensam med honom från start sen har bott växelvis vi har delat på veckorna. Jag bara gråter och jag saknar honom så fruktansvärt. Någon som har varit med om samma sak? Hur gjorde ni?

    Spydiga kommentarer undanbes!!

  • Svar på tråden När tonåringen bara vill bo hos den andra föräldern!? (Sorg)
  • Anonym (en mamma)

    Har inte varit med om exakt samma själv, men kan förstå hur du känner! Har själv en tonårig pojke.

    I perioder har han inte velat bo hos sin pappa, och då har vi gjort så att han och pappan träffats och gjort nåt roligt/trevligt tillsammans på dagen eller kvällen bara, sen har han kommit hem igen. Bowla, bio, fika, vad som helst...en-två ggr i veckan.

    Sen efter ett tag har han liksom varit redo att bo hos pappan också igen.

    Han kommer säkert tillbaka, visa att du finns där när han behöver dig! 

  • Anonym (också tonårssöner)

    Det är inte helt ovanligt att tonåringar väljer så. Man kan vara i en fas där man känner sig närmare den ena föräldern, man kanske har mer lika intressen som den osv. Ibland handlar det om att det är enklare att bo hos ena för att det är närmare till skola eller något annat som är viktigt. 

    Är du orolig över att det inte ska vara bra hos pappan? Har du pratat med sonen om saken? Hur gammal är han?

  • Fjäril kär

    Se det som att ditt barn just nu har en smekmånad med sin förälder. Det är nytt, spännande och massa förändringar.

    Tro mig hade inte ditt barn varit trygg i vetskapen om vart du finns hade inte flytten blivit av. Och verkar vara trygg med sin andra förälder också. Bra uppfostran med andra ord. Se det som något bra.

    Ge det tid så ska du se att det så småningom kommer sms och korta samtal till dig.

    En tonåring är oftast ganska enkelspårig och lever sin egen värld.

    Om inte annat så när det blir konflikter och gränsdragning mellan tonåringen och föräldern så kommer du få både påhälsning och samtal.

Svar på tråden När tonåringen bara vill bo hos den andra föräldern!? (Sorg)